کد خبر: ۷۴۸۷۹

حکیم مهر: گربه‌ها در ژاپن خوش‌شانس هستند و افرادی که این حیوان خانگی محبوب را نگه‌داری می‌کنند، هزینه‌های زیادی برای مراقبت از آن‌ها صرف می‌کنند. ولی سوال اینجاست که در این کشور پیشرفته چه امکاناتی وجود دارد تا متوجه بی‌حالی گربه‌ها شد؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از یورونیوز، در ژاپن، کشوری که به عنوان زادگاه شخصیت کارتونی و عروسکی «هلو کیتی / Hello Kitty» شناخته می‌شود و جایی که گردشگران به انواع کافه‌های مخصوص گربه‌ها دسترسی دارند و حتی جمعیت برخی از جزایر کوچک آن را گربه‌سانان ولگرد تشکیل می‌دهند، طبیعی است که اقبال به اپلیکیشن‌های مربوط به این حیوانات خانگی هم بسیار زیاد باشد.

یک شرکت فن‌آوری با همکاری دانشگاهی در توکیو توانستند اپلیکیشنی را طراحی کنند که با بهره‌گیری از هزاران تصویری که از گربه‌ها در اختیار دارد بتواند به شما بگوید چه زمانی گربه شما احساس درد دارد.

به گفته توسعه‌دهندگان، در یک ماهی که از زمان انتشار برنامه کاربردی «ردیاب درد گربه / Cat Pain Detector» می‌گذرد، بیش از ۴۳ هزار کاربر از ژاپن، کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی را جذب خود کرده است.

این برنامه در رده اپلیکیشن‌های محبوب دارندگان حیوانات خانگی دسته‌بندی می‌شود که نگران سلامتی دوستان پشمالوی خود هستند.

این برنامه کاربردی چگونه عمل می‌کند؟

شرکت ژاپنی Carelogy با همکاری کالج علوم منابع‌زیستی دانشگاه «نیهون»، تعداد ۶ هزار عکس گربه را جمع‌آوری کردند و در آن‌ها موقعیت گوش، بینی، سبیل و پلک این حیوانات را به دقت مورد مطالعه قرار دادند.

آن‌ها در این مسیر از سیستم امتیازدهی دانشگاه مونترال برای اندازه‌گیری تفاوت‌های جزئی بین گربه‌های سالم و گربه‌هایی که به دلیل بیماری‌های غیر قابل تشخیص از درد رنج می‌برند، استفاده کردند.

ساکیوکا، مدیر Carelogy در این رابطه گفت که طراحان این برنامه در وهله بعد، اطلاعات به دست آمده از سیستم امتیازدهی را به سامانه تشخیص هوش مصنوعی وارد کردند و به لطف حدود ۶۰۰ هزار عکسی که بعدا کاربران آپلود کردند، مهارت‌های هوش مصنوعی این اپلیکیشن ارتقای بیشتری یافته است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت که اکنون این برنامه «سطح دقتی بیش از نود درصد دارد.»

طبق گزارش انجمن غذای حیوانات خانگی ژاپن، ۶۰ درصد صاحبان گربه خود را حداکثر سالی یک بار نزد دامپزشک می‌برند. ساکیوکا در این رابطه گفت: «می خواهیم کاری کنیم که صاحبان گربه راحت‌تر تشخیص دهند که آیا به دامپزشک مراجعه کنند یا نه.»

اپلیکیشن «ردیاب درد گربه» در حال حاضر توسط برخی از دامپزشکان ژاپنی هم استفاده می‌شود.

مدیر شرکت توسعه دهنده این اپلیکیشن این را هم خاطرنشان کرد که «سیستم هوش مصنوعی قبل از تبدیل شدن به یک ابزار استاندارد و رایج، باید هنوز دقیق‌تر شود.»


نظر شما
ادامه