کد خبر: ۷۵۸۶۱
تعداد نظرات: ۹ نظر

حکیم مهر: مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به مرور چالش های مدیریت سگ های پرسه زن آزاد در کشور، پرداخت و نوشت: در طی دو سال گذشته، هزینه ای بالغ بر ۹ میلیون یورو جهت واردات واکسن ضدهاری انسانی به کشور صرف شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیارمیرزا، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان «مروری بر چالش‌های مدیریت سگ‌های پرسه‌زن آزاد در کشور» آورده است که در سبک زندگی امروزی، رابطه انسان با این سگ‌ها، دستخوش تغییر شده ‌است؛ حفاظت از جان انسان‌ها، زنده‌یابی در هنگام وقوع بلایای طبیعی از قبیل زلزله، همیاری به پلیس، حفاظت از دام، همراهی با نابینایان و سالمندان و غیره ازجمله مواردی است که سبب ارتباط بیشتر سگ‌ها با زندگی انسان‌ها شده‌ است. از دیدگاه جانورشناسی، سگ‌ها جزء حیوانات اهلی طبقه‌بندی شده و لذا به هیچ‌یک از زیستگاه‌های طبیعی در کره زمین تعلق ندارند؛ این بدین معناست که ورود آنها به هریک از زیست‌بوم‌های حیات‌وحش، به‌منزله ورودی گونه‌های غیربومی یا مهاجم می‌تواند تلقی شود.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید که سگ پرسه‌زن آزاد (ولگرد)، به هرگونه سگ گفته‌ می‌شود که فارغ از بلاصاحب بودن یا دارای صاحب بودن، کنترلی بر رفتار آن نباشد. ازجمله آثار این حیوانات در حیات‌وحش می‌توان به مواردی مانند شکار مستقیم گونه‌های جانوری حساس، رقابت غذایی با سایر جانوران، اثر بیماری‌زایی، اثر هیبرید شدن با سگ‌سانان وحشی و ایجاد وضعیت فضای ناامن اشاره کرد. درخصوص تأثیرات این‌گونه جانوران بر سلامت شهروندان و محیط‌های اجتماعی می‌توان به مواردی نظیر شیوع بیماری‌های قابل ‌انتقال بین سگ و انسان (نظیر هاری و کیست هیداتیک)، تهدید بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست‌های انسان‌ساخت، سگ‌گزیدگی و تلفات انسانی و سلب آرامش روانی اشاره کرد.

در همین راستا آمار ارائه شده توسط مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نشان ‌می‌دهد علی‌رغم آنکه در طی دو سال گذشته، هزینه‌ای بالغ بر ۹ میلیون یورو جهت واردات واکسن ضدهاری انسانی به کشور صرف شده‌ است، طی همین مدت ۳۰ نفر جان خود را به‌دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

با بررسی و انجام مطالعات تطبیقی درخصوص رویکرد اتخاذ شده در سایر کشورها مشخص شده است که چالش‌ها و موانعی نظیر عدم وجود قانون جامع مدیریت سگ‌ها، جایگاه کم‌رنگ سازمان دامپزشکی کشور در مدیریت سگ‌های پرسه‌زن آزاد، عدم آموزش و فرهنگ‌سازی کافی در زمینه سگ‌ها، ایجاد کانون سگ‌های پرسه‌زن آزاد به‌واسطه دسترسی آزاد به پسماندها و غذارسانی غیراصولی، عدم توجه به نقش و ظرفیت سمن‌ها در حوزه مدیریت سگ‌های پرسه‌زن آزاد، عدم وجود پایگاه داده مناسب درخصوص وضعیت جمعیت سگ‌های ولگرد و عدم توجه کافی به واکسیناسیون ض هاری سگ‌ها در مسیر حل معضل سگ‌های پرسه‌زن آزاد در کشور وجود دارد.

جایگاه کمرنگ سازمان دامپزشکی کشور در مدیریت سگهای پرسهزن آزاد

با وجود نقش کلیدی سازمان دامپزشکی کشور به عنوان یک سازمان تخصصی در مدیریت بهینه جمعیت و ساماندهی سگهای پرسهزن آزاد، بر طبق بند «15» ماده (۵۵) قانون شهرداریها و همچنین بند «31» ماده (۱۰) اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاریها، مدیریت اجرایی سگهای پرسهزن آزاد بر عهده شهرداریها و دهیاریهای کشور بوده و در دستورالعمل سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور، صرفاً به حضور نماینده سازمان دامپزشکی کشور در تشکیلات ملی، استانی و شهرستانی به عنوان یکی از اعضای کارگروه بسنده شده است.

بر این اساس، کمرنگ بودن نقش سازمان دامپزشکی کشور در مدیریت سگهای پرسهزن آزاد به عنوان یکی از چالشهای موجود در راستای حل این معضل مطرح است.

عدم توجه کافی به واکسیناسیون ضد هاری سگها

انجام فرایند واکسیناسیون ضد هاری سگها یکی از اقدامات اساسی در جهت جلوگیری از شیوع بیماری هاری است. واکسینه نمودن 70 درصد از سگها و افزایش آگاهی، یکی از برنامههای سازمان جهانی بهداشت برای ریشهکن کردن بیماری هاری میباشد. علاوه بر آنچه بدان اشاره شد، آمار ارائه شده توسط مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نشان میدهد که هزینه واردات هر دوز واکسن هاری سگی بین 5/0 تا 7/0 یورو بوده که این مهم در کاهش خروج ارز و بار اقتصادی تحمیلی به کشور به نسبت واردات واکسن ضدهاری انسانی را در پی خواهد داشت.

برای دانلود و مطالعه متن کامل این گزارش «کلیک» فرمایید

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
4
7
درست هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
حکیم جان لطفا بررسی کنید

این گزارش اختصاصی نمایندگان محترم مجلس تهیه شده است و انتشار آن مجاز نیست
کارشناس نظارت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
4
10
مدیریت سگهای ولگرد وظیفه شهرداری هاست
این وسط چرا دامپزشکی مقصره!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
5
9
نقش کم رنگ دامپزشکی در مدیریت سگ های پرسه زن !!!!
باز هم دیوار کوتاه دامپزشکی !!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
4
9
از مرکز پژوهشهای مجلس انتظار می رود نگاه سیستمی و کل نگر به موضوع داشته باشد. حداقل در این متن کوتاه آن طور که باید و شاید به نقش حیات وحش، وظایف شهرداریها، مطالعات مربوط به گردش ویروس و مدیریت کل زنجیره علل توجه نشده است. نتیجه چنین نگاهی پاسکاری مسئله بین دستگاههای مسئول است که در نهایت خروجی چندانی نخواهد داشت.
سیاه پوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
5
4
خودت میگی طبق بند فلان وتبصره فلان وظیفه مندی شهرداریهاست!!!!! نقش دامپزشکی این وسط چیه!!؟؟؟ دیوار کوتاهتر از دامپزشکی پیدا نکردید!!؟؟؟؟
دامپزشک اداره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
0
4
برای کنترل وساماندهی سگهای تحت عنوان ولگرد -بلا صاحب -فاقد شناسنامه-وجدیدا پرسه زن ازاد نیاز به اعتبار ملی است شامل واگذاری زمین و زنده گیری وواکسیناسیون هاری سمپاشی در مانهای ضد انگلی قارچی عقیم سازی ونگهداری غذادهی نیرو حقوق نیروها اب نظافت و.... حالا متولی سازمان باشد یا شهرداری که طبق اخرین دستورالعمل مجری شهرداری وناظر دامپزشکی وادارات دیگر هستند بنده با یکی از مسئولین شهرداری صحبت میکردم از من درخواست میکرد یک روش به من بگو از شر این سگها راحت شوم !!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
1
7
ایشان ار دامپزشکی دفاع کرده بنظرم . منظورش اینه دامپزشکی رو هم بیارید تو بازی و بحساب بیارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
0
1
به نظر من بایستی اول باید یک کارگروه تشکیل بشه علت افزایش سگ های پرسه سن چیه؟منکه میگم علتش نابود کردن دام کشور و رها شدن سگ های صحبت دار در شهرو روستاست.
دوم وظیفه دامپزشکی پیشگیری از بروز بیماری هست نه جمع آوری سگ های ولگرد.
سوم به دامپزشکی نیرو واعتبار بدن تا بتواند عقیم سازی و انگل درمانی سگ های ولگرد رو انجام بده.
نظر شما
ادامه