کد خبر: ۷۵۴۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: یک قلاده توله پلنگ که از منطقه حفاظت شده اُرس سیستان در شهرستان کلات به صورت غیر مجاز زنده‌گیری شده بود تحویل محیط زیست خراسان رضوی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مهدی اله پور» با اعلام این خبر افزود: این توله پلنگ را فردی بومی به صورت غیر قانونی زنده گیری و از طبیعت جدا کرده بود که متاسفانه با تاخیر و پس از گذشت چند روز به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع داد.

وی با اشاره به آموزش های لازم که توسط محیط بانان و کارشناسان در روستاهای حاشیه مناطق حفاظت شده به بومیان مناطق ارائه می‌شود افزود: متاسفانه این توله پلنگ که از مادر خود جدا شده و چند روز هم توسط این فرد نگهداری می شد، با توجه به اطلاع دیرهنگام به محیط زیست، از نظر جسمی ضعیف و آسیب پذیر شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با عنایت به وضعیت توله پلنگ، ماموران یگان حفاظت محیط زیست و کارشناسان تخصصی حوزه حیات وحش استان و شهرستان، پس از تحویل گرفتن توله پلنگ این حیوان را به سرعت به مشهد منتقل کردند تا دامپزشک و کارشناسان و متخصصان او را معاینه کنند.

اله پور افزود: پس از انجام اقدامات اولیه کارشناسی توسط دامپزشک و متخصصان، و رسیدگی به این حیوان، حال توله پلنگ مساعد گزارش شده است.

وی ادامه داد: با عنایت به مساعد بودن حال این توله پلنگ اقدامات فنی و کارشناسی برای رساندن توله پلنگ به طبیعت و پلنگ مادر بررسی شد اما با توجه به تولد دیر هنگام این توله پلنگ و نیز کوچک بودنش و لزوم حفاظت و سلامت از این گونه و امکان آسیب زدن به توله توسط مادر این گونه ارزشمند به صورت امانی و موقت برای نگهداری و رسیدگی به تیمارگاه باغ وحش تحت نظارت کارشناسان حیات وحش مرکز استان تحویل داده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: منطقه حفاظت شده ارس سیستان شهرستان کلات، یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ در کشور است و محیط بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست و شهرستان همیشه آموزش های لازم در خصوص نحوه برخورد با این گونه ارزشمند در منطقه را ارائه کرده اند.

اله پور افزود: به رغم آموزش‌ها و هشدارهای مکرر، گاهی برخی از افراد هنوز هنگام مواجهه با توله‌ها یا نوزادان حیوانات وحشی در طبیعت، به جای این که محل را ترک کنند و یا با اداره حفاظت محیط زیست یا سامانه ۱۵۴۰ تماس بگیرند با گرفتن حیوان و خارج کردن او از زیستگاه، فرصت برگشتن به طبیعت و پذیرش توسط مادر را از بین می برند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
1
0
اسم زنده گیری میاد ادم تنش میلرزه
انشالله نکشنش
نظر شما
ادامه