کد خبر: ۷۶۵۷۹

حکیم مهر: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تربت حیدریه گفت: یک قلاده پلنگ در تربت‌حیدریه با ورود به آغل گوسفندان در یکی از روستاهای این شهرستان، پنج راس دام را تلف کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «داوود نورمحمدی» روز دوشنبه با بیان اینکه عدم حصار کشی مناسب آغل گوسفندان عامل ورود پلنگ به دامداری بوده است، افزود: مواجه انسان با این گونه پلنگ، بدنبال توسعه روستایی و محدود شدن زیستگاه‌های آنها افزایش یافته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تربت حیدریه اضافه کرد: با وجود آموزش‌های متعددی که برای جوامع محلی و دهیاران روستاهای حاشیه مناطق حفاظت شده گذاشته ایم، همچنان شاهد حضور سگ‌های بلاصاحب ولگرد و عدم حصارکشی مناسب برای آغلهای گوسفند هستیم که این عامل می‌تواند حیوانات وحشی همچون پلنگ، گرگ، کفتار و غیره را نیز برای تغذیه آسان به سمت روستاها بکشاند.

نورمحمدی تصریح کرد: در سال‌جاری با تفاهم‌نامه منعقد شده بین صندوق ملی محیط‌زیست و صندوق خسارت کشاورزی هرگونه خسارت احتمالی پلنگ به خسارت دیدگان از جمله دام قابل جبران خواهد بود.

وی به دامداران توصیه کرد: از رها کردن گله دام بدون مراقبت و حفاظت لازم خودداری کنند.

پلنگ ایرانی هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌روند.

گونه چتر یا سایبان Umbrella Species به جانداری گفته می‌شود که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد. به عبارت دیگر این گونه‌ با دارا بودن گستره خانگی وسیع و نیازهای زیستگاهی گسترده با سایر گونه ها همپوشانی زیستگاهی داشته و اگر در حفاظت از آنها گام برداریم، سایر گونه‌ها به طور غیر مستقیم حفظ می‌شوند. پلنگ و یوزپلنگ آسیایی به عنوان دو گونه چتر شناخته می‌شوند.

شهرستان تربت حیدریه در ۱۵۵ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد و دارای یک منطقه تحت حفاظت محیط زیست است.

 

نظر شما
ادامه