کد خبر: ۷۴۹۶۶

حکیم مهر: محققان از کشف یک غار باستانی ۴۲ هزار ساله با بقایای دست نخورده‌ای از استخوان‌ حیوانات مختلف خبر دادند که در نوع خود اعجاب‌انگیز است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از گجت نیوز، این کپسول زمان ماقبل تاریخ، غاری است که تقریبا برای ۴۲ هزار سال دست نخورده باقی مانده و دارای مجموعه‌ متنوعی از استخوان‌های حیوانات است.

دیرینه‌شناسان با کاوش در این غار باستانی، بقایای حیوانات شکارچی و شکاری مربوط به دوران پلیستوسن را یافتند که از ۱۱۷۰۰ تا ۲.۶ میلیون سال پیش را شامل می‌شود. این مجموعه شامل استخوان‌های خرس قهوه‌ای، روباه، گرگ، ماموت، کرگدن، گاومیش، آهو، غزال، گاومیش کوهان دار آمریکایی، اسب، جوندگان، پرندگان و ماهی‌ها بود.

موسسه زمین‌شناسی V.S. Sobolev فاش کرد که جمهوری Khalassia که در جنوب سیبری واقع شده، این غار را پنج سال پیش کشف کرده بودند. با این حال، به‌دلیل دور افتاده بودن مکان، تا ژوئن ۲۰۲۰ طول کشید تا دیرینه‌شناسان در نهایت توانستند بقایای آن را به‌طور کامل کاوش و بررسی کنند.

رمز و رازهای کشف غار باستانی ۴۲ هزار ساله

آنها در حدود ۴۰۰ کیلوگرم استخوان، از جمله دو جمجمه دست نخورده کفتار را از این غار باستانی جمع‌آوری کردند. وجود آثار جویدن روی استخوان‌ها نشان می‌دهد که احتمالا کفتارها در غار سکونت داشته‌اند.

دیمیتری گیمرانوف، کارشناس ارشد مرکز علمی اورال روسیه، خاطرنشان کرد که علاوه بر موارد فوق، محققان تعدادی استخوان کشف کرده‌اند که به ترتیب آناتومیک تفکیک شده بودند. برای مثال، استخوان‌های اولنا و رادیوس کرگدن‌ها همراه با هم پیدا شدند که نشان می‌دهد کفتارها بخش‌هایی از لاشه را به داخل لانه کشانده‌اند.

جالب آنکه محققان استخوان‌های توله‌های کفتار را کشف کردند که معمولاً شکننده هستند و به ندرت طی سال‌ها حفظ می‌شوند. این یافته نشان می دهد که این غار در واقع محلی برای پرورش کفتارها بوده است.

این تیم همچنین تاکید کرد که هوای سرد سیبری نقش مهمی در حفظ بقایای حیوانات پلیستوسن ایفا کرده است. برخلاف فسیل‌ها، این استخوان‌ها و گاه حتی گوشت پوست و خون دچار کانی‌سازی نشده و نسبتاً دست نخورده باقی مانده‌اند.

در حال حاضر استخوان ها برای تجزیه و تحلیل بیشتر به شهر یکاترینبورگ فرستاده شده است. دیمیتری مالیکوف، محقق ارشد در موسسه زمین شناسی و کانی شناسی شعبه سیبری آکادمی علوم روسیه، تاکید کرد که کشف بقایای این غار عجیب بینش‌های ارزشمندی را در مورد گیاهان، جانوران، رژیم غذایی و آب و هوای آن زمان ارائه می دهد. علاوه بر این، کوپرولیت‌ها یا مدفوع فسیل شده، اطلاعات مهمی در مورد رژیم غذایی حیوانات ارائه می دهند.


نظر شما
ادامه