کد خبر: ۷۳۸۹۹
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
رئیس نظام دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر عبدالرب گلدرزهی» افزود: مهمترین مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی پایین بودن تعرفه و گرانی بیش از حد دارو و واکسن است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «خشکسالی‌های اخیر و افزایش بی‌سابقه قیمت نهاده‌های دامی باعث کاهش جمعیت دام در استان سیستان و بلوچستان و نهایتا کاهش درآمد همکاران بخش خصوصی شده است.» این را رئیس نظام دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان به حکیم مهر می‌گوید: «مهمترین مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی شامل پایین بودن تعرفه و گرانی بیش از حد دارو و واکسن است که گزینه دوم باعث کاهش نقدینگی همکاران شده است.»

«دکتر عبدالرب گلدرزهی» در خصوص اجرای ماده ۱۹ در استان تصریح می‌کند: «ما تا پرداختی ۲۵ میلیون تومان هم داریم اما متوسط بین ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان را مشخص کردیم و طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، حدود ۹۰ درصد همکاران این تعرفه را رعایت می‌کنند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از وضعیت بخش خصوصی دامپزشکی در استان سیستان و بلوچستان چیست؟

قطعا بخش خصوصی دامپزشکی در استان پهناور سیستان و بلوچستان مثل سایر استان‌ها دچار چالش‌هایی است. عواملی نظیر خشکسالی‌های اخیر و افزایش بی‌سابقه قیمت نهاده‌های دامی باعث کاهش جمعیت دام در استان و نهایتا کاهش درآمد همکاران بخش خصوصی شده است. اما با تمام این اوصاف با توجه به اینکه استان هنوز هم از نظر فعالیت در بخش خصوصی دارای ظرفیت‌های زیادی است، دوستان بخش خصوصی با تمام مشکلات مشغول به خدمت‌رسانی هستند.

حکیم مهر: مهمترین مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی در استان چیست؟

مهمترین مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی شامل پایین بودن تعرفه و گرانی بیش از حد دارو و واکسن است که گزینه دوم باعث کاهش نقدینگی همکاران شده است.

حکیم مهر: چه راهکاری به ذهن شما می‌رسد؟

مهمترین راهکارها شامل افزایش تعرفه‌ها، واگذاری حداکثری قراردادهای واکسیناسیون تحت عنوان خرید خدمت از طرف بخش دولتی به بخش خصوصی و مهار قیمت افسارگسیخته دارو و واکسن است.

حکیم مهر: وضعیت اجرای ماده ۱۹ در استان چگونه است؟

در خصوص ماده ۱۹ همیشه پیشنهاد بنده قطع ارتباط مالی بین کارفرما و مسئول فنی بوده و در آخرین جلسه در سازمان مرکزی نیز مقرر گردید که با همکاری سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی که مستحضر هستیم در حال حاضر بیشترین همکاری و همفکری در تمام این سال‌ها بین این دو نهاد وجود دارد، انشاءالله بتوانیم این امر را محقق کنیم.

اما در استان سیستان و بلوچستان، هم از طرف اداره کل و هم از طرف نظام دامپزشکی استان، چه در دوره مدیرکل قبلی و چه مدیرکل فعلی، همکاری و تعامل بسیار خوبی بین بنده و مدیرکل بوده که همین امر باعث شد که ما بتوانیم حداقل حقوق همکاران مسئولین فنی را در استان بدهیم.

حکیم مهر: یعنی چه رقمی پرداخت می‌شود؟

اینکه عرض می‌کنم حداقل، ما تا پرداختی ۲۵ میلیون تومان هم داریم اما متوسط بین ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان را مشخص کردیم و طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، حدود ۹۰ درصد همکاران این تعرفه را رعایت می‌کنند.

حکیم مهر: برخی استان‌ها با معضلی تحت عنوان الزام کلینیک‌های دامپزشکی به فعالیت در حاشیه شهرها روبرو هستند. آیا شما هم در استان سیستان و بلوچستان چنین مشکلی داشتید؟

در یک مقطع بسیار کوتاه از طرف دادستانی و ستاد امر به معروف اخطارها و حرکاتی مخصوصا برای پتشاپ‌ها انجام شد مبنی‌بر اینکه این واحدها باید پلمپ شوند اما با سرعت عمل و مذاکراتی که با طرفین مقابل انجام شد، خوشبختانه بدون اینکه کلینیک یا پتشاپی پلمپ شود، این مساله ختم به خیر شد.

حکیم مهر: تعامل شما با بخش دولتی دامپزشکی در استان چگونه است؟

بنده درتمام جلساتی که حضور دارم، همواره اعلام می‌کنم که بخش خصوصی و بخش دولتی دو بال پرنده هستند و نبودن هریک از اینها قطعا باعث مشکل در امور دامپزشکی خواهد شد. خوشبختانه تعامل بسیار خوبی در استان بین بخش دولتی و خصوصی وجود دارد و این تعامل حتی در زمانی که پروانه فعالیت به اداره کل واگذار شد، وجود داشت.

حکیم مهر: مهمترین اقداماتی که در سال ۱۴۰۱ انجام دادید، کدام موارد بود؟

یکی از کارهایی که در سال ۱۴۰۱ انجام دادیم، پیگیری شدید حقوق مسئولین فنی در هر مرحله بود. حتی دبیر نظام دامپزشکی را موظف کردیم که با تک تک مسئولین فنی تماس بگیرد و این مساله را جویا شود که آیا حق و حقوقی از طرف کارفرما به شکل پرداخت نشده باقی مانده یا خیر. این مهم از طرف نظام دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی پیگیری و چند پرونده تشکیل و منجر به برگزاری جلسه شد. از اداره نظارت اداره کل و همچنین سازمان نظام دامپزشکی دعوت کردیم و از این طریق توانستیم حق و حقوق همکاران را بگیریم. به طور کلی تقریبا بالای ۹۰ درصد همکاران مطابق تعرفه دریافت می‌کنند و در این زمینه خیلی مشکل حادی نداریم.

خوشبختانه حمایت کامل از طرف نظام دامپزشکی وجود دارد و همه همکاران مسئول فنی به خوبی احساس می‌کنند که اگر در جایی حق آنها ضایع شد، می‌توانند به نظام دامپزشکی مراجعه کنند و نظام دامپزشکی با توان کامل این مساله را پیگیری کرده و خواهد کرد.

گذشته از آن، بررسی و رتبه‌بندی ۴۵ پرونده در بحث ماده ۱۹، صدور حداقل ۱۸۵۰ پروانه در بحث ماده ۵ و صدور حداقل ۵۰ پرونده در بحث ماده ۲ از کارهای دیگری بوده که در سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

حکیم مهر: مهمترین برنامه شما در سال ۱۴۰۲ چیست؟

به نظر من در سال ۱۴۰۲ اگر بتوانیم با همکاری دو سازمان، ارتباط مالی بین کارفرما و مسئول فنی را قطع کنیم، تقریبا توانستیم کمک بسیار بزرگی به همکاران خود مخصوصا در حوزه مسئولین فنی داشته باشیم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

آرزوی سلامتی و کسب پر رونق برای همه همکاران چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی دارم و از پایگاه خبری حکیم مهر تشکر می‌کنم. پیروز و پرانرژی باشید.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
0
2
............ این تعرفه سال قبله ..............
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
4
1
خوبه اگه ۲۵ تومن میدن سیستان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
2
5
کلیه مناطق محروم کشور که همینطور است یک کارمند دولتی یا کارگر بخش خصوصی هم چند برابر حقوق میگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
اینهم بخاطر قانون در مناطق محروم نیست بخاطر عُرف است و مهمتر از آن کمبود نیروی انسانی و نیز اینکه غیر از این اصلا برای هیچکس از تعداد محدود داوطلب مسئولین فنی کارکردن صرف نمیکند با توجه به سختی کار ‌و زندگی در این مناطق محروم
شکوهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
0
5
با سلام خسته نباشید خدمت دوست و همکار عزیزم جناب آقای دکتر گلدرزهی
در اینکه ارتباط مالی بین کارفرما و مسئول فنی قطع گردد شکی نیست، ولی این هم صحیح نیست که یک تشکل صنفی را معرفی کنیم که صرفآ مبالغی را از کارفرما اخذ کند و پس از انجام کسورات قانونی، سهم خود را برداشته و مبلغی را که اختلاف معنی داری با مبلغ واریزی کارفرما دارد به مسئول فنی پرداخت کند و بس. این کار را یک اپلیکیشن ساده هم می تواند انجام دهد، مشکل اصلی همکاران بخش خصوصی درآمد پایدار است، درآمدی که توانمندی ها، تجربه، میزان تحصیلات، کارایی، سوابق کاری، پایبندی به دستورالعمل های دامپزشکی و ... در آن تاثیر مستقیم داشته باشد، این بدان معناست که هم کارفرمایان و هم مسئولین فنی باید به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار گرفته و امتیاز بندی آنها بر مبنای شاخص‌های کاربردی و نه کلیشه‌ای انجام گیرد.
از طرفی اگر قرار است است ارتباط مالی قطع شود صحیح و انصاف نیست که در زمان عقد قرارداد مسئول فنی را با کارفرما تنها گذاشته و گرفتاری های متصور از آن را از قبیل: قراردادهای داخلی کمتر از تعرفه و ... بر دوش مسئول فنی انداخت، ضروريست ساختاری سیستمیک تعریف شده و به مورد اجرا گذاشته شود.
و اینکه: در حال حاضر نمونه های بسیاری از اشتعال در زمینه های مختلف را می توان مثال زد که جای خالی دامپزشکی بخش خصوصی در آن به چشم می خورد و لازمست در خصوص آنها ورود کرده و کارآفرینی کرد ، هر جایی که به هر طریق، یک مجرای باریک قانونی هم وجود داشته باشد باید وارد عمل شد.به طور مثال:
ضرورت نظارت بهداشتي بر انبارهای نگهداری مواد غذایی و آشپزخانه های کارخانجات بزرگ که برای پرسنل خود غذا تهیه می کنند، نظارت دامپزشکی بر قراردادهای منعقده تامین غذای شرکت‌های بزرگ، بیمارستان‌ها و ... ، پیگیری جدی تشکیل شرکت‌های ممیزی دامپزشکی، ضرورت پیگیری ایجاد میادین دام در کشوراز طریق شهرداری‌ها و انتقال خرید و فروش دام از بازارهای محلی به میادین دام، پیگیری ایجاد مکان‌های ساماندهی سگهای بلاصاحب از طریق شهرداری‌ها و ...
حرف آخر اینکه همه ما یادمان نرفته است که حتی کشتارگاه ها در سال‌های گذشته زیر بار حضور مسئول فنی نمی رفتند، الان خوشبختانه دیگر مشکلی در این خصوص نداریم، همه ما دامپزشکان در تمامی رده های شغلی در بخش‌های دولتی و خصوصی یک خانواده بزرگ هستیم و باید در راستای اعتلای این رشته گام برداریم و با ریز بینی، از مزرعه تا سفره را بگردیم تا سهم خود را در تاثیرگذاری بر ارتقاي سلامت جامعه پیدا کنیم.
با عرض پوزش از تمامی اساتید و همکاران عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
بالاخره کارمند فنی زیر سلطه کاری کارفرما است و طوری قرارداد مخفی می‌بندد که مقداری از حقوق دریافتی صوری از منبع غیرمستقیم گرفته را برگرداند وگرنه به بهانه ای اخراج میشود و شخص دیگری تازه کار با حقوق کمتر استخدام میشود
مصطفی بلوچ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
0
8
.............
90% کمتر از 15تومن میگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
دیگه چه بدتر! پس در مناطق محروم هم با اینکه متقاضی کم است حقوق کافی نمیدهند ، این از ورشکستگی بنگاه‌های تولیدی است که در همه جا هست و چاره‌ای هم ظاهراً ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
پس عیب کار دوجانبه و غیرقابل حل بنظر می‌رسد چون هم مسئول فنی مجبور است کم حقوق بگیرد و ظاهراً راضی است و مهمتر اینکه کارفرما نمی‌تواند بیش از این حقوق بدهد
محسن لواسانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
0
4
اگر بین ۱۶ تا ۲۰ دارید معرفی کنیم مسوول فنی قوی تر و قدیمی تر از من نیست ولی ۱۰ میگیرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
پس اینطور که میگویید حداکثر حقوق بین 10تا 15 است آیا قرارداد هم همین است یا قرارداد بیشتر است و دریافتی این است؟
دامپزشک سیستان و بلوچستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
0
6
من دارم اینجا کار می کنم وقتی مطالب رو خوندم فک کردم مال جای دیگه است چه طور من و دوستانم این قد نتونستیم بگیرم ای کاش قبل از انتشار مطلب راستی آزمایی کنید بعد مطلب رو نشر بدید
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
1
0
اتفاقاً بزرگترین مشکل تولیدکننده ، توزیع کننده و داروخانه های دامپزشکی ارزان بودن دارو و اینکه قیمت دارو هیچگاه با نرخ تورم هماهنگ نبوده می باشد و به همین دلیل روز بروز کسانی که در این صنوف فعالیت دارند ضعیف تر می شوند. در حالیکه هزینه دارو رقم قابل توجهی در پرورش دام و طیور نیست.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
0
0
.................... در کنارک و چابهار به تعداد کمی از مسولین فنی این رقم پرداخت می شود ولی در بقیه شهرستان های استان سیستان و بلوچستان رقم قرارداد کمتر از 15 میلیون است و دریافتی ها زیر ده میلیون .
نظر شما
ادامه