کد خبر: ۷۶۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در سال جاری 62 نفر در لرستان به بیماری سالک مبتلا شدند.

اردشیر شیخ ‌آزادی در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی لرستان در خرم‌آباد با بیان اینکه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی مصوب شد در 16 استان آلوده به پشه خاکی (سالک) ستاد کنترل و پایش بیماری سالک تشکیل شود، گفت: از سال 56 تا 89، 20هزار مورد از بیماری سالک در کشور گزارش شده، در سال 89 به نسبت جمعیت میزان بروز این بیماری به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 4,8نفربه این بیماری مبتلا شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به بروز این بیماری در استان گفت: سال 83، 32 مورد در استان از این بیماری گزارش شد، سال جاری 62 مورد از سالک در استان گزارش که این رقم نسبت به سال گذشته 38 درصد کاهش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص بیماری سالک در چهار شهرستان کوهدشت، پلدختر، خرم‌آباد و الیگودرز با مشکلات عمده مواجه هستیم، یادآورشد: با توجه به اینکه در جهان بیماری مالاریا کاهش یافته و 80 درصد کشورها سم پاشی علیه این بیماری را انجام می‌دهند، که متأسفانه در استان این مهم انجام نشده است.

شیخ‌آزادی تصریح کرد: از 62 مورد گزارش شده از بیماری سالک، 48 مورد از استان‌های دیگر وارد لرستان شده است.

وی با تاکید بر اینکه کنترل بیماری سالک همکاری و تعامل بین بخشی را می‌طلبد، یادآور شد: پاک‌سازی محیط، جمع‌آوری زباله و نخاله‌های ساختمانی بافت‌های فرسوده امری ضروری بوده، چرا که این حشره در محیط‌های گرم، تاریک و مرطوب زندگی و در هنگام شب و غروب به فضای بیرونی می‌آید.

شیخ‌آزادی تصریح کرد: با مکیدن خون انگل از طریق این حشره به محل گزش وارد و موجب ایجاد بیماری می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان پرهزینه بودن، تاخیر در تشخیص درمان و تردد ساکنان محلی به استان‌های اندمیک برای کاریابی را از جمله موانع عدم کنترل بیماری دانست.

شیخ‌آزادی همچنین با اشاره به وضعیت بهداشتی ماست‌بندی‌های استان گفت: لبنیات لرستان از پتانسیل‌های مطلوبی برخوردار است، اما باید در ارتقا ضریب ایمنی این مواد غذایی ملاحضات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: 28 کارگاه ماست‌بندی تاکنون بررسی شده و پس از انجام آزمایش‌های در صورت مشاهده نواقص بهداشتی و میکروبی، صاحبان این کارگاه‌ها به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: رسیدگی به وضعیت نگهداری دام در منازل مسکونی، عرضه و کشتار گوشت قرمز و دام و وضعیت کارگاه‌های تولید لبنیات در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

در این کارگروه مقرر شد که کمیته‌ای برای حل این مهم با حضور آبفار، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری‌های استان تشکیل و مباحث این بیماری به فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها ابلاغ شود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مريم صالحي
|
-
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
0
0
بنظر ميرسد با آموزش بهداشت روزمره به همه مردم در سطح وسيع از طريق رسانه ها ، از ابتلاء افراد به سالك و هر ميكروارگانيزم ديگري جلوگيري مي گند.
نظر شما
ادامه