کد خبر: ۷۷۱۷۸

آیا استروژن موجود در شیر گاو بر روی مصرفکنندگان، اثرات نگرانکننده ایجاد میکند؟

دکتر مهدی شاهمیرانی

استروژن به طور طبیعی در شیر گاو وجود دارد. اخیراً این نگرانی ایجاد شده که مصرف شیر حاوی مقادیر زیاد استروژن، می تواند بر سطوح خونی هورمون ها در انسان تأثیر بگذارد و منجر به اختلالات باروری و افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها شود.

به دلیل ایجاد جفت، سطوح استروژن در شیر هنگام بارداری یک گاو افزایش می یابد. شیر گاوها در سه ماهه سوم بارداری می تواند تا 20 برابر بیشتر از شیر گاوهایی که باردار نیستند، استروژن داشته باشد.

مطالعه ای که در‌ مجله "Journal of Dairy Science" منتشر شد، اثرات شیر   گاو را بر روی سطوح هورمون خون در موش بالغ بررسی کرد و بدین نتیجه رسید که سطوح طبیعی و حتی مقادیر 100 برابر بیشتر از مقادیر متوسط استروژن، هیچ تاثیری بر روی موش ها ندارد. این مطالعه همچنین مشخص کرد که تنها زمانی که به موش ها 1000 برابر بیشتر از مقادیر طبیعی استروژن داده می شود، بر سلامتی تولید مثل تأثیر دارد.

مطالعات قبلی نشان دادند که دستگاه گوارش و کبد قادرند مقادیر زیادی از استروژن را قبل از رسیدن به سایر قسمت های بدن غیر فعال کنند و این واقعیت ممکن است توضیح دهد که چرا به نظر می رسد استروژن های موجود در شیر تأثیر اندکی بر موش ها دارند.

این نتایج نشان می دهد که استروژن های موجود در شیر، حتی اگر از گاوها در سه ماهه سوم بارداری گرفته شوند، خطری برای سلامت باروری ندارند. "حتی استروژن ها با غلظت 100 برابر بیشتر از معمول که در شیرهای محلی یافت می شوند، هیچ اثر فیزیولوژیکی در مطالعه حاضر ایجاد نکردند." این یافته ها نشان می دهد که هورمونهای طبیعی موجود در شیر که در غلظتهای بسیار اندکی یافت می شوند، هیچ اثر بیولوژیکی بر مصرف کنندگان وارد نمی کنند.

بر اساس یک مطالعه دیگر که در مجله European Journal of Endocrinology منتشر شده، استروژن هایی که به طور طبیعی در شیر گاو یافت می شوند برای بزرگسالان بی خطر و ایمن هستند. این بررسی شواهد علمی را از بیش از ده مطالعه برروی جوندگان و مطالعات انسانی گردآوری کرده است که اثرات مصرف شیر گاو حاوی استروژن بر باروری و خطر ابتلا به سرطان را بررسی کرده است. یافته های این بررسی حاکی از آن است که سطوح استروژن های موجود در شیر بسیار اندک است و هیچ خطر سلامتی، بزرگسالان را تهدید نمی کند و نیاز به نگرانی در افراد‌ مصرف کننده شیر نمی باشد.

N. Grgurevic, J. Koracin, G. Majdic, T. Snoj. Effect of dietary estrogens from bovine milk on blood hormone levels and reproductive organs in mice. Journal of Dairy Science, 2016; 99 (8): 6005 DOI: 10.3168/jds.2015-10610

Estrogens in cows' milk are unlikely to pose a threat to adult health

https://medicalxpress.com/news/2018-10-estrogens-cows-pose-threat-adult.html

 

نظر شما
ادامه