کد خبر: ۷۵۳۵۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر حمید رضایی» افزود: همواره از مسئولین فنی خواستیم که اگر زیر تعرفه دستمزد گرفتند، به ما اعلام کنند تا برخورد کنیم. اما تا جایی که من می‌دانم، تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: قراردادهای مسئولین فنی در استان قزوین بر اساس تعرفه مصوبی که هیات وزیران می‌دهد و سازمان نظام دامپزشکی ابلاغ می‌کند، منعقد می‌شود.» این را رئیس نظام دامپزشکی استان قزوین به حکیم مهر می‌گوید: «تا الان هیچ شکایت و اعتراضی نه از طرف مسئول فنی و نه کارفرما نداشتیم. همواره نیز از مسئولین فنی خواستیم که اگر زیر تعرفه دستمزد گرفتند، به ما اعلام کنند تا برخورد کنیم. اما تا جایی که من می‌دانم، تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.»

به گفته «دکتر حمید رضایی» قریب به ۶۰ درصد مسئولین فنی بهداشتی استان قزوین غیربومی هستند و این نشان از استقبال مسئولین فنی از شرایط کاری این استان دارد.

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از وضعیت اجرای ماده ۱۹ در استان قزوین چیست؟

هدف مهم ماده ۱۹ قطع ارتباط مالی است. این یعنی اینکه امروز یک فراخوان می‌دهیم که مثلا یک شرکت به مسئول فنی بهداشتی نیاز دارد. ده‌ها نفر با آن شرکت تماس می‌گیرند. آن شرکت از میان آنها گزینش انجام داده و یک نفر را به ما معرفی می‌کند. ما فرد را تایید صلاحیت می‌کنیم و می‌گوییم که قرارداد را ببندند، اما این شیوه صحیح اجرای ماده ۱۹ نیست. قطع ارتباط مالی یعنی من به شرکت‌ها اعلام می‌کنم که اگر شما مسئول فنی بهداشتی بخواهید، ما به شما معرفی می‌کنیم. چون پتانسیل این موضوع را داریم. در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ نفر نیروی انسانی ارزشمند داریم که هم در انجمن و هم در نظام عضو هستند و خود ما می‌توانیم به هر شرکت، سه نفر را معرفی کنیم و آنها یکی از این سه نفر را انتخاب کنند.

قطع ارتباط مالی یعنی نظام دامپزشکی باید یک حساب داشته باشد تا شرکت حقوق مسئول فنی بهداشتی را به صورت ماهیانه در آن واریز کند و پول از طریق ما به مسئول فنی بهداشتی پرداخت شود. ما در استان قزوین آن ساز و کار را نداریم چون فقط یک شماره حساب داریم که همه پول‌هایی را که چه از محل ماده ۲ و چه ماده ۵ یا حتی کمک‌های مردمی دریافت می‌کنیم، به همان حساب که سازمان نظام دامپزشکی کشور اعلام کرده، واریز می‌کنیم. واقعیت این است که در حال حاضر معطل ماندیم که چه کنیم، اما استان قزوین این ظرفیت و پتانسیل را دارد که پله پله حرکت کند و آن قطع ارتباط مالی بین مسئول فنی بهداشتی و کارفرما را اجرا کند.

حکیم مهر: گویا استان قزوین به عنوان پایلوت اجرای ماده ۱۹ در کشور انتخاب شده بود.

بله، دو سال پیش یک وبینار برگزار شد که در آن سازمان‌های دامپزشکی و نظام دامپزشکی اعلام کردند که قصد داریم اجرای ماده ۱۹ را به نظام دامپزشکی واگذار کنیم و برای این کار استان قزوین را به عنوان پایلوت انتخاب کردند. بنده این مساله را پذیرفتم و روند کار به این شکل شد که ما تایید صلاحیت کرده و به همه اعلام ‌کنیم که از سه روش «بانک عامل»، «نظام سبز سلامت» و «صندوق» می‌توانند اقدام کنند. شرایط در قزوین به گونه‌ای است که همه تمایل به استفاده از روش بانک عامل دارند. لذا ما براساس تعرفه مصوبی که هیات وزیران می‌دهد و سازمان نظام دامپزشکی به ما ابلاغ می‌کند، قراردادها را منعقد می‌کنیم و تا به الان هم هیچ شکایت و اعتراضی نه از طرف مسئول فنی و نه کارفرما نداشتیم. همواره نیز از مسئولین فنی خواستم که اگر زیر تعرفه دستمزد گرفتند، به ما اعلام کنند تا برخورد کنیم. اما تا جایی که من می‌دانم، تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

نکته قابل توجه اینجاست که قریب به ۶۰ درصد مسئولین فنی بهداشتی استان قزوین غیربومی هستند و این نشان از استقبال مسئولین فنی از شرایط کاری استان قزوین دارد.

حکیم مهر:‌ چرا استان قزوین به صورت پایلوت انتخاب شد؟

اولا که خود من حدود ۳۵ سال سابقه فعالیت در استان قزوین دارم. یک زمان مدیرکل دامپزشکی استان و چهار سال هم معاون اداری مالی استان بودم و به نوعی تمام شرکت‌های دارویی، تولیدکنندگان و... را می‌شناسم. همکارانی که از استان‌های دیگر به قزوین می‌آیند، اذعان می‌کنند که در اینجا بر اساس تعرفه حقوق می‌گیرند و تا جایی که ما پیگیری کردیم، همین بوده است. حتی طی جلسه‌ای که با کارفرماها داشتیم، آنها هم مشتاق هستند که قطع ارتباط مالی صورت گیرد، چون الان مسئول فنی بهداشتی ما به عنوان کارمند آن شرکت است و آن شرکت هر طور که دلش بخواهد مانور می‌دهد، اما روزی که قطع ارتباط مالی صورت گیرد، دیگر کارمند من مامور به آنجاست.

نکته دیگر اینکه ما دو سال پیش مشاهده کردیم که در استان قزوین اداره کل تعزیرات یا صمت به داروخانه‌ها ورود می‌کنند. از آنجا که خود من بومی استان هستم و همیشه با مدیران تماس دارم، جلسه‌ای را با مدیرکل تعزیرات و صمت برگزار و یکی از نیروهای خودمان را به‌عنوان نماینده به تعزیرات معرفی کردیم و گفتیم که اگر می‌خواهید به حوزه داروخانه‌های ما ورود پیدا کنید، باید با نیروی ما بروید و این مهم انجام شده است. دکتر سالاری رئیس انجمن صنفی داروخانه‌داران استان و نماینده شورای نظام دامپزشکی استان در تعزیرات هستند.

حکیم مهر: ارزیابی شما از وضعیت فعالیت هیات بدوی انتظامی شورای نظام دامپزشکی استان چیست؟

من روز اول که آمدم، خودم تقریبا تمام کمیته‌های تخصصی مثل کمیته تخصصی دامپزشکی دا‌م‌های کوچک، حیوانات خانگی و... را در هیات تشکیل دادم و می‌توانم بگویم که در حال حاضر ما در هیات بدوی شکایتی به آن صورت نداریم. البته گاهی شکایاتی انجام می‌شود که شاید در سال یک یا دو بار باشد که مثلا دامدار از کلینیسین شکایت می‌کند، اما به طور کلی شکایاتی که از طریق اداره کل به ما ارجاع می‌شود، خیلی کم است.

حکیم مهر: چه توصیه‌ای برای دامپزشکان دارید که کمتر درگیر شکایات شوند؟

دامپزشکان اگر برابر قانون و مقررات اقدام کنند، هیچ مشکلی برای آنها پیش نمی‌آید اما مساله اینجاست که گاهی همه می‌خواهند یک شبه ره صد ساله بروند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

فرایندهای مرتبط با دامپزشکی باید از صفر تا صد به دست شورای نظام دامپزشکی انجام شود و به این صورت نمی‌شود که نظام دامپزشکی تایید صلاحیت کند و قرارداد را منعقد کند، اما پروانه از جای دیگری صادر شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Spain
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
0
18
الان این راه حل؟ واقعا موندیم چی بگیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
اینکارها اضافه کاری و پیچیده کردن بی دلیل کار است حالا اون دو دامپزشک دیگر برای خودشان هم احساس مسوولیت نمی‌کنند و کاری از دستشون بر نمی‌آید ..................
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
0
22
نظام که هیچی!شما اصلا بگو خود رییس جمهور مسئول فنی رو معرفی کنن! با شیوه فعلی که مسئول فنی با کارفرما قرارداد میبنده و ازش حقوق میگیره مساله نظارت یعنی کشک!
دانش آموز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
1
14
آدم تعجب میکنه از این همه راه حل های حاشیه ای. ............... مسئله اصلی همین قرارداد بستن مستقیم مسول فنی با کارفرما هست که طبعا همه چیز رو مطابق قانون کارگر و کارفرما به پیش میبره.
اصلا به این همه ماده و تبصره وآیین نامه و...نیاز نداره.
اگر واقعا سازمان میخواد مسئله رو حل کنه باید یک نهاد مستقل و معتبر قرارداد با شرکتها رو تنظیم بکنه؛ بطوریکه اون نهاد؛ خودش هم در اتفاقاتی که در نتیجه خطای مسول فنی پیش میاد؛مسول و جوابگو باشه؛چون در اون صورت هست که معرفی مسول فنی به قول ریاست نظام قزوین؛اصولی انجام میشه.
.......................
مسول بهداشتی
|
Germany
|
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
7
1
بنظرم در صورتی که سازمان‌ نظام بستر قطع رابطه مسؤلین بهداشتی که آرزوی چندین ساله ما است را مهيا کند، رئیس نظام دامپزشکی استان قزوین قادر و توانایی آن را دارد تا به نحوه مطلوبی انجام دهد ،چون هم تجربه دارد و هم از محبوبیت خاصی در استان برخوردار است ، همت سازمان نظام دامپزشکی را می طلبد
مشاهده کردیم حرف ایشان برای کارفرما و اعضای نظام حجت است.
ما که از استان‌های دیگری در این استان شاغل هستیم، حقیقتا به یاری ایشان از امنیت شغلی و شان و منزلت خاصی در بین کارفرمایان برخورداریم. چرا قطع ارتباط مالی را از استان قزوین کلید نمی زنید
همکار
|
Germany
|
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
1
7
فکر میکنم دوره این صحبت ها گذشته.
....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
6
2
بنظرم پیشنهاد بسیار خوبی است چرا کارفرما باید حق انتخاب داشته باشد تا هرکس حقوق کمتری درخواست کند استخدام شود ،اگر از سمت نطام معرفی شود کارفرما نه در حقوق و نه در موارد دیگر نمی‌تواند اعمال نظر نماید
پاسخ ها
هامون
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
بله کاملا درسته.
طبق این فرمول کارفرما از بین 3 نفر که بهش معرفی کردن؛کمترین حقوق پیشنهادی رو انتخاب میکنه
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
8
0
به نظر بنده ایده خوبی هستش اگه پیگیری صورت بگیره نظام استان قزوین با ریاست آقای دکتر رضایی قابلیت بالایی در این مورد دارن و به بهترین نحو اجرا میشه در استان
دکتر ابوالفضل یداللهی حیدرآبادی، مسئول فنی بهداشتی گاوداری ا......
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
2
8
سلام علیکم. آقای دکتر رضایی، رئیس محترم نظام دامپزشکی استان قزوین. یادآور میشم، طی شکایت و ارائه ی مستنداتی که خدمت نظام و اداره کل داشتم در سال گذشته(۱۴۰۱) ، گاوداری صنعتی ا...... قزوین، حقوق و مزایای سال پیشین اینجانب رو مبلغ ۱۳ میلیون واریز میکرده که این رقم که با صلاحدید و ورود نظام دامپزشکی با امضاء گرفتن از مسئولین فنی بهداشتی بصورت داخل استانی ، نهایی شد، مطابق بلکه نزدیک به نرخ مصوب هیات محترم وزیران همان ماده ی ۱۹ که به تصریح سازمان دامپزشکی کشور جزء قوانین آمره هست نیست چه با ضرب ضرایب و چه باجمع ضرایب محاسبه شود. مستحضرید محاسبه ی آنلاین حقوق و مزایای مسئول فنی بهداشتی در سال گذشته که برمبنای جمع ضرایب بوده حدود ۲۱ میلیون تومان بود و اگر برمبنای ضرب ضرایب محاسبه میشد حود ۱۶ - ۱۷تومان میشد که با ۱۳ میلیون تومان اعمال شده فاصله دارد..جای بحثی در این رابطه که مطلب روشن و ساده ای ست وجود ندارد که رقم ۱۲ میلیون تومان پیشنهادی و عملیاتی شده از سوی نظام در سال ۱۴۰۱، نقض آشکار نرخ مصوب و آمره ی ماده ی۱۹ بود که با ورود نظام دامپزشکی به سود کارفرما و به ضرر مسئولین فنی بهداشتی رقم خورد.. از سویی مستحضر هستید که گاوداری ا...... پیش از اتمام قرارداد یکساله ی اینجانب بعنوان مسئول فنی بهداشتی گاوداری که در دفتر نظام دامپزشکی استان بسته شد و اینجانب از سوی نظام رتبه بندی و به گاوداری اگدام معرفی شدم ، ۵ ماه مانده به اتمام قرارداد از سوی گاوداری ا...... اخراج شدم چون روی برگه های سفید کشتار اضطراری گاوداری پیشاپیش مهر و امضاء نکردم چرا که زمینه برای ارسال لاشه های مردار شده در گاوداری به کشتارگاه د...... هموار می‌شد با عدم همکاری سوء اینچنینی اینجانب با کارفرمای سودجو. کارفرما گفت از فردا نیا. من هم موضوع رو شفاهی وکتبی خدمت شما (نظام) و اداره کل و معاونت سلامت، حراست و مدیر کل محترم استان کتبی کردم و شما هم جلسه گرفتید چند ماه قبل ولی در عمل اتفاقی به نفع اینجانب بعنوان مسئول فنی بهداشتی که به شرح وظایفم عمل کردم نیفتاد و جالب اینجاست پروانه ی فعالیتم در گاوداری ا...... تا نیمه ی برج ۸ سال جاری مهلت دارد و از برج ۶ سال پیش اخراج شده هستم. حال فعالیت این واحد تولیدی با نظارت کدامین مسئول فنی بهداشتی طی این مدت چند ماهه، پیگیری می‌شود خدا داند!!... پیشتر مدیریت اداری ا...... رجز خوانده بود، سرت بعنوان دکتر دامپزشک و مسئول فنی بهداشتی توو لاک خودت باشه با اداره ی دامپزشکی و نظام تعامل و رفت وآمد نداشته باش، اگر گزارش نوشتی خدمت نظام و اداره، خود دانی!! اخراجت حتمیه!! همینم شد. صورت جلسه ای هم که بعد اون جلسه در اداره کل مبنی بر پیگیری حقوق ومزایای اینجانب برمبنای ماده ۱۹، تنظیم فرمودید و به اداره ی دامپزشکی شهرستان فرستادید پیگیری که میکنم سرپرست محترم اداره ی دامپزشکی شهرستان می‌فرماد کاری ازمن برنمیاد، معاونت محترم سلامت اداره کل می‌فرماد از سرپرست اداره ی شهرستان موضوع رو پیگیر شو!! عملا این بین گاوداری ا...... پیروز ماجرا شد و نظارت مسئول فنی بهداشتی کشک و اخراج غیر قانونی و زودتر از موعد یکساله مسئول فنی بهداشتی که با مفاد متن قرارداد یکساله در تعارض آشکار ست بخصوص با اعتبار پروانه ی فعالیتم تا نیمه ی برج ۸ سال جاری که به متن شکایت و گزارشم پیوست شده و خدمتتون در نظام و اداره کل رسید، از عجایب و شگفتیهاست. در ضمن جای آن دارد نظام دامپزشکی استان ورود کند در این موضوع که چگونه است با بستن قرارداد یکساله بین مسئول فنی بهداشتی و کارفرما در دفتر نظام ، کارفرما بخود اجازه می‌دهد بصورت داخلی با فراهم کردن شرایط اکراه و اجبار و زور وتهدید به اخراج هرماه از مسئول فنی بهداشتی تسویه ی ماهیانه بگیرد و این امضاء را در وقت مقتضی طی شکایتی که از کارفرما در اداره ی کار از سوی مسئول فنی بهداشتی میشود، به اداره ی کار نشان دهد و اداره ی کار متن قرارداد یکساله رو بی اعتنا شود وبه این برگه ی تسویه ی ماهیانه بها دهد. آیا براستی این متن قرارداد یکساله و مفاد آن معرف حضور اداره ی کار وتعاون و رفاه اجتماعی استان نیست؟! پس چگونه هست که همین اداره ی کار در جلسات مربوط به ماده ی ۱۹ که در اداره ی کل دامپزشکی برای احقاق حق مسئول فنی بهداشتی تشکیل می‌شود نماینده و ناظر دارد؟! چگونه هست که پرینت نرخ مصوب حقوق و مزایای مسئول فنی بهداشتی رو در جلسات دفاع، مسئول فنی بهداشتی به مسئولین اداره کار نشان می‌دهد و در پایین صفحه ، رونوشت مفاد آن به اداره ی کار و تعاون و رفاه اجتماعی در سطح کشور رو متذکر میشود، مسئولین اداره ی کار قزوین، اظهار بی اطلاعی می‌کنند حال اینکه نماینده ی صنف مسئولین فنی بهداشتی استان در نظام هم اشاره دارد در سطح استان چنین نامه های اداری طی جلسات توجیهی به نمایندگان اداره کار که در تعامل بیشتر با ادارات دامپزشکی هستند ، پیشتر ابلاغ شده است!! جالب تر اینکه یکی از مسئولین اثر گذار اداره کل دامپزشکی بی اطلاع ست و یا خود را به بی اطلاعی از مفاد متن قرارداد یکساله بین مسئول فنی بهداشتی وکارفرما زده اون بند از متن قرارداد که اشاره دارد کارفرما نباید در اعمال نظارت فنی بهداشتی مسئول فنی بهداشتی در مجموعه دخالت کند و از طرفی در صورت شکایت کارفرما از مسئول فنی بهداشتی ،موضوع باید به نظام یا اداره کل ارجاع شود و در این رابطه و احیانا اخراج مسئول فنی بهداشتی اداره کل با تشکیل کمیسیونی مسئله رو پیگیر می‌شود نه اینکه کارفرما راسا ورود کند و بگوید از فردا نیا. در مفاد قرارداد یکساله ی مذکور اشاره شده مسئول فنی بهداشتی برای انصراف از همکاری، یکماه قبل، نظام و اداره کل رو بصورت کتبی، در جریان انصراف خود قرار دهد تا تدابیری برای انتخاب جایگزین برای او در مجموعه دیده شود. چنین حقی رو به کارفرما نداده است که یکماه قبل از انصراف از همکاری با مسئول فنی بهداشتی ، او نیز اعلان انصراف از همکاریش را به اداره کل و یا نظام گزارش کتبی کند. چنین بند و حقی در متن قرارداد برای کارفرما قائل نشدند ولی یکی از همکاران بخش دولتی دامپزشکی که در جلسات مذکور اجازه ی حضور دارد از روی بی اطلاعی از مفاد ساده ی متن قرارداد، چنین حقی رو به کارفرما میدهد!! خواهشا استدعا دارم یکبار هم شده این متن قراردادی که یک نسخه ی آن گویا در اداره کل بایگانی می‌شود رو مطالعه بفرمایید و منطقا هم این حق اگر به کارفرما داده شود دیگر چیزی به اسم ثبات شغلی برای مسئول فنی بهداشتی قابل تصور نیست و شرایط از اینیکه هست اسفناک تر میشود و به اقتضاء چنین حقی، کارفرما هر ماه می‌توانست دکتر عوض کند و اونوقت دکتر میشد مثل کارگر فصلی میادین کارگری که الان در گاوداری اگدام شما شده. جناب رئیس محترم، خواهشا این واقعیات رو هم در متن مصاحبه تون لحاظ بفرمایید. زمان زیادی از گزارش و شکایت و اخراج اینجانب نگذشته. سپاس و صلوات برای سامان سریع نابسامانی‌ها.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
7
0
جناب دکتر زارعی، رياست محترم نظام دامپزشکی : شما در سفرهای استانی و نشستهایتان با مسئولین فنی بهداشتی، عدم ارتباط مالی را از دغدغه های خود دانسته و اعلام نمودید پیگیر هستید . این موضوع بایستی از یک جا شروع شود . 25 سال است در بخش دولتی و در حال حاضر بخش خصوصی فعال هستم، استخدام دکتر رضایی بودم ،ایشان را می شناسم، وقتی با رسانه ای که بیش از دهها هزار نفر مخاطب دارد اعلام آمادگی می کند حتما مطمئن است ، اتاق فکری از افراد با سابق و با تجربه استانی و کشوری مثل دکتر نبی پور، دکتر صالحی، دکتر حسینی و امثالهم باهش همکاری دارنند. چرا این موضوع را در شورای مرکزی که ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور حضور دارند مطرح نمی کنید ؟ دبیر شورای مرکزی دکتر عربشاهی کاملا استان قزوین و شخصیت دکتر رضایی را می شناسد، می توانند صاحبنظر خوبی باشند . آرزوی همه ما در کشور نداشتن رابطه مالی با متصدی و یا کارفرما است، چرا این موضوع را از استان قزوین بعنوان استان آزمایشی کلید نمی زنید، امیدورایم بتوانیم حضورا با شما در دل کنیم، مطمئن باشید اگر چند ماه حقوق همه ما به تعویق بیفتد ، بشرط قطع رابطه آماده ایم و اعتراضی نمی کنیم
مسئول فنی . بهداشتی در استان قزوین
مسئول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
0
8
ایده هاتون قدیمی شده .این راه رفته رو دوباره نباید رفت.چرا حقوق ما اول باید به حساب نظام بره بعد دوباره بیاد به حساب خودمون...اصلا این کجاش قطع ارتباط مالیه ........................
نظر شما
ادامه