کد خبر: ۷۴۵۳

حکیم مهر - شش نقشه راه در زمینه ماهیان گرمابی، سردابی، میگو، ماهیان خاویاری و تغذیه و غذای سالم به معاونت علمی ریاست جمهوری تقدیم شد.

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اعلام این مطلب گفت: در راستای توسعه آبزی پروری در کشور و دستیابی به افق 1404 و اینکه چه نوع برنامه های عملیاتی و استراتژیهایی باید در پیش گیریم، نقشه راهی تهیه شد و به معاونت علمی ریاست جمهوری تقدیم شد.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: نقشه های راه تهیه شده، تکالیف دستگاههای مختلف تحقیقاتی و اجرایی را مشخص می کند و همچنین سایر روشهای پرورش ماهی ازجمله پرورش در قفس و روشهای متراکم نیمه متراکم را برای دستیابی به اهداف مدنظر مورد بررسی قرار می دهد.

وی درباره مصرف داروها، مکملها و مواد افزودنی در بخش آبزی پروری خاطرنشان کرد: داروهایی که در این بخش مورد استفاده قرار می گیرد، تحت نظارت دامپزشکی بوده تا مشکلی برای آبزیان پرورشی و انسانهایی که از آنها استفاده می کنند، به وجود نیاید.

مطلبی ادامه داد: در صورتی که برخی از داروهای خاص که اثرات باقیمانده در آبزیان به جای می گذارد، مورد استفاده قرار گیرند، باید یک هفته قبل از صید انجام شود تا سمومی که ممکن است در بدن آبزیان باقی بماند، در این مدت دفع شود.

وی تصریح کرد: از سوی اتحادیه اروپا مقررات خاصی مطرح شده که سازمان دامپزشکی کشور نیز از آن تبعیت می کند.

استفاده از دارو و مکملهای غذایی در فارمهای پرورشی با نظارت سازمان دامپزشکی انجام می شود

این مقام مسئول یادآور شد: از آنجایی که پرورش ماهیان در فارمها به صورت گله ای انجام می شود، امکان بروز برخی از بیماریها وجود دارد. بنابراین باید از داروها و مکملها و افزودنیهای مجاز استفاده شود.

مطلبی تاکید کرد: آبزیان آبهای ساحلی کشور ازجمله خلیج فارس، دریای خزر و دریای عمان کمتر مورد تهدید این نوع داروها هستند. اما به جای آن شاهد آلودگیهای زیست محیطی دیگری ازجمله آلودگیهای نفتی و فاضلاب هستیم.

وی اظهار داشت: بر اساس سنجشهایی که به صورت مرتب انجام می شود، تاکنون آلودگی معنی داری در آبهای ساحلی کشور شاهد نبوده ایم. اما باید مراقبتهای بیشتری انجام شود.

مطلبی با اعلام اینکه وضعیت سلامت آبزیان پرورشی کشورمان از سایر کشورها بیشتر است، گفت: اقدامهای به موقع سازمان دامپزشکی و رعایت نکات بهداشتی و سایر موارد باعث شده که آبزیان پرورش یافته موجود در کشورمان سالم باشند و با مصرف توسط مردم مشکلاتی را برای آنها به وجود نیاورد.

 

 

نظر شما
ادامه