کد خبر: ۷۴۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - به دلیل آنکه تعداد قابل توجهی از بیماریهای دامی، بین انسان و حیوانات مشترک هستند اکیپهای ثابت، سیار و کشتارگاههای استانها در روزهای تاسوعا و عاشورا بر ذبح شرعی دامها نظارت می کنند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: به مناسبت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، دستورالعمل ذبح شرعی دام به تمامی استانها ابلاغ شده است.

دکتر محسن مشکوة افزود: دستورالعمل ابلاغ شده همچون دستورالعمل مربوط به عید قربان است.

وی خاطرنشان کرد: اکیپهای ثابت و سیار و همچنین کشتارگاههای استانها در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی باز خواهد بود و هیاتهای عزاداری می توانند دامهای قربانی و نذورات را با روشهای بهداشتی ذبح کنند.

دامها قبل از ذبح و بعد از آن باید تحت بازرسی بهداشتی قرار گیرند

این مقام مسئول ادامه داد: اکیپهای سیار سازمان دامپزشکی در مکانهایی که شرایط و امکانات به گونه ای است که باید ذبح در مکانی عمومی انجام شود، حاضر خواهند بود تا دامها را قبل از ذبح و پس از آن مورد بازرسی بهداشتی قرار دهند.

مشکوة تصریح کرد: بیماریهای مشترکی همچون تب خونریزی دهنده تب کریمه کنگو در صورتی که دام آلوده به ویروس آن باشد، از طریق خون، ترشحات و سایر امعاء و احشاء به دیگران سرایت می کند و موجب آلودگی و بیماری می شود.

وی یادآور شد: بروسلوز و شاربن از دیگر بیماریهایی هستند که قابل سرایت به انسان بوده و لازم است قبل از کشتار و پس از آن دامها مورد معاینه قرار گیرند.

نظارتهای شرعی و بهداشتی بر واردات رسمی اعمال می شود

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: هرگونه وارداتی که از کانالهای رسمی صورت گرفته باشد، تحت نظارتهای شرعی و بهداشتی سازمان دامپزشکی بوده و فاقد مشکل است.

مشکوة اظهار داشت: دامهایی که مجوز واردات برایشان صادر شده باشد، از لحاظ بهداشتی کاملا بی خطر بوده و حتی در مراحل حمل و بارگیری نیز تحت کنترل هستند.

وی در پایان گفت: تمامی کشورهای واردکننده گوشت مرغ و گوشت قرمز همچون گذشته بوده و کشور جدیدی به لیست اضافه نشده است.

 


 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
كارشناس سازمان دامپزشكي كشور
|
-
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
0
0
خداي سرزمين مرا از دروغ و خشكسالي محفوظ بدار
نظر شما
ادامه