حکیم مهر: این نهنگ با طول تخمینی ۲.۵ متر و جرم تقریباً ۱۸۷ کیلوگرمی خود، کوچک‌ترین گونه‌ای است که از قدیمی‌ترین نهنگ‌های شناخته‌شده جهان کشف شده.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیجیاتو، دیرینه‌شناسان در مصر گونه منقرض‌شده‌ای از نهنگ را کشف کرده‌اند که ۴۱ میلیون سال پیش و زمانی که اجداد نهنگ‌ها درحال حرکت از خشکی به دریا بودند، زندگی می‌کرده است.

دانشمندان این گونه جدید را Tutcetus Rayanensis نام‌گذاری کرده‌اند که به «توت‌عنخ‌آمون»، یازدهمین فرعون مصر باستان و منطقه حفاظت‌شده وادی‌الرایان در استان فیوم کشور، جایی که نمونه در آن پیدا شده است، اشاره دارد.

این نهنگ با طول تخمینی ۲.۵ متر و جرم تقریباً ۱۸۷ کیلوگرمی خود، کوچک‌ترین گونه‌ای است که تاکنون از خسروسوسماران (قدیمی‌ترین نهنگ‌های شناخته‌شده که به‌طور انحصاری در آب زندگی می‌کردند) کشف شده است. «هشام سالام»، رهبر این تیم از دانشگاه آمریکایی قاهره (AUC)، از این نمونه به‌عنوان یک «کشف قابل‌توجه» یاد کرده که یکی از اولین مراحل انتقال به سبک زندگی کاملاً آبی نهنگ‌ها را ثبت می‌کند.

فسیل نهنگ ۴۱ میلیون ساله

محققان همچنین با تجزیه‌وتحلیل مینای نرم دندان‌های نهنگ متوجه شدند که این موجود احتمالاً از ماهی‌های مرکب کوچک و سخت‌پوستان تغذیه می‌کرده است – مانند دلفین‌های امروزی. آن‌ها همچنین با بررسی دندان‌ها و استخوان‌های نهنگ متوجه شدند که احتمالاً در زمان مرگ به سن بلوغ نزدیک‌ بوده است.

سالام در بیانیه AUC توضیح داد که خسروسوسماران «ویژگی‌های ماهی‌مانندی ازجمله بدن صاف، دم قوی و باله دارند و آخرین اندام‌های عقب آن‌ها که به‌عنوان «پا» شناخته می‌شود، برای حرکت‌کردن استفاده نمی‌شود و احتمالاً در جفت‌گیری به آن‌ها کمک می‌کند

«اریک سیفرت»، از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که همچنین یکی از نویسندگان این تحقیق است، توضیح می‌دهد که منطقه فسیلی مربوط به دوران ائوسن (دوره‌ای که از حدود ۵۵.۸ تا ۳۳.۹ میلیون سال پیش را در بر می‌گیرد) در صحرای غربی مصر از قدیم برای درک تکامل اولیه نهنگ‌ها و انتقال آن‌ها به زندگی در آب، ازجمله مهم‌ترین مکان‌های جهان بوده است.

به گفته دانشمندان، وجود تنوع و نابرابری مورفولوژیکی در این نهنگ می‌تواند درباره جایگزینی آخرین نهنگ‌های چهارپا و دوزیست توسط اولین نهنگ‌های کاملاً آبزی، اطلاعات تازه‌ای ارائه کند.