کد خبر: ۷۷۳۲

حکیم مهر - در حالی که سال 2011 میلادی با خاطرات تلخ بحران غذایی سال 2008 آغاز شد، در واپسین روزهای آن نیز می توان به صراحت مشاهده کرد که آغاز سال 2012 میلادی نیز با همین نگرانی توأم خواهد بود.
در سال 2008 میلادی، موج افزایش ناگهانی قیمت غذا به سرعت سراسر جهان را فراگرفت و باعث شد تا ناآرامی ها تشدید شوند، موانع و محدودیت های تجاری افزایش یابند و احتکار مواد غذایی به شکلی بی سابقه رواج پیدا کند.
بر اثر همین نوسانات، بسیاری از مردم جهان که به سختی خود را به سطح متوسط جامعه رسانده بودند، به دلیل بحران غذایی به زیر خط فقر سقوط کردند و برای بسیاری از آنان چهره زشت و تهدیدآمیز سوء تغذیه و گرسنگی دوباره خود را نمایان ساخت.
در ماه فوریه سال جاری میلادی، شاخص قیمت مواد غذایی که توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) محاسبه می شود، به بالاترین حد خود از زمان ثبت آن برای نخستین بار در سال 1990 تاکنون رسید.
در این میان، دولت ها در اغلب کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته بیش از سایرین متضرر شدند، چون قیمت بالای مواد غذایی چندین دهه تلاش آنان برای کاهش فقر در کشور خود را بی اثر کرد و از طرفی نیز، با برانگیختن خشم عمومی و خیزش های مردمی بر ضد آنان، سبب ناآرامی های گسترده اجتماعی و سقوط برخی از آنان شد.
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که نارضایتی از افزایش بی رویه قیمت نان یکی از دلایل اصلی خیزش های مردمی و ناآرامی های خاورمیانه و شمال آفریقا بود که با پیوستن اسلام خواهان و هدفمند شدن این اعتراضات، تبدیل به موج بیداری اسلامی در منطقه شد.
در طی سال های اخیر، افزایش بی رویه قیمت غذا ثابت کرد که قیمت های ارزانی که از دهه 1970 میلادی برای مواد غذایی رایج بود دیگر به تاریخ پیوسته اند.
این در حالی است که افزایش جمعیت زمین باعث شده است تا شکم های بیشتری برای سیر کردن به وجود آید.
ضمن این که انتظار می رود جمعیت زمین از 7 میلیارد نفر در سال جاری به بیش از 9 میلیارد نفر تا سال 2050 افزایش یابد.
لذا بدون هیچ تردیدی می توان گفت که در سال جدید میلادی هم مسئله امنیت غذایی و به ویژه نوسان قیمت مواد غذایی و تلاش برای نجات گرسنگان جهان از دغدغه های اصلی جهان خواهد بود.

نظر شما
ادامه