کد خبر: ۷۶۴

 

مسئله تعداد واقعی مبتلایان به آنفلوآنزای A

دکتر ناصر علیدادی

عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

-------------------------------------

 

پرسشی که در خصوص آنفلوآنزای A پیش می آید این است که چرا در منطقه مدیترانه شرقی آمار مبتلایان علی رغم جمعیت حدود 550 میلیون نفری تا تاریخ یاد شده اینقدر پایین است (حدود 15 هزار نفر). در حالی که در انگلستان طبق اطلاعات موجود در سازمان بهداشت جانی حدود 370 هزار نفر ویروس را دریافت کرده اند و هر هفته نزدیک به20 هزار نفر بیمار می شوند.
ممکن است در پاسخ گفته شود که توانایی تشخیص مبتلایان در کشورهای مدیترانه شرقی بالا نیست!. به فرض قبول این نکته برای همه این کشورها!!!، در مورد درصد مرگ و میر هنوز جای بحث وجود دارد.  زیرا پزشکی قانونی به راحتی می تواند از افراد مرده که الزاما به مراکز قانونی منتقل می شوند نمونه برداری کند و علت مرگ را مشخص کند.
در هر حال نسبت مرگ و میر مبتلایان از قانون خاصی تبعیت می کند. حدود 98 درصد مبتلایان سرپایی درمان می شوند و دو درصد نیاز به بستری شدن دارند. به طوری که با وجود ابتلا صدها هزار نفر در جهان کل آمار مرگ و میر جهان حدود 5000 نفر است!!!؟
این در حالی است که آمار مرگ و میز در آنفلوانزای فصلی معمولی سالی500 هزار نفر و در برخی منابع 250 هزار نفر است0 نفر یعنی رقمی 50 تا 100برابر بیشتر از آنفلوانزای نوع آ می باشد..
مبتلایان تأیید شده در ایران اکثرا، اگر نگوییم همه، ارتباط نزدیکی با سفر به خارج از کشور داشته اند یا اینکه با مسافرین خارج رفته تماس پیدا کرده اند و مبتلایان دیگر با شیب ملایم از این طریق افزایش یافته اند.
پیش بینی های اولیه این بود که مطابق با الگوی مکزیک، آمریکا و انگلستان میلیونها نفر در ایران نیز مبتلا به آنفلوانزای نوع آ شوند. موردی که خوشبختانه اتفاق نیفتاده است.
لذا به نظر می رسد ضمن اینکه باید تمام دستورهای بهداشتی اعلام شده را با دقت تمام و هرچه بیشتر رعایت کرد از ایجاد رعب و وحشت شدید و نابجا خصوصا در شرایطی که هم زمان خطر شیوع آنفلوانزای فصلی در انسان نیز وجود دارد خود داری کرد. زیرا پس از مدتی باعث انفعال جامعه و بی اعتماد شدن می گردد.
هم اکنون آمار تأیید شده مبتلایان در ایران حدود دو هزار نفر است و مرگ و میر 33 نفر می باشد. بدین ترتیب با توجه به نرخ بسیار پایین مرگ و میر که حدود نیم درصد حتی با 100 برابر کردن می توان به بیشترین آمار مبتلایان واقعی( که هم اکنون به دلیل جو روانی،  جامعه آمار مبتلایان فصلی را در زمره آن به حساب می آورد) دست یافت که رقمی حدود 3000 نفر است که با آمار مبتلایان تأیید شده یعنی حدود 2300 نفر توسط وزارت بهداشت تطابق دارد.

در مجموع به عنوان یک معیار کلی علمی می توان با حدود 100برابر کردن تعداد مرگ و میر که مشخصا و با اطمینان بالا آمار قابل قبولی است به رقم اصلی مبتلایان در کشور نزدیک شد. عده زیادی از مبتلایان با توجه به خوش خیم بودن عاقبت بیماری سرپایی بهبودی می یابند.

آخرین آمار منتشر شده از طرف سازمان جهانی بهداشت (  WHO  )   در رابطه با همه گیری جهانی آنفلوآنزای A  در منطقه مدیترانه شرقی ( Eastern Mediterranean Region  )  

Country کشور

Total laboratory-confirmed cases reported by the state parties مجموع موارد تایید شده توسط آزمایشگاههای کشورها 

Total deaths reported by the state parties تعداد مرگ و میر گزارش شده توسط کشورها

Afghanistan افغانستان

۳۲

۰

Bahrain بحرین

۸۳

۲

Djibouti جیبوتی

۷

۰

Egypt مصر

۷۲۷

۱

Islamic Republic of Iran جمهوری اسلامی ایران

۳۲۸

۲

Iraq عراق

۱۷۲

۱

Jordan اردن

۱۶۴

۰

Kuwait کویت

نظر شما
ادامه