کد خبر: ۷۴۱۰۸

حکیم مهر: مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان از تلف شدن ۱۰ هزار کندوی زنبورعسل در این استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «علیرضا قره‌گوزلو» استاندار فارس گفت: گزارش تلفات از ابتدای سال  از طریق زنبورداران به جهادکشاورزی داده شد که بلافاصله در چهارم فروردین‌ماه جلساتی با حضور دامپزشکی و مدیریت بحران استان برگزار و دو بار نمونه‌برداری و آزمایش توسط دامپزشکی انجام و موضوع بررسی شد.

او با بیان اینکه در نمونه‌های آزمایش شده بیماری نوزوما مشاهده شد، تصریح کرد: ۷۲ نمونه از زنبورستان‌ها توسط دامپزشکی گرفته شد که در آزمایشات صورت گرفته بیشتر گله‌ها عامل بیماری نوزوما داشتند و فقط در دو نمونه سم مشاهده شد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه حدود ۱۵ واحد از زنبورستان‌ها تلفات داشتند، افزود: حدود چهار زنبورستان به طور کامل از بین رفتند بنابراین باید طوری مدیریت شود تا زنبورداران بتوانند به تولید برگردند چراکه زنبور هر چقدر برای زنبوردار اهمیت دارد، ۱۰ برابر آن برای کشاورزی نیز مفید است.

قره‌گوزلو  از پیش‌بینی برداشت دو برابری عسل در سال جاری خبر داد و افزود: با توجه به بارندگی‌های خوب امسال و تداوم بارش‌ها در استان پیش‌بینی می‌شود وضعیت مراتع و زنبورستان‌ها خوب باشد به طوریکه برآورد می‌شود تولید عسل امسال به ۶ هزار تن برسد.

او تصریح کرد: سال گذشته در استان همدان ۳۴۱۲ تن عسل تولید شد که امسال پیش‌بینی می‌شود دو برابر شود و به ۶ هزار تن برسد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۲۵۴۴ زنبورستان ثبت شده در استان همدان وجود دارد، افزود: ۳۶۵ هزار و ۳۳۳ کندوی مدرن در استان وجود دارد.

قره‌گوزلو با اشاره به برنامه‌های امسال این سازمان گفت: برنامه امسال در دو بخش تولید عسل توسط توسعه نژاد کارنیکا و تولید زهر زنبورعسل با استفاده از نژاد ایرانی و قفقازی است.

او با بیان اینکه نژاد غالب زنبور‌های استان ایرانی و قفقازی است، تصریح کرد: ۷۰ درصد زنبور‌های استان از نژاد قفقازی و ایرانی هستند که اگر بخواهیم درآمد ارزی داشته باشیم باید به سمت پرورش و نگهداری این نژاد برویم.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به برگزاری کلاس‌های استحصال زهر زنبورعسل برای زنبورداران، گفت: به دنبال این هستیم شرکتی که در استان در این زمینه ثبت شده در بحث استحصال زهر زنبورعسل ورود کند.

قره‌گوزلو با تأکید بر حفظ ژنتیک زنبور‌های نژاد ایرانی، افزود: زنبور نژاد کارنیکای آلمانی نیز تولید عسل بالایی دارد و گزش این زنبور پایین است به طوریکه تمایل زنبورداران برای نگهداری از این زنبور بالاست.

او تصریح کرد: زنبور نژاد کارنیکا زمستان گذرانی بالایی دارد و می‌تواند از ابتدای فروردین شروع به پرواز کرده و تولید هر کندو را تا ۵۰ کیلوگرم افزایش دهد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه زنبورعسل حافظ محیط زیست است، تصریح کرد: لازم است تمام شهروندان نسبت به زنبورعسل آشنا شوند چراکه ۷۵ درصد از غذایی که مصرف می‌کنیم منوط به وجود زنبورعسل است.

قره‌گوزلو  تأکید کرد: لازم است شهرداری با کاشت گیاهان به کمک زنبورداری برود و کشاورزان از سمومی استفاده کنند که کمترین آسیب به زنبور‌ها وارد شود.


نظر شما
ادامه