کد خبر: ۷۷۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیر یک گاوداری صنعتی در ورامین گفت: این روزها نوسان شدید و قیمت بالای علوفه عرصه را به دامدارن تنگ کرده است برخی این شرایط را تحمل می‌کنند و برخی مجبور به تعطیلی شده اند.
حمید محمدیان با اشاره به قیمت بالا و نوسان شدید نهاده‌ها به ویژه علوفه دامی در کشور اظهار داشت: نوسان قیمت لحظه‌ای و آنی است و هیچ ثباتی در بازار ندارد و به این دلیل درآمد دامدار هم که وابسته به این نهاده‌ها است نیز مرتب در حال نوسان است به طوری که در حال حاضر به مرز زیاندهی رسیده است.
این گاودار نمونه ورامینی افزود: در حال حاضر قیمت نهاده جو از 315 تومان اردیبهشت امسال به 490 تومان و نیز یونجه از 200 به 550 تومان رسیده است.
وی افزود: سایر نهاده‌ها هم به تناسب سیر صعودی گرفته و با بالا رفتن قیمت تمام شده حاشیه سود دامداران کم و کمتر شده است به طوری که در حال حاضر دامدار هیچ سودی ندارد و برخی از آنها مجبور به تعطیلی دامداری‌های خود شده‌اند.
وی همچنین افزود: بالا بودن کرایه‌های حمل و نقل نیز در افزایش قیمت تمام شده تولید دامداران تأثیر زیادی داشته است.

*بسته‌های های حمایتی به دامدار نرسید

این دامدار ورامینی با انتقاد از عدم حمایت دولت و اجرایی نشدن بسته‌های حمایتی افزود: از زمستان سال گذشته برای خرید دام و علوفه اقدام به دریافت تسهیلات کردم که تاکنون به رغم مراجعات مکرر نتیجه‌ای نگرفته و می‌گویند اعتبار در این زمینه نیست.

*وثیقه بانکی مشکل دامداران

وی همچنین دریافت وثیقه ملکی از سوی بانک‌ها و نیز محاسبه پایین ارزش تولیدی و دامداری در بانک‌ها را به عنوان مشکل بعدی مطرح کرد که آنها را در اخذ تسهیلات ناکام گذاشته است.
وی افزود: تسهیلاتی که به بخش دامداری داده می‌شود 14 الی 16 درصد است و قرار بود 8 درصد آن را دولت پرداخت کند که تاکنون چنین نشده است.
وی همچنین تأکید کرد نوسان شدید علوفه‌ها مشکل بزرگی برای دامداران شده و پیش‌بینی و برنامه‌ریزی آینده تولید را برای آنها دشوار کرده است.

*واکسن‌ها بی‌تاثیر است

وی همچنین با انتقاد از بی‌تأثیری واکسن‌ها و نیز عدم حمایت سازمان دامپزشکی از دامداری‌ها افزود: حداقل تلفاتی که در دامداری‌های کشور وجود دارد 5 درصد است و دقیقا در شب عاشورای گذشته بیماری تب برفکی که گفته می‌شد کاملا مهار شده است تمام دامداری‌های ورامین را درگیر کرد و تلفات زیادی را به دلیل کاستن بیش از اندازه وزن آنها بر دامداران تحمیل کرد.
محمدیان همچنین با اشاره به بی‌تأثیری واکسن‌ها در کشور گفت: تاکنون نتوانسته‌اند میزان دز موجود در واکسن‌ها را تنظیم و یا همه سویه‌های آن را در نظر بگیرند بنابراین واکسن‌ها کاملا بی‌تأثیر است.
همچنین نوع فرانسوی آن نیز که توسط کشور ثالث وارد کشور می‌شود با هزینه بیشتری برای دامدار تمام می‌شود.
محمدیان ادامه داد: حدود 1.5 سال است که به دلیلی بی‌تأثیری واکسن‌ها از آن استفاده‌ای نمی‌کنیم.
این گاودار نمونه ورامینی همچنین گفته بانک‌ها مبنی بر اینکه کمتر از هزار رأس گاوداری‌ها توجیه اقتصادی ندارد به عنوان بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از زیر مسئولیت تعبیر کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تکنیسین دامپزشکی
|
-
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
0
0
بیماری تب برفکی در استان اذربایجانغربی شهرستان میاندواب بیداد میکند و اکثر دامها را مبتلا کرده است بطوریکه حتی بخش خصوصی هم حاضر به همکاری در واکسیناسیون نیست چون سیاستهای اداره کل دامپزشکی استان نامشخص است و تعرفه واکسیناسیون هم بسیار پایین است
نظر شما
ادامه