کد خبر: ۷۵۰۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - مدیر کل دامپزشکی فارس از تلف شدن بیش از 150 قطعه مرغ در مهر و آبان ماه امسال خبر داد.
دکتر بیژن دهقانی گفت: کانون های بیماری تنفسی که تلفات طیور را به همراه داشته ، در مهر ماه جاری در سطح استان 46 مورد بوده است که 4 کانون در مهر و 9 کانون در آبان معدوم شده است.


وی افزود: با توجه به اینکه 18 تا 20 درصد کانون های بیماری یادشده به دلیل شدت شیوع ، در استان معدوم شده است ، مرغداران بیش از پیش باید به توصیه های دامپزشکی توجه کنند.
دکتر دهقانی بیان داشت: اگرچه فارس در همه گیری بیماری تنفسی طیور در وضعیت بهتری قرار دارد اما به منظور جلوگیری از کاهش انتشار بیماری ، تاکنون 13 کانون در سطح استان معدوم شده که اصلاح ساختارها به منظور مقابله با وضعیت موجود ضروی است.
به گفته وی ، واحدهای مرغداری که مدیریت مطلوبی داشته باشند امکان مقابله در شرایط شیوع    بیماری های تنفسی طیور برای آنها به نحو موثرتری وجود دارد.
مدیر کل دامپزشکی فارس گفت: جلوگیری از ترددهای غیر ضروری به مرغداریها ، ضرورت ضدعفونی کردن این محیط ها ، انجام واکسیناسیون های به موقع طیور ، تامین جوجه از منابع مورد اطمینان و همچنین رعایت اصول تهویه و رطوبت مناسب در مرغداری ، مواردی است که به منظور پیشگیری از انتشار بیماریهای تنفسی طیور باید به طور جدی رعایت شوند.
دکتر دهقانی افزود : همچنین به منظور کنترل بیماریهای طیور ، آموزش های لازم به کلیه اعضای    شرکت های تعاونی مرغداران فارس ارائه شده است.
وی تاکید کرد: اگرچه تشکلی با عنوان « شرکت های تعاونی طیور » وجود دارد اما نقش پررنگی را در بحث ساماندهی تولید، کشتار و عرضه طیور ایفا نمی کند.
دکتر دهقانی اظهار داشت: این تشکل حتی در تامین خوراک صنعتی طیور ، قیمت گذاری و حذف دلال ها هم قدرت عملی ندارد و به نظر می رسد این قبیل تشکل ها باید ساماندهی شوند و نیاز است مسئولین به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند تا بسیاری از امور مثل تنظیم بازار، تامین نیازهای مرغداران و حتی تامین قیمت مرغ از طریق همین اتحادیه ها پیگیری شود.
مدیر کل دامپزشکی فارس با تاکید بر لزوم کاهش تعدد تصمیم گیری ها در صنعت پرورش طیور گفت: ساماندهی این اتحادیه ها به منظور یکپارچه سازی تولید طیور ، سیاست گزاری موثر ، برنامه ریزی و برعهده گرفتن فعالیتهای مربوطه از تولید گوشت مرغ گرفته تا عرضه ، نقش به سزایی در کاهش تعدد تصمیم گیری ها در این صنعت دارد.
دکتر دهقانی تصریح کرد : در صورت اصلاح ساختارها ، سیستم دولتی می تواند در بحث مقررات بهداشتی واحدهای پرورش طیور با سرعت و روند مطلوب تری وارد شود.
وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون تعدد مراکز تصمیم گیری در بحث جوجه ریزی و همچنین نبود تشکلات تصمیم گیر و سیاست گزار موثر باعث شده صنعت طیور همچنان حالت سنتی خود را حفظ کند به طوری که ما نتوانسته ایم مقررات بهداشتی را به سرعت اجرا کنیم.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
كارشناس سازمان دامپزشكي كشور
|
-
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
0
0
اسم علمي اين بيماري را لطفا ذكر كنيد ما داريم كم كم باور مي كنيم كه با يك موضوع عجيب سروكار داريم
akbar
|
-
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
0
0
اول 150 قطعه رو اصلاح فرماييد و بعد از آن ........ بگذاريد در ثاني سوئ مديريت در فارس حرف اول را ميزند ............ در ثاني يكي نيست بپرسه برنامه ريشه كني شما چيست شما كه برنامه مبارزه نداريد من خودم هم دامپزشك هستم و هم مرغدار بايد بگويم هيچ نقشي براي دامپزشكي دولتي وجود ندارد و متاسفانه ...... مسولان در خصوص آمارها چشم مسولان بالاتر را بسته است البته شايد ...........................
همكار
|
-
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
0
با سلام. 150 هزار قطعه صحيح تر است به نظر ميرسد اشتباه چاپي از حكيم مهر باشد.
نظر شما
ادامه