کد خبر: ۷۶۵۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: ۳۶ سال پیش در چنین روزهایی طغیان رودخانه قزل‌اوزن در گیلان باعث هجوم هزاران مار به این استان شد. این اتفاق نگرانی‌های زیادی را از سوی مردم و مسئولان به همراه داشت و همین باعث توجه رسانه‌ها به این حادثه شد.

به گزارش حکیم مهر، روزنامه اطلاعات در ۱۱ آبان ۶۶ در این باره نوشت: بر اثر طغیان رودخانه قزل‌اوزن هزاران مار سمی از نوع افعی به استان گیلان از جمله بالای سد سفیدرود اطراف‌ شهر رودبار سرازیر شدند.

به گزارش رسیده رودخانه قزل‌اوزن که از کوه‌های کردستان منشعب شده است با شدت بی سابقه ۲ هزار متر مکعب درثانیه انواع مارهایی را که در بستر گل و لای در خواب زمستانه بوده‌اند به این منطقه از گیلان هدایت کرده است.

بنا به گفته مدیر امور سدهای استان گیلان مارهای سمی خطرناک به دلیل خواب زمستانه کم تحرک بوده و برای سپری شدن این مدت خود را در دل خاک، شیار سنگ‌ها و درز تپه‌ها مخفی کرده‌اند.

وی افزود: هم اکنون تعداد زیادی از این مارها در حاشیه مسیر این رودخانه در حوالی روستای علی‌آباد بالا شهرستان رودبار مشاهده شده‌اند. بر اساس این گزارش فرماندار رودبار که به دنبال این واقعه جهت بازدید از مناطق تجمع مارها به این منطقه رفته بود اظهار داشت: بر اثر طغیان رودخانه‌ها وجود انواع مارهای سمی خطرناک که طولشان بین ۵۰ ال ۱۵۰ سانتی‌متر است در حاشیه رودخانه اصلی این شهر دیده شده‌اند.

وی گفت: این مارها تاکنون به علت خواب زمستانه هیچگونه حرکتی نداشته و موجب بروز خطراتی برای اهالی روستاهای حاشیه رودخانه نشده‌اند.

فرماندار رودبار افزود: به دلیل این که اکثر این مارها خود را در درون خاک و شیارها پنهان کرده‌اند تا کنون آمار دقیقی از تعداد این خزنده‌ها در دست نیست ولی آنچه به نظر می‌رسد تعداد این مارها زیاد و بیش از حد شمارش است.

وی افزود: هم اکنون اقدامات پیشگیری جهت پیشروی مارها به سوی مناطق دیگر این استان با همکاری سایر دستگاه‌ها آغاز شده و انتظار می‌رود تا شروع فصل گرما که می‌تواند تحرک مارها و بروز خطراتی برای اهالی این منطقه باشد این خزندگان هر وسیله ممکن نابود و جمع‌آوری شوند. بر اساس دیگر اطلاعات واصله، برای استفاده سم مارها، تجمع مارهای خطرناک در حاشیه رودخانه اصلی این منطقه به موسسه سرم سازی حصارک کرج گزارش شده است.

 


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
0
0
ی چندتاشون بزارین تو شیشه
نظر شما
ادامه