کد خبر: ۷۵۹۱۹

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رفسنجان در خصوص افزایش موارد ابتلا و تلفات دام به دلیل سویه جدید تب برفکی در کشورهای همسایه به دامداران هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «محمود مقامی» امروز ۲۷ شهریورماه در این رابطه اظهار کرد: متاسفانه گزارش‌هایی مبنی بر افزایش کانون‌های بیماری تب برفکی و تلفات ناشی از آن در کشورهای همسایه داریم و احتمال بروز و شیوع آن نیز در ایران وجود دارد و دامداران بایستی اقدامات لازم جهت پیشگیری از بروز این بیماری را انجام دهند.

وی افزود: تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت، تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی رفسنجان عنوان کرد: مرگ و میر و تلفات بره و گوساله‌ها، ریزش بزاق و قطع ناگهانی اشتهای دام، عدم تمایل به خوردن خوراک بدلیل ایجاد تاول و زخم‌های دهانی، وقوع لنگش، بروز تاول‌های پستانی، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین از علائم بیماری تب برفکی است.

وی به دامداران توصیه کرد: تأمین امنیت زیستی برای جلوگیری از ورود و گسترش ویروس باید در اولویت کار دامداران باشد و واکسیناسیون منظم تب برفکی، ممنوعیت نقل و انتقال دام بدون مجوز دامپزشکی، ممنوعیت رفت و آمدهای غیرضروری به دامداری، همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی، استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب جهت حوضچه دامداری، خودروهای حمل و ابزار و لباس کار را جدی بگیرند.

مقامی در پایان گفت: دامداران شهرستان رفسنجان جهت انجام واکسیناسیون رایگان دام‌های خود می‌توانند با شماره ۳۴۳۳۲۰۶۳ تماس بگیرند.


نظر شما
ادامه