کد خبر: ۷۵۰۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی گفت: باتوجه به شیوع بیماری نوظهور نکروز عفونی حاد هپاتو پانکراس، بیماری مرگ زودرس یا (AHPND) در مزارع پرورش میگوی بوشهر و هرمزگان پرورش دهندگان این آبزی مسائل و هشدارهای قرنطینه‌ای را جدی بگیرند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر کامبیز رخشانی‌مهر» شامگاه چهارشنبه در نشست بررسی بیماری AHPND  در مزارع پرورش میگو در استان بوشهر اظهار کرد: بیماری باکتریایی نکروز عفونی حاد هپاتوپانکراس سال گذشته برای نخستین بار در ایران دیده شد، فراگیر و تلفات‌گیر بوده و در صورت مدیریت نشدن می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به صنعت میگو و صادرات و تجارت آن وارد کند.

وی بااشاره به اینکه نکروز عفونی حاد هپاتو پانکراس از بیماری‌های اخطارکردنی سازمان جهانی بهداشت دام به شمار می‌رود افزود: در زمان حاضر استان‌های هرمزگان و بوشهر درگیر بیماری AHPND هستند و استان‌های میگوپرور خوزستان، سیستان و بلوچستان و گلستان نیز باید مسائل قرنطینه‌ای و پیشگیری از بیماری را در مزارع پرورش میگوی خود اجرا کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی یادآور شد: هرچند در زمان حاضر شاهد فروکش کردن بیماری AHPND در مزارع پرورش میگو هستیم، اما برای جلوگیری از عود دوباره بیماری اقدامات کنترلی در حال اجراست.

وی گفت: برای تشخیص عامل بیماری‌زا در مزاع میگو روش تشخیصی مولکولی است که بهترین روش روز در دنیاست.

به گفته رخشانی مهر بیماری AHPND یک بیماری مدیریتی به شمار می‌رود؛ براین اساس لازم است تغییراتی در سیستم‌های پرورشی، زیرساخت‌ها و سیستم‌های مدیریتی براساس علم و شیوه پرورش روز دنیا داده شود.

وی عنوان کرد: اقدام وسیع و گسترده‌ای که در کشور صورت گرفته باید ادامه‌دار باشد تا بتوان سپری به تن صنعت پرورش میگو بست و با هرگونه بیماری در حوزه‌ی آبزی پروری مقابله کرد.

براساس اعلام مدیرکل شیلات استان بوشهر آزمایش‌های دامپزشکی ۱۷ خرداد، بیماری نوظهور عفونی حاد هیاتوپانکراس که لاروهای میگو را درگیر می‌کند در سایت شیف بوشهر شناسایی شد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Austria
|
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
0
7
پارسال بیماری فقط هرمزگان بود
چه راهکارهایی انجام دادن برای جلوگیری از بیماری امسال!!!
فقط خوب تونستند گسترشش بدن
نظر شما
ادامه