کد خبر: ۷۴۷۶۷

حکیم مهر: در سال‌های اخیر محبوبیت حیوانات خانگی از جمله گربه افزایش پیدا کرده و گربه به عنوان یک حیوان آرام و ‌بی‌دردسر جای خود را بین افراد باز کرده است. اما طبعا نگهداری از گربه هزینه‌‌هایی را روی دست افراد می‌گذارد که بهتر از قبل از اقدام به سرپرستی یک گربه در جریان این هزینه‌ها باشید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، هزینه ماهانه برای نگهداری گربه به عواملی مختلفی مثل نژاد بستگی دارد مثلا نژادهای گربه پرشین و گربه اسکاتیش به دلیل عوامل ژنتیکی همواره نیازمند رسیدگی‌های درمانی خاص هستند که هزینه‌بر است. یا برخی از نژادها به دلیل مشکلات جسمانی باید دستور تغذیه‌ای خاص را دنبال کنند که هزینه‌های نگهداری گربه را زیاد می‌کند. اما از طرفی مثلا گربه‌های خیابانی یا همان ‌نژاد THS گربه‌های کم‌هزینه‌تری هستند و نیازهای درمانی کمتری دارند..

هزینه‌های نگهداری از گربه

هزینه نگهداری گربه کاملا به کیفیت محصولات خریداری شده بستگی دارد. مثلا صاحب گربه انتخاب می‌کند که برای گربه غذای خشک را درنظر بگیرد یا غذای تر. در صورت انتخاب غذای تر هزینه‌ها بالاتر خواهد بود. در واقع مانند بسیاری از کالاها و خدمات موجود در بازار برای خرید موارد مورد نیاز گربه، قیمت‌های مختلفی وجود دارد.

برای نگهداری از گربه لازم است در قدم اول اقلامی خریداری شود تا فضای خانه آماده نگهداری گربه شود. اقلامی مانند باکس حمل گربه، ظرف آب‌ و غذا گربه، ظرف خاک گربه، جای خواب گربه، میکروچیپ گربه، لوازم بازی گربه و قلاده گربه شامل این موارد می‌شود.

در حال حاضر اگر بخواهید این لوزام را در ارزان‌ترین حالت ممکن خریداری کنید چیزی حدود یک میلیون تومان باید هزینه کنید. خرید اقلام با کیفیت معمولی در حدود چهار میلیون هزینه خواهد داشت. اگر هم بخواهید لوازم لوکس و لاکچری برای گربه تهیه کنید، این مبلغ می‌تواند تا 20 میلیون تومان هم افزایش پیدا کند.

هزینه‌ ماهانه غذای گربه

غذایی که به گربه می‌دهید هم به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا اگر گربه صرفا غذای خشک مصرف کند، هزینه کمتری خواهد داشت اما اگر تغذیه گربه محدود به غذای خشک نباشد و شامل غذاهای تر و کنسروی شود، هزینه‌های بیشتری در پی خواهد داشت.

ضمن این که میزان غذای گربه به سن و اندازه گربه هم بستگی دارد اما برای تامین غذای یگ گربه معمولی ماهانه در کمترین حالت ممکن باید ماهانه 800 هزار تومان هزینه کنید. اما اگر فقط غذای گربه محدود به غذای تر باشد این مبلغ تا 5 میلیون تومان هم می‌تواند افزایش پیدا کند. مانند غذاها و مواد خوراکی انسانی، محصولات غذای گربه چه خشک و چه تر ، در برندها و کیفیت‌های مختلف در بازار ارائه می‌شود. و این مصرف‌کننده است که انتخاب می‌کند برای غذای گربه کدام برند و محصول را انتخاب کند.

هزینه‌های درمانی گربه

گربه علاوه بر هزینه‌های ثابت غذا، نیازهای درمانی روتینی نیز دارد. مثلا گربه‌ها سالانه باید واکسن‌های سه گانه دریافت کنند. برای واکسیناسیون گربه سالانه چیزی حدود 500 هزار تومان هزینه دارد. گربه‌ها حتی در صورت عدم مشکل باید در دوره‌هایی مشخص به دامپزشکی مراجعه کنند تا از سلامت آنها اطمینان حاصل شود.

در صورتی که گربه نسبتا سالم و بدون مشکل زمینه‌ای باشد سالانه به طور میانگین 400 هزار تومان هزینه ویزیت دامپزشکی در پی خواهد داشت. اما اگر گربه مشکل زمینه‌ای داشته باشد یا باید یک دارو رو به طور مداوم مصرف کند، این هزینه می‌تواند افزایش پیدا کند.

همان‌طور که گفته شد برخی از نژادهای گربه‌ها نیاز به رسیدگی‌های درمانی بیشتری دارند. یا مثلا برخی از گربه‌ها اساسا با یک بیماری زمینه‌ای زاده می‌شوند که نیازهای روتین درمانی دارند. حتی در برخی موارد ممکن است گربه نیاز به عمل جراحی داشته باشد که خود همین می‌تواند هزینه‌های درمانی گربه را به طور چشمگیری افزایش دهد.

این نکته را هم برای مراقبت‌های درمانی گربه درنظر داشت که در صورتی که گربه نر باشد و نیاز به عقیم‌سازی داشته باشد، هزینه این کار نیز به هزینه‌های درمانی گربه اضافه خواهد شد. در حال حاضر برای عقیم سازی گربه چیزی حدود یک میلیون تومان باید هزینه کنید.

هزینه‌های نظافت و بهداشت گربه

آخرین مورد از هزینه‌های نگهداری گربه مربوط به هزینه‌های نظامت و بهداشت گربه می‌شود. هزینه‌هایی مانند خرید موارد بهداشتی مانند شامپو و مسواک گربه یا هزینه‌های مربوط به کوتاه کردن مو و ناخت گربه. اگر قصد نگهداری از گربه را دارید باید برای این موارد نیز هزینه‌ای سالانه درنظر بگیرید.

به طور متوسط برای انجام امور بهداشتی و نظافت مربوط به گربه در حال حاضر که در خرداد ماه 1402 قرار داریم، سالنه چیزی حدود 400 هزار تومان هزینه کرد. البته این مورد نیز مانند سایر هزینه‌های نگهداری گربه بستگی به کیفیت محصولات و خدماتی که انتخاب می‌شود، دارد. مثلا بعضی از صاحبان گربه برای مراقبت‌های پوستی بیشتر از روغن‌هایی خاص استفاده می‌کنند که هزینه‌های بهداشتی گربه را بیشتر می‌کند.

میانگین هزینه‌های ماهانه مراقب از گربه

با توجه به موارد و نیازهایی که برای نگهداری از گربه به آنها اشاره کردیم، کف هزینه ماهانه نگهداری گربه در حال حاضر چیزی حدود یک میلیون تومان است و سقف هزینه نگهداری یعنی مراقبت از گربه در لاکچری‌ترین حالت ممکن نیز ۸ میلیون تومان است.

منبع: سایت پشمالو

 

نظر شما
ادامه