کد خبر: ۷۷۹۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: باشگاه‌های سوارکاری و مراکز پرورش اسب تحت مراقبت بیماری مشمشه هستند که تاکنون از یک هزار و ۱۱۰ نمونه خون و سرم تهیه و آزمایش شده،‌ هشت راس اسب و مادیان مبتلا شناسایی و معدوم شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حامد عیسی پور» افزود: مشمشه بیماری بسیار کشنده‌ای در اسب است که از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: علائم این بیماری بیشتر به شکل علایم تنفسی یا جراحات پوستی قابل مشاهده است البته امکان دارد حیوان مبتلا هیچ علامتی از بیماری را نشان ندهد و در عین حال می تواند بیماری را منتقل کند به همین جهت انجام آزمایش مشمشه از تمام اسب های باشگاه در دستور کار ادارات دامپزشکی قرار دارد.

این مسوول با بیان اینکه تک سمی هایی مانند اسب، قاطر و الاغ از گونه های معمول حساس به این بیماری هستند، گفت: آنهایی که از تغذیه و شرایط نگهداری مناسبی برخوردار نیستند حساسیت بیشتری نسبت به ابتلا به بیماری دارند.

عیسی پور، عمده راه انتقال بیماری در حیوانات را از طریق بلع مواد غذایی و آب آلوده اعلام کرد و افزود: این بیماری می‌تواند از طریق تماس مستقیم با پوست حیوانات آلوده و از راه استنشاقی نیز منتقل شود.

وی تاکید کرد:انسان ها نیز از راه تماس با جراحات پوستی یا متعاقب آن در معرض قرار گرفتن با هوای بازدم یا سرفه حیوان مبتلا و با آلوده شدن چشم به این ترشحات ممکن است به بیماری مبتلا شوند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان نبود واکسن جهت پیشگیری از بیماری مشمشه را مهمترین مشکل در این زمینه عنوان کرد و گفت: مهمترین راه کنترل و پیشگیری از بیماری را رعایت اصول امنیت زیستی و انجام پایش‌های بهداشتی مستمر در جمعیت تک سمیان جهت شناسایی و حذف موارد مثبت ذکر کرد.

وی به مالکان اسب و همچنین علاقه مندان به ورزش مفرح سوارکاری، توصیه کرد: به بهداشت حیوان توجه داشته باشند و اصول قرنطینه ای را در این خصوص رعایت کنند.

این مسوول خاطر نشان کرد: همچنین قبل از هرگونه نقل و انتقال اسب با ادارات دامپزشکی شهرستان هماهنگی داشته باشند و همچنین از نگهداری اسب در مکان هایی که تحت نظارت دامپزشکی نیست اجتناب کنند.

وی خاطر نشان کرد: باشگاههای سوارکاری و پرورش اسب زنجان تحت مراقبت مشمشه قرار دارند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
0
0
اسبهای بیچاره توسط دامپزشکی کشته میشن بدون دادن یک ریال غرامت
خدا به داد مالکین اسب برسه
مالک چه گناهی کرده
نظر شما
ادامه