کد خبر: ۷۴۹۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: کنه قرمز یکی از آفات مهم مرغداری‌ها است که در صورت حمله، می‌تواند کیفیت گوشت و میزان بهره‌وری مرغداری‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، ولی گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به مقابله با این آفات با روش سبز شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر احسان صالحی‌فر»، مجری طرح با بیان اینکه شرکت ما فعالیت تحقیقاتی خود را از سال ۹۹ آغاز کرد و در سال ۱۴۰۱ موفق به دریافت گرید دانش بنیانی از معاونت علمی ریاست جمهوری شدیم، گفت: محصول تولید شده در شرکت ما در زمینه مبارزه با یکی از آفات مرغداری‌های کشور تحت عنوان «کنه قرمز» است.

وی ادامه داد: راه‌های مبارزه با این آفت معمولا روش‌های شیمیایی است که معضلاتی چون ایجاد مقاومت و باقیمانده دارویی به همراه دارد و عملا راهکار مؤثری برای از بین بردن کنه وجود نداشته است.

صالحی‌فر، خاطر نشان کرد: برای رفع این مشکل در شرکت بهینه‌سازان صنعت طیور چکاوک بعد از چندین سال تحقیق، به فرمولاسیون ترکیب کاملا گیاهی با استفاده از گیاهان بومی دست یافتیم و روشی کاملا سبز برای مبارزه با کنه قرمز ارائه کردیم.

این محقق با بیان اینکه این ترکیب گیاهی قادر است به طور کامل کنه قرمز را از بین ببرد، اظهار کرد: کاهش این آفت منجر به افزایش تولید و کاهش تلفات و تولید محصولات سبز خواهد شد؛ چرا که کنه قرمز حشره‌ای است که می‌تواند سال‌های زیادی در مرغداری‌ها حتی بدون تغذیه باقی بماند، ولی به محض آنکه مرغ وارد سالن مرغداری‌ها شود، می‌تواند بر روی هر مرغی ۵۰ هزار کنه شروع به خونخواری کند.

وی با بیان اینکه این امر به کم خونی مرغ و کاهش سطح سیستم ایمنی در مرغ منجر خواهد شد، گفت: همچنین منجر به ضعیف شدن تخم مرغ خواهد شد و مرغداران برای مقابله با آن اغلب از گازوئیل استفاده می‌کنند که این روش علاوه بر افت تولید، وارد بدن مرغ خواهد شد و کبد آنها را از بین می‌برد، ضمن آنکه داروهای شیمیایی در این زمینه نیز علاوه بر باقیماندن در گوشت مرغ، موجب آسیب رساندن به مرغ نیز خواهند شد.

این محقق یادآور شد: ما با در نظر گرفتن این موارد، به سراغ تولید این محصول رفتیم که ۱۰۰ درصد گیاهی است و در صورتی که این ترکیب بر روی مرغ، دانه مرغداری‌ها وارد شود، آسیبی به مرغ وارد نخواهد شد.

صالحی‌فر، در خصوص گیاهان مورد استفاده در این ترکیب، خاطر نشان کرد: ما برای تولید این محصول  ۳۰ نوع گیاه را مورد بررسی قرار دادیم که در نهایت ۵ گیاه بومی کشور برای تولید این ترکیب انتخاب شدند.

وی با تاکید بر اینکه این ترکیب کشنده کنه قرمز است، اظهار کرد: کنه، موجودی شب فعالیت است؛ به این معنا که در شب‌ها فعالیت دارد و این ترکیب علاوه بر آنکه در مرغداری‌ها اسپری می‌شود، بر روی مرغ نیز قابل اسپری کردن است؛ چرا که یکی از ویژگی‌های این محصول این است که گیاهی است و بر روی طیور اثری نخواهد داشت، ولی کنه را از بین می‌برد.

به گفته وی ماندگاری این محصول نسبت به محصولات شیمیایی پایین‌تر است، ولی عوارض جانبی حذف شده و از آنجایی که کنه‌ها به صورت کلونی زندگی می‌کنند و در داخل هر کلونی ممکن است میلیون‌ها کنه باشد، در صورتی که یک کلونی با این ترکیب آغشته شود، کل کلونی از بین خواهد رفت.

صالحی‌فر با اشاره به نحوه استفاده از این ترکیب، توضیح داد: سیکل زندگی کنه از زمان تخم تا مراحل نهایی زندگیش، در هر مرحله تقریبا ۴ روز به طول می‌انجامد و اگر در هر مرحله‌ای کنه بالغ را از بین ببریم، تخم آنها باقی می‌ماند. برای آنکه سیکل را از بین ببریم و بیشتری اثرگذاری در از بین بردن کنه را داشته باشیم، لازم است در فواصل ۴ روزه تا ۴ بار نسبت به سمپاشی با استفاده از این ترکیب اقدام شود.

وی اظهار کرد: این ترکیب از زمانی که کنه از تخم خارج می‌شود، دارای اثرگذاری است و بررسی‌های ما نشان داد که اگر کلونی‌ها با این ترکیب سمپاشی شوند،‌ هیچ اثری از تخم آنها باقی نخواهد ماند.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Finland
|
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
9
4
مایه شرمساری هست که خبرگزاری اختصاصی دامپزشکی همچین تیتر اشتباه فاحشی رو کار بکنه.کنه قرمز؟؟جرب!
بعد این استاد صالحی فر که محصولی تولید کردن که قراره صنعت رو نجات بده حتی در این حد اطلاع ندارن که گونه ی انگل هدف محصول تولیدیشون جرب هست و نه کنه؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
0
10
با سلام و احترام
لطفا بدون اطلاع اظهار نظر نفرمایید، لطفا کتاب کنه های زیان آور محصولات کشاورزی ایران رو مطالعه بفرمایید. در این کتاب تخصصی و رفرنس از Dermanyssus gallinae به عنوان کنه قرمز مرغ نام برده شده است، جرب در واقع کنه هست.
ممنون
نظر شما
ادامه