کد خبر: ۷۶۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان جنوبی، مرکزی و شیراز

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:
ضدعفونی خودروها در پیشگیری از بروز بیماری‌ها موثر است


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به ضدعفونی کردن خودروها گفت: این اقدام نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها دارد.
محمدعلی رضایی از ضدعفونی بیش از 6 هزار و 430 دستگاه خودرو طی سال جاری خبر داد.
وی اظهار داشت: ضدعفونی خودروها نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها دارد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با توجه به تردد مستمر خودروهای ویژه حمل به واحدهای پرورش در سراسر استان در صورتی که این خودروها به صورت اصولی ضدعفونی و گندزدایی نشوند خطرات جدی برای واحدهای پرورش دام و طیور ایجاد می‌کنند.
رضایی گفت: در این راستا بیش از 11 هزار و 820 لیتر ماده ضدعفونی به صورت رایگان در پست‌های قرنطینه و شبکه‌های دامپزشکی برای ضدعفونی خودروهای حمل دام، طیور و کود مرغی مصرف شده است.
وی اظهار داشت: پست قرنطینه منطقه‌ای نهبندان بیشترین فعالیت را در این زمینه داشته که علاوه بر ضدعفونی خودروهای حمل، وظیفه نظارت و کنترل کلیه محموله‌های دام و طیور زنده و فرآورده‌های خام دامی شرق کشور شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و کرمان را برعهده دارد.

 

-------------------------------

 

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان جنوبی خبر داد:
کاهش 9 درصدی کلنی زنبور عسل در خراسان جنوبی


رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی خراسان جنوبی از کاهش 9 درصدی کلنی زنبور عسل نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.
مسعود دادفر اظهار داشت: در حال حاضر 7 هزار و943 کلنی در 395 زنبورستان استان وجود دارد.
وی افزود: خشکسالی‌های متمادی، پوشش نامناسب گیاهی و مهاجرت زنبورداران به سایر استان‌ها، صنعت پرورش زنبور عسل را با تهدید جدی مواجه کرده است.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی خراسان جنوبی در مورد اقدامات بهداشتی دامپزشکی در زنبورستان‌ها طی سال جاری خاطرنشان کرد: تعداد 126 مورد بازدید از این مراکز پرورش توسط کارشناسان انجام شده که در این راستا تعداد 235 نمونه اخذ شده است.
دادفر با اشاره به ضرورت حمایت بیشتر از صنعت پرورش زنبور عسل در استان تصریح کرد: مبارزه با بیماری‌های زنبور عسل و جلوگیری از وارد آمدن خسارت به زنبورداران همواره یکی از اهداف دامپزشکی بوده است.

 

--------------------------------

 

برگزاری جلسه با هدف هماهنگی و نهایی کردن اجرای طرح تولید گوشت مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک درطول دوره پرورش در استان مرکزی

با هدف هماهنگی ونهایی کردن اجرای طرح تولید گوشت مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک درطول دوره پرورش جلسه ای دوشنبه 28 آذرماه سالجاری در اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برگزارشد.
دراین جلسه نمایندگان تام الاختیار دفترهماهنگی اموراقتصادی استانداری،سازمان جهاد کشاورزی،معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی،سازمان بازرگانی،تعاونی مرغداران،پشتیبانی اموردام استان مرکزی شرکت داشتند.

دکتر سیدسعید حسینی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک را یکی از موضوعات با اهمیت که درراس برنامه های امسال سازمان دامپزشکی قراردارد برشمرد وگفت : دامپزشکی متولی بهداشت وکیفیت فرآورده های دامی است.

وی اظهار امیدواری کرد با مقدماتی که فراهم شده با همکاری وهماهنگی دستگاه های مرتبط بتوانیم این طرح را دراستان اجرایی کنیم.

درادامه این نشست یکی از کارشناسان دامپزشکی مرکزی توضیحاتی درخصوص مصرف داروهای مجاز وغیرمجاز در دام واثرات وتبعات آن بر روی فرآورده های استحصالی وهمچنین زمان پرهیز از مصرف گوشت دام وطیور وفرآورده های دامی بعد از تجویز دارو واثرات منفی باقیمانده های دارویی درفرآورده های دامی ارائه نمود.

وی درخصوص دستورالعمل اجرایی طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک نیز مطالبی بیان نمود وشرایط وامکانات مورد نیاز جهت واحدهای پرورش ونظارت وکنترل های لازم درطی دوره پرورش را برشمرد.

این کارشناس با اشاره به هزینه هایی که به مرغدار تحمیل می شود به مقایسه تفاوت قیمت گوشت مرغ استحصالی با استفاده از این طرح و بدون مصرف آنتی بیوتیک پرداخت.

درپایان مقررشد دفتر اقتصادی استانداری جلسه ای را با حضورنمایندگان بازرگانی ،اتحادیه مرغداران،جهادکشاورزی کشتارگاه طیور وپشتیبانی اموردام به منظور تعیین قیمت نهایی برگزارنموده ونتیجه را به کمیته اجرای طرح اعلام نمایند.

 

---------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شیراز خبر داد:
پلمپ بیش از 100 مرکز عرضه فرآورده های خام دامی در شیراز


طی 8 ماهه امسال 44 هزار و 973 کیلوگرم فرآورده های خام دامی در شیراز ضبط و از آغاز امسال تاکنون بیش از 100 مرکز عرضه فرآورده های خام دامی در شیراز به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی پلمپ شد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شیراز با بیان این مطلب گفت: شرایط بهداشتی نامناسب مکان عرضه ، وجود لاشه دام بدون مهر سلامت دامپزشکی در مرکز و غیرقابل مصرف بودن فرآورده موجود از جمله دلایل تعطیلی 100 مرکز عرضه فرآورده های خام دامی در شیراز بوده است.


دکتر ا... بخش علی نژاد افزود: امسال 4 مرکز نیز در شیراز به دلیل عدم رعایت موارد اصولی و شدت تخلفات از جمله جعل لیبل تاریخ مصرف فرآورده های خام دامی به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی اظهارداشت: نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی به دلیل تنوع محصولات گسترده و تخصصی است و با توجه به این امر طی 8 ماهه اول امسال در شیراز 16 هزار و 502 مورد بازدید از مراکز عرضه گوشت قرمز ، سفید ،آبزیان ،مواد لبنی ، تخم مرغ و کارگاه های بسته بندی گوشت صورت گرفته به طوری که در طول این نظارت ها 780 مورد غیر بهداشتی مشاهده شده و 44 هزار و 973 کیلوگرم انواع فرآورده های خام دامی شامل گوشت قرمز ، سفید ، ماهی و میگو در شیراز ضبط شد.
دکتر علی نژاد عنوان کرد :همچنین از 80 هزار و 481 لاشه گوسفند و بره در کشتارگاهها بازدید صورت گرفت که 86 لاشه ضبط شد. علاوه بر این از 62 هزار و 463 لاشه بز و بزغاله تحت بازرسی 27 لاشه معدوم گردید.
وی با اشاره به اینکه در مدت یاد شده 17 هزار و 450 لاشه گاو و گوساله نیز مورد نظارت بهداشتی قرار گرفت، افزود : از این میزان ، 155 لاشه گاو ضبط شد همچنین طی 8 ماهه امسال 179 هزار و 659 قطعه طیور نیز به دلیل بیماری در شیراز ضبط و معدوم گردیده است.
کشتار غیر مجاز دام عمده ترین تخلفات دامپزشکی شیراز
دکتر علی نژاد کشتار غیرمجاز دام را عمده ترین تخلفات دامپزشکی در شیراز دانست و عنوان کرد: با وجود پیگیری های دامپزشکی هنوز هم این موارد مشاهده  می شود و با توجه به اینکه در این زمینه تنها ارگانهایی از قبیل دامپزشکی یا شهرداری نمی تواندتاثیرگذار باشد سایر متولیان نیز باید به منظور رفع مشکلات و عوارض کشتار غیرمجاز  دام اقدام کنند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شیراز تاکید کرد : مردم به منظور خرید گوشت به مراکز مجوز دار که مهرتایید بر لاشه های موجود در آن مرکز باشدمراجعه کنند. دکتر علی نژاد با بیان اینکه مهر لاشه تاییدیه سلامت آن است افزود: با وجود هشدارهای فراوان بسیاری از مردم تمایل به تهیه گوشت مصرفی از کشتارهای غیرمجاز و حواشی شهر دارند که خانواده ها به منظور تامین سلامت خود و جامعه نباید به این نحو اقدام کنند و در صورت مشاهده کشتار غیرمجاز مورد را از طریق تماس با شماره های 2222631 و یا 2246488 اطلاع دهند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مزدک
|
-
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
0
0
دکتر علی نژاد عزیز : علی یارت و خدا نگهدارت باد.
نظر شما
ادامه