کد خبر: ۷۴۰۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: حیوانات موجودات مظلوم و بی دفاعی هستند آن ها هم نیز بخشی از جامعه طبیعی هستند و هریک در برقراری چرخه توازن در طبیعت نقش بسزایی دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رکنا، حیوانات نیز همانند انسان ها دارای حقوقی بوده که باید رعایت شوند، حق امنیت زیست محیطی، درمان، حیات، پرهیز از خشونت، پرهیز از شکار و نسل کشی و هرگونه تعدی و تفریط در این حقوق مستوجب مسئولیت می باشد و تا حدودی جرم انگاری شده است.

مطابق ماده 680 مجازات اسلامی هر شخصی که خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به حیوان آزاری علی الخصوص شکار یا صید حیوانات یا جانواران حفاظت شده نماید به حبس از 2 تا 10 سال محکوم خواهد شد.

علاوه بر ماده فوق الذکر هر شخص به عمد و بدون ضرورت حیوانات حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیوانات دیگری که شکار آنان توسط دولت ممنوع اعلام شده را شکار، مسموم، تلف یا ناقص نماید به حبس از 91 روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

سگ کشی در قانون جرم محسوب نمی شود؟

با توجه به تضییع شده حقوق حیواناتی مانند سگ و گربه در قانون ماده ای جهت دفاع از حقوق تضییع شده این موجودات نگاشته نشده لیکن خانم معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در دولت هفتم و هشتم در این خصوص اعلام داشته :« در سازمان حفاظت محیط زیست قوانینی برای حیات وحش وجود دارد اما در خصوص حیواناتی مانند سگ و گربه قانون مستقیمی دیده نشده است و از این رو در تلاشیم تا چهارچوبی قانونی در راستای حمایت از حقوق حیوانات تعریف نماییم تا در زمان وقوع رویدادی تکلیف روشن باشد.»

هیچگونه دستور العملی در خصوص منع سگ کشی وجود نداشته تنها یک دستور العمل در قانون موجود بوده آن هم اینکه در جمع آوری سگ های ولگرد باید آنها را با سلاح بیهوش کننده، بیهوش نموده و سپس آنها را به مراکز درمانی مخصوص منتقل نمایند تا توسط دامپزشک معاینه شوند، درصورتی که فاقد بیماری باشند به آنان قلاده بسته و به اشخاص متقاضی تحویل دهند و اگر بیماری لاعلاجی دارند آنها را به نحوی بی درد معدوم نمایند.

به امید آنکه هرچه زودتر قانونی وضع شود تا از حیوان آزاری بی رحمانه ای که هر روزه در فضای مجازی و غیره شاهد آن هستیم جلوگیری نماید و حقوق این حیوانات چه حلال گوشت و چه حرام گوشت برابری کند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پاتوبیولوژیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
0
0
سوال منتظر جواب منطقی می باشد.
سگ کشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
0
0
سگ صاحب دارآدم هست نه حیوان قانون بایدازصاحب وحیوانش حمایت کندچون سگ نیست آدم است هرحیوانی باآدم زندگی کنداهلی میشودیعنی آدم میشودوهرآدمی باحیوان زندگی نکندحیوان باقی میماندهرگزآدم نمیشودچون دل ندارداحساس نداردوجدان نداردمرده متحرک هست
نظر شما
ادامه