کد خبر: ۷۷۲۱۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:
«دکتر خیام نکویی» افزود: امروز نیازمند یک فعالیت جدید در حوزه دامپزشکی هستیم؛ این مهم نیازمند مشارکت مجموعه دانشگاهیان در این حوزه، دامپزشکان و بخش خصوصی است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: ششمین کنگره کلینیسینهای دامهای بزرگ و بزرگداشت مقام علمی «استاد دکتر ایرج نوروزیان» در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم افتتاحیه این کنگره گفت: «فلسفه حضور بنده در این نشست این است که موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی که سال آینده یک قرن از فعالیت خود را جشن میگیرد، زیرمجموعه مدیریت بنده قرار دارد و این تاریخچه نشان میدهد که دامپزشکان کشور حداقل به مدت یک قرن به این مردم سلامتی هدیه کردهاند و نقش برجستهای در ارتقای سلامت داشتند. بنابراین این تاریخچه باید در ذهن مردم ما ماندگار باشد و بزرگداشت اساتیدی از قبیل دکتر نوروزیان و دستاندرکاران حوزه سلامت واجب است.»

«دکتر خیام نکویی» با یادآوری اینکه در سال 89 اولین و در سال 96 پنجمین کنگره کلینیسینهای دامهای بزرگ برگزار شد، تصریح کرد: «امروز و با یک تاخیر چند ساله، ششمین کنگره را داریم. وقتی به تولیدات علمی و فناورانه دانشمندان حوزه دامپزشکی کشور در دانشگاهها و مراکز پژوهشی و همچنین دامپزشکان در عرصههای اجرایی نگاه میکنیم، به این نتیجه می‌رسیم که جایگاه این دستاوردها این است که حداقل از منظر ارزیابی، یک پانل در این نشستها داشته باشد تا همه ببینیم که چقدر در سلامت مردم نقشآفرینی کرده است.»

وی با بیان اینکه سرعت فناوری و علم در دنیا سرسامآور است، خاطرنشان کرد: «در طول دو سال گذشته چندین فناوری نوین از فناوریهای حوزه های علوم زیستی گرفته تا سایر حوزهها متولد شد که تاکید من روی حوزههای علوم زیستی است که مرتبط با ماست. تصور من این است که ما در این کنگرهها باید فصل جدیدی را برای ارتقای جایگاه فناوریهای نوین در حوزه دامپزشکی باز کنیم، چون مثلا در حوزه تشخیص بیماریها که امروز یکی از مهمترین مسائل در حوزه دام و دامپزشکی است، تشخیص دقیق و به موقع به کسانی که در حوزه اجرایی هستند، برای تصمیمگیری و مدیریت بیماریها بسیار کمک میکند. فناوری نانو و فناوری زیستی و سایر فناوریها در این حوزه میتوانند این زمان را بسیار کوتاه کرده و میزان دقت را هم بسیار افزایش دهند.»

دکتر خیام نکویی با اشاره به اینکه ما امروز نیازمند یک فعالیت جدید در حوزه دامپزشکی هستیم، اظهار کرد: «این مهم نیازمند مشارکت مجموعه دانشگاهیان در این حوزه، دامپزشکان و بخش خصوصی است. اگر امروز بخواهیم تحول معنیداری در حوزه سلامت تولیدات دام سنگین ایجاد کنیم، نیازمند این بحثهای اساسی هستیم. امروز توالیهایی از ژنها را در بانک مربوطه و در حوزههای مختلف مشاهده میکنیم و شاید جالب باشد که مجموعههای کلان کشور به جمعبندی رسیدند که روی این حوزهها یک فصل جدید باز کنیم.»

وی اضافه کرد: «ما کشوری ثروتمند از لحاظ ذخایر ژنتیکی هستیم به طوری که ذخایر ژنتیکی کشور معادل کل اروپا و بیشتر از آن است اما در ایران سیستمهایی برای حفظ، حراست و مستندسازی کمتر داشتیم که این در حوزههای گیاهی هم صدق میکند. ما بیش از 8 هزار گونه گیاهی داریم که بیش از 2 هزار گونه آن مصارف دارویی دارد. این در حالی است که کل مجموعه اروپا کمتر از هفت هزار گونه دارد. ما در حوزه دام و آبزیان شرایط خوبی داریم اما آن طور که باید و شاید نتوانستیم از این ظرفیتها در جهت تحول در تولید استفاده کنیم. اگرچه در ایران 5700 کیلومتر ساحل داریم اما تولیدات حوزه آبزیان ما یک میلیون و 300 هزار تن است و یک درصد از کل تولیدات محصولات کشاورزی است که این رقم متناسب با ظرفیت ما نیست. بنابراین باید تحولاتی در این حوزه داشته باشیم.»

سالها در حوزههای کشاورزی و دامی ریلگذاری نداشتیم

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با انتقاد از اینکه سالها در کشور در حوزه تولیدات بخش کشاورزی اعم از دامی و سایر تولیدات ریلگذاری نداشتیم، خاطرنشان کرد: «امروز خوشوقتم که در جمع شما عرض کنم که 44 سال بعد از پیروزی انقلاب، سند ملی امنیت غذایی دانشبنیان داریم که برای اولین بار در کشور و با حضور حداقل 400 نفر از اساتید دانشگاه و محققین در حوزههای مختلف تدوین و چند ماه پیش توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد که چند بند آن میتواند دستور کار همایش قرار گیرد و برای سال آتی یک ریلگذاری جدید است که مبنای قانونی پیدا کرده است.»

وی در پایان با تاکید بر اینکه ما باید متناسب با اتفاقات جهان، تحول در تولید ایجاد کنیم، تصریح کرد: «سالها تولیدات واکسن در مجموعه رازی مبتنی بر مسیرهای سنتی بود اما امروز به سمت واکسنهای نوترکیب حرکت کردیم؛ کاری که به اعتراف تمام ژورنالهای معتبر بینالمللی آمریکایی در تولید اولین واکسن کووید-19 انجام و ایران موفق شد اولین واکسن کووید-19 استنشاقی دنیا را تولید کند.»

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
1
2
آقای دکتر فلسفه حضور خود را در این دانستند که موسسه رازی در زیر مجموعه مدیریت ایشان است ولی هیچ اطلاعی از داخل رازی ندارند و افرادی مثل ..... به ایشان پاسخگو نیستند. ..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
0
2
مگر تولید واکسن هم سنتی می شود. عجب حرف عامیانه ای است. آقای دکتر خیام تولید واکسن در مواقع اضطراری به روش های معمول و عرف شناخته شده و با هزینه کمتر و زمان کمتر یک مزیت است. آیا واقعاً کشورهایی که شما از آنان آنتی ژن و تجهیزات و حتی سرنگ تزریق واکسن خریدید نمی توانستند به قول شما نوترکیب تولید کنند. .......... حتی ترمینولوژی واکسن سازی را نمی داند زیرا نازال یا داخل بینی را استنشاقی عنوان می کند. آقای دکتر خیام میدانند چند درصد واکسن های کامرشیال در دنیا نوترکیب هستد که بقیه را با چوب سنتی راندند. حداقل به دانشمندان رازی احترام بگذارید و حرف غیر علمی نزنید. این توقع از سازمان دامپزشکی و سازمان غذا و دارو وجود دارد که مانع بیان حرف های غیر علمی بشود. واکسن های انسانی و دام و طیور سنتی نیستند.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
0
0
بحث سازمان تحقیقات و تاثیر کمرنگ و غیرکاربردی و بیگانه بودن آن از اجرا مساله قدیمی است که هیچ وزیری زیر بار تغییر آن نرفته است اعم از اصلاح طلب و اصول گرا . به نظرم ایشان به جای اظهار نظر کلی فکری به حال سازمان تحقیقات کند که کاست بنفیت در آن منطقی شود و بیهوده بیت المال صرف حقوق بدون بازدهی نشود.
مخبر معتمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
1
2
جناب دکتر خیام ، واکسن نوترکیب های دنیا بسیار محدود و حتی به اندازه انگشتان یک دست نیست ولی موسسه مدعی است یکی از آنها را ساخته است ولی با همین سرعت که ............. واکسن کرونا را گفته ف با همین سرعت اسم واکسن کووپارس را در رونمایی واکسن ئکرونا حذف کرد. بهتر است معاون محترم بررسی کنند که چرا در عکس های رونمایی از خط تولید واکسن کرونا حتی یک عکس از خط تولید وجود ندارد. اگر خط قابل رویت بود و اگر چیزی وجود داشت حتما عکس ها و فیلم هایش را در سایت ها پخش میکردند. هیچ وجود چیزی وجود نداشت و ندارد. قبلا چینی ها کووپارس را میساختند و موسسه با ارز دولتی می خرید و بسته بندی میکرد و الان تجهیزاتی نصب نیست و هیچ خطی راه اندازی نشده و جناب وزیر را برای رونمایی دعوت میکنند. ...............دفکر میکنند کسی نمی داند هیچ رونمایی شده است. عجیب از جناب وزیر و دفتر ایشان است که قبلا بررسی نکرده اند که از چه رونمایی باید بشود .ایا با بریدن یک رومان واکسن تولید میشود و یا معضلی به یادگار میگذارند که میرشمسی پدر واکسن هم زنده شود نمی تواند با آن واکسن کرونا بسازد. تاسف تاسف تاسف . ..................
نظر شما
ادامه