کد خبر: ۷۳۹۲۹

حکیم مهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: شیوع بیماری تب مالت در این استان سه برابر میانگین کشوری است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر حمید جعفرزاده» با اشاره به آغاز فصل زایش و شیردهی دام‌ها در استان گفتتب مالت یک بیماری شغلی محسوب می‌شود که هزار چهره بوده و بار مالی زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل می گوید: این بیماری که از دام به انسان منتقل می شود بسیار خطرناک و در عین حال قابل پیشگیری است.

او در ادامه افزایش استفاده از لبنیات سنتی ، ارتباط با دام آلوده و پوشش پایین واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب مالت را از عوامل اصلی شیوع این بیماری دانست.

دکتر جعفرزاده گفت: مصرف شیر و پنیر غیر پاستوریزه ، گوشت آلوده و بستنی‌های محلی تهیه شده از شیر خام نیز می‌تواند در ایجاد آلودگی و ابتلا به بیماری تب مالت موثر باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل بر لزوم اطلاع رسانی و آموزش شهروندان برای کاهش آلودگی دامها و کاهش انتقال بیماری از دام به انسان و پیشگیری از شیوع این بیماری تاکید کرد.

او به مردم توصیه کرد از مصرف مواد لبنی مشکوک و غیرپاستوریزه به صورت جدی خودداری کنند و گفت: در صورت نداشتن دسترسی به فرآورده‌های لبنی سالم و بهداشتی، جوشاندن شیر به مدت ۱۵ دقیقه بهترین شیوه از بین بردن عوامل بیماری‌زا در آن است.

جعفرزاده می گوید: دامداران نیز باید با مدیریت منابع دامی و واکسیناسیون به موقع دام‌ها که در معرض آلودگی قرار دارند ، با دامپزشکی استان همکاری کنند.


نظر شما
ادامه