کد خبر: ۷۴۹۶

حکیم مهر - کارشناس دانشکده دامپزشکی تبریز؛ از استفاده از واکسیناسیون DNA برای کنترل بیماری‌های عفونی در ماهی خبر داد.
هیمن محمدپور در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری به کاربرد DNA واکسن‌ها در ماهی اشاره کرد و اظهار داشت: واکسیناسیون یک روش مقرون به‌صرفه و بسیار موثر برای کنترل بیماری‌های عفونی در ماهیان است.
وی با بیان اینکه بسیاری از تکنیک‌های واکسیناسیون که مورد استفاده قرار می‌گیرند نتایج مورد انتظار را ندارند، افزود: تکنیک‌های بیولوژی مولکولی امروزی روش‌های نوین را برای بهبود واکسن‌های ویروسی و باکتریایی موجود پیشنهاد می‌کند ضمن اینکه این تکنیک‌ها می‌تواند در تولید واکسن استفاده شود.
محمدپور یکی از روش‌های بسیار مفید و مناسب را گسترش DNA واکسن‌ها خواند و تصریح کرد: اساس DNA واکسن‌ها کد کردن بیان‌ژن اختصاصی آنتی‌ژن در ارگانیسم واکسن شده و تحریک سیستم ایمنی میزبان است.
به گفته کارشناس دانشکده دامپزشکی تبریز، DNA واکسن‌ها در مقایسه با واکسن‌های متداول مزیت‌های فراوانی مانند توانایی در ایجاد پاسخ ایمنی گسترده‌تر، امکان تجویز چند واکسن باهم، نگه‌داری آسان به دلیل پایداری پلاسمید، عدم خطر انتقال بیماری که گاهی در واکسن‌های زنده اتفاق می‌افتد و عدم نیاز به یاور را دارد.
وی با اشاره به اینکه گزارش‌هایی از کارآیی و تاثیر DNA واکسن‌های به‌کار گرفته شده علیه عوامل بیماری‌زای ماهی وجود دارد، ابراز داشت: مزایا و محدودیت‌های DNA واکسن‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

* باکتری موراکسلا از ماهیان پرورشی جداسازی شد
کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر نیز در این جلسه به بررسی و جداسازی باکتری موراکسلا از ماهیان پرورشی اشاره کرد و گفت: این باکتری جزو خانواده موراکسلاسه بوده و به صورت دیپلوباسیل‌های گرم منفی غیرمتحرک به صورت زنجیره‌ای کوتاه دیده می‌شود.
شهریار بهروزی با بیان اینکه تعداد 108 عدد از ماهیان پرورشی گرم‌آبی آمور، کپور سرگنده، کپور معمولی و فیتوفاگ مورد بررسی قرار گرفتند، افزود: تعداد 243 عدد ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان پرورشی پس از صید و انتقال به آزمایشگاه باکتری‌شناسی مورد بررسی‌های آزمایشگاهی قرار گرفتند.
وی ادامه داد: اندام‌های داخلی کبد، کلیه، طحال و پانکراس، کیسه شنا و قلب ماهیان مورد کشت باکتریایی قرار گرفت.
بهروزی خاطرنشان کرد: باکتری موراکسلا از اندام‌های طحال، کلیه و کبد مورد بررسی از ماهیان آمور در فصل بهار و از ماهیان کپور معمولی و فیتوفاگ در فصل زمستان جداسازی شد.
کارشناس پژوهشکده اکولوژی آبزیان دریای خزر با اشاره به اینکه ماهیان مبتلا دارای علائم کبد بزرگ و خال خالی، خونریزی در کیسه شنا و ضایعات هموراژیک در ناحیه سطح پشتی بدن بودند، عنوان کرد: باکتری موراکسلا در این بررسی از ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان جدا نشد.
به گفته وی، این باکتری‌ها در برخی از آبزیان فلور طبیعی‌اند و در برخی دیگر پاتوژن هستند.
بهروزی با تاکید براینکه باکتری‌های موراکسلا در انسان بیماری‌زاست، اذعان داشت: این باکتری روی محیط‌های عادی رشد نکرده و نیاز به محیط‌های مغذی دارد.

 

 

نظر شما
ادامه