کد خبر: ۷۳۶۳۲
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان ایلام در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر عبدالحسین قیطاسی» افزود: قرارداد مسئولین فنی ایلام براساس تعرفه‌های روز است، اما اینکه در پشت پرده قرارداد داخلی منعقد شود یا نه، ما خبر نداریم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس نظام دامپزشکی استان ایلام معتقد است که حداقل اگر تعرفه‌های دامپزشکی در پایان سال هم ابلاغ شود، این حسن را دارد که برای سال آینده به‌عنوان یک مبنا قرار می‌گیرد. اما اگر ابلاغ نشود و بخواهد در اوایل سال بعد ابلاغ شود، ما یک سال را از دست دادیم و تقریبا خسران زیادی به همکاران ما در این بخش وارد می‌شود. در واقع یک سال بین تعرفه فاصله می‌افتد و به این معناست که پایه ما بر اساس سال ۱۴۰۰ می‌شود.

«دکتر عبدالحسین قیطاسی» در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «خوشبختانه قرارداد تمام مسئولین فنی استان ایلام، هم در سال ۱۴۰۰ و هم سال ۱۴۰۱ بر اساس تعرفه‌های روز است، اما اینکه خود مسئول فنی در پشت پرده با کارفرما قرارداد داخلی منعقد می‌کند یا نه، ما خبر نداریم. با این حال به مسئولین فنی تذکر جدی دادیم که اگر این موارد برای ما احراز شود، حتما به هیات بدوی می‌آیند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، وضعیت فعالیت بخش خصوصی دامپزشکی در استان ایلام چگونه است؟

خوشبختانه با اینکه ایلام یک استان کوچک است، اما بخش خصوصی فعال و پویایی داریم. در واقع حدود ۳۷ داروخانه فعال، ۱۹ درمانگاه، سه بیمارستان و چهار شرکت پخش دارویی فعال داریم که اینها بالطبع مایه‌کوب و واکسیناتور هم دارند. از طرفی ۳۹ نفر دکتر و کارشناس به‌عنوان مسئول فنی در کارخانجات خوراک دام و کشتارگاه دام و طیور و شرکت‌های پخش دارویی و ناظر بهداشتی در مراکز قطعهبندی گوشت در استان فعال هستند.

حکیم مهر: مهمترین مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی در استان ایلام چیست؟

خشکسالی‌های پی در پی و کاهش جمعیت دام، گرانی نهاده‌های دامی و عدم ابلاغ تعرفه‌ها به همکاران درمانگر، مهمترین مسائل و مشکلات بخش خصوصی هستند.

حکیم مهر: عدم ابلاغ تعرفه‌ها تا این لحظه از سال، چه آسیب‌هایی را به بخش خصوصی دامپزشکی وارد می‌کند؟

قطعا با توجه به تورمی که در کشور داریم، عدم ابلاغ تعرفه‌ها آسیب‌های زیادی را به بخش خصوصی وارد کرده است، اما اگر حداقل در این چند روز باقی‌مانده از سال تعرفه‌ها ابلاغ شود، شرایط بهتر خواهد شد. من می‌دانم که آقای دکتر زارعی ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی زحمات زیادی در این خصوص کشیدند و پیگیری‌های زیادی هم انجام دادند، اما همه چیز دست ایشان نیست و مشکل تعرفه‌ها باید از بالادست و هیات وزیران حل شود. اما اگر حداقل در پایان سال هم ابلاغ شود، این حسن را دارد که برای سال آینده به‌عنوان یک مبنا قرار می‌گیرد. اما اگر ابلاغ نشود و بخواهد در اوایل سال بعد ابلاغ شود، ما یک سال را از دست دادیم و تقریبا خسران زیادی به همکاران ما در این بخش وارد می‌شود. در واقع یک سال بین تعرفه فاصله می‌افتد و به این معناست که پایه ما بر اساس سال ۱۴۰۰ می‌شود.

حکیم مهر: وضعیت اجرای ماده ۱۹ در استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من در سال ۱۴۰۰ مسئول نظام دامپزشکی استان شدم و تقریبا از میانه راه آمدم. در سال ۹۹ حقوق دریافتی برخی از همکاران مسئول فنی ما رقمی بالغ بر دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا حدود ۳ میلیون تومان بود. در سال ۱۴۰۰ قراردادها را خودمان و در دفتر نظام با کارفرما بستیم و به کارفرما اجازه ندادیم که مسئول فنی به ما معرفی کند، بلکه تایید صلاحیت مسئولین فنی را طوری انجام دادیم که در نهایت ما به کارفرما مسئول فنی معرفی کنیم. قراردادها را نیز بر اساس تعرفه روز آن سال با کارفرما منعقد کردیم و خوشبختانه قرارداد تمام مسئولین فنی ما هم در سال ۱۴۰۰ و هم سال ۱۴۰۱ براساس تعرفه‌های روز است، اما اینکه خود مسئول فنی در پشت پرده با کارفرما قرارداد داخلی منعقد می‌کند یا نه، ما خبر نداریم. با این حال به مسئولین فنی تذکر جدی دادیم که اگر این موارد برای ما احراز شود، حتما به هیات بدوی می‌آیند.

حکیم مهر: آیا به نظر شما این اتفاق رخ می‌دهد؟

خوشبختانه طبق مشاهدات ما قراردادها به درستی بسته می‌شوند و مسئول فنی‌ها خیلی راضی هستند، اما گاهی هم مشکلاتی در این خصوص هست، مثلا ما یک کشتارگاه دام داریم که چند مسئول فنی به ایشان معرفی کردیم اما اکثر آنها شاکی هستند که کارفرما حقوق ما را سر وقت نداده است. رسیدگی به این موارد خارج از توان نظام است، چون به کمیته فنی ربط دارد و ما هم در کمیته فنی فقط یک عضو هستیم. ما شکایات اعضا را به مدیر کل منتقل می‌کنیم اما اینکه از آنجا پیگیری شود، مساله‌ای است که دست و بال ما در آن بسته است.

حکیم مهر: از نظر شما آیا خود مسئولین فنی هم نقشی در ایجاد این مشکلات دارند؟

جالب است بدانید که بنده تهدید شدم و حتی علیه من به ارگان‌های امنیتی استان نامه دادند که ایشان به‌عنوان مسئول نظام دامپزشکی، قرارداد را بر اساس فلان قانون با ما بسته است، در صورتی که ما تولیدکننده هستیم و برای ما صرفه اقتصادی ندارد و نمی‌توانیم این قدر حقوق بدهیم؛ یا مثلا از من در کمیته رفع موانع تولید کارخانه خوراک دام شکایت شده که این مسئول فنی چه می‌کند که من باید ماهی ۲۰ میلیون تومان به ایشان بدهم؟ من توضیح دادم، حتی جنگ و مرافعه کردم.

از نظر من، خود همکار ما که این قدر از ایشان دفاع می‌کنیم تا چیزی را که حق اوست، بگیرد، باید همکاری کند. الان حقوق پایه برای سال ۱۴۰۲ هشت میلیون تومان تعیین شده است. چرا باید یک آقا یا خانم دکتر به خودش اجازه دهد که با حقوق ماهیانه ۸ میلیون تومان کار کند؟ اینجا دیگر دست ما نیست و قطع به یقین خود شخص مقصر است. حتی گاهی مسئولین فنی می‌گویند که اگر من قبول نکنم و نروم، شخص دیگری این کار را می‌کند. من در جواب می‌گویم که «شما نروید و با این مبلغ قانع نشوید، کارفرما از من می‌خواهد که یک نفر دیگر به او معرفی کنم و من می‌گویم کسی را ندارم. فعلا مسئول فنی که تایید صلاحیت شده و امتیاز آورده، فقط این شخص را داریم. اگر قرارداد می‌بندی در خدمت هستیم و اگر نمی‌بندی، باید منتظر بمانی تا ما یک نفر دیگر معرفی کنیم» و در اینجا کارفرما مجبور به عقد قرارداد می‌شود. تعرفه را هم هیات وزیران ابلاغ کرده و غیرقانونی یا داخل استانی نیست و بلکه کشوری است.

حکیم مهر: برخی استان‌ها با مشکل الزام کلینیک‌ها به خروج از شهر و استقرار در حاشیه شهر مواجهند. این مساله چقدر در استان ایلام نمود داشته است؟

ما خوشبختانه چنین مشکلی نداریم. من حدود ۱۷ سال قبل به بخش خصوصی آمدم و از همان زمان معمولا در اطراف شهر فعالیت می‌کنیم. مثلا خود من در کمربندی شهر هستم و این مسائل را نداریم. در شهرستان‌ها هم همکارانی که در شهر هستند، از این بابت مشکلی ندارند. البته شاید یکی از دلایل آن این باشد که به طور کلی فعالیت ما در حوزه دام کوچک ضعیف است. کمااینکه در استان کلینک تخصصی برای دام کوچک نداریم و البته امیدوارم که بعد از این مصاحبه، این مساله به گوش آنها نرسد و مشکلی ایجاد نکنند!

حکیم مهر: در سالی که گذشت، مهمترین اقداماتی که در استان انجام دادید، چه بود؟

یکی از مهمترین کارهای ما عقد قرارداد با نرخ تعرفه روز برای مسئولین فنی بود. به شکلی که وقتی به جلسات کمیته فنی ماده ۱۹ می‌روم، همکاران بخش دولتی اذعان می‌کنند که فلانی این کار مثبت را با مسئولین فنی کرد. گاهی وقتی این مطالب را در خصوص مسئولین فنی در گروه‌های استانی منتشر می‌کنیم، همکاران دیگر بخش‌ها به من می‌گویند که فلانی چرا فقط به مسئولین فنی چسبیدی؟ من احساس کردم در استان در خصوص مسئولین فنی خیلی ضعیف عمل شده و این ظلمی در حق همکار من است.

از طرفی بنده تلاش زیادی کردم که فروشگا‌ه‌های عرضه و توزیع مواد خام دامی در استان را مجاب کنم که از مسئول فنی استفاده کنند. نزدیک به ۱۱ جلسه با مسئولین استانداری، کمیته رفع موانع تولید، مدیر کل پیشین و مدیر کل جدید برگزار کردم، اما این در حوزه اختیارات من نیست که یک فروشگاه را ملزم کنم که مسئول فنی بگیرد. متاسفانه با اینکه دو سال تمام پیگیر این مساله هستم، اما هنوز به نتیجه نرسیده است و یکی از آرزوهای من به ثمر نشستن این تلاش است. حتی گفتیم برای هر ۱۰ مرکز ماست‌بندی، یک مسئول فنی بگیریم و آنها را ملزم به این کار کنیم تا بتوانیم همکاران بیشتری را در این بخش‌ها شاغل کنیم.

موفقیت دیگر ما تعامل سازنده‌ای است که میان نظام دامپزشکی و مدیران کل دامپزشکی و ادارات دامپزشکی برقرار شده است. در واقع یک همکاری بسیار مثبت و سازنده بین بخش خصوصی و دولتی در استان شکل گرفته و من خدا را شاکرم که این موانع را در استان ندارم که مثلا با مدیر کل دعوا کنم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

قطعا بهتر از من در جریان مسائل و مشکلات به وجود آمده در حوزه صندوق تعاون و رفاه سازمان هستید که البته به مدیران پیشین مرتبط است. خود من یکی از مالباختگان پروژه شاهین هستم که هنوز یک چک ۲۷۳ میلیون تومانی متعلق به پروژه که متعلق به مهرماه سال جاری بوده، هنوز پاس نشده است. من از پایگاه خبری حکیم مهر تشکر می‌کنم که به جد پیگیر این مساله بوده است. گویا در این مسیر از حکیم مهر هم شکایت شد و شما هم به دادگاه رفتید و خوشبختانه تبرئه شدید. از طرفی در این روزهای آخر سال، به علت عدم تعهدات مالی صندوق تعاون و رفاه نظام در خصوص بحث بیمه تکمیلی همکاران، مشکلات زیادی در این خصوص به وجود آمد. البته با دستورات ریاست محترم سازمان و پیگیری‌های مستمر ایشان، این ماجرا هم حل و فصل شد که جا دارد از طرف خود و سایر همکاران، کمال تشکر را از ایشان بابت این اقدام موثر و امیدآفرین داشته باشم. چون اعضا در حال ناامید شدن از نظام دامپزشکی بودند. امیدوارم افرادی که این بدبینی را نسبت به سازمان نظام دامپزشکی به وجود آوردند، تاوان این جفا در حق اعضا را به زودی بپردازند. در پایان یک بار دیگر از حکیم مهر بابت همه پیگیری‌های به جا و صادقانه و بی طرفانه تشکر ویژه می‌کنم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
احمد
|
Finland
|
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
2
13
از روی بیکاری، ناچاری، بی پولی و بدبختی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
اینها که گریبانگیر همه دامپزشکان هست و تعدادشان هم زیاد است به همین خاطر رقابت در استخدام شدن با کمتر گرفتن حقوق و رضایت کارفرما هدف اصلی دامپزشک محسوب میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
تو اشتغال هم همینطوره به این میگن عرضه و تقاضا مثل قیمت دلار می‌مونه ، هیچکس هم حریفش نیست ، فقط قیمت دلار بالا می‌ره ولی این یکی بخاطر وفور و کمبود تقاضای مصرف پایین میآد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
0
18
بازهم گلی به جمال شما که شجاعت اعمال وظایف قانونی مسولیت نظام یک استان را دارید واز حق اعضا دفاع می کنید در استان ......... که رییس نظام هم پیاله و هم کاسه کارفرما شده و مسولین فنی بهداشتی رها و بی پشتوانه شده اند و بازیچه دست کارفرما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
4
7
نفس ت از جای گرم میاد اقای دکتر
اگه بیکار باشی بی پول
حرف خانواده و اقوام بشنوی که این همه درس خوندی چرا بیکاری .با کمتر از این مبالغ هم میرفتین
اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
1
4
سلام
فکر کنم دوستان خبر از حقوق کارمندان رسمی دامپزشکی ندارند . با هیچ منطقی با این حقوق مناسب همکاران نیست .
مسول فنی فروشگاهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
0
7
بخاطر اینکه ۱۵۰۰ نفر مسول فنی بلاتکلیف درلیست انتظار استان .....هستند شما تهدید شدید ما کتک خوردیم
مسئول فنی
|
France
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
4
4
اخه اگر این مبلغ قبول نکنیم ........... کاردان و کارشناس با مبلغ یک میلیون پایینتر معرفی می کنه
مجبوریم مجبورررر
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
چرا سانسور می کنید؟چرا نمی خواین همه بدونن!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
5
2
الان دامپزشکانی رو میشناسم با حقوق ۵ میلیونی در کشتارگاه طیور کار می کنند از شب تا صبح هم سرپا هستند گفتم چرا با این مبلغ ها کار می کنید گفتند قبول نکنیم خیلی ها هستند که با این مبلغ حاضرن بیان جای ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
این دروغه
Mostafa
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
مسافرکشی تو 10 روز حداقل 5 تومن درامد داره ، به چه نیتی با این خبرهای جعلی سطح توقع همکاران رو کاهش میدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
0
1
.............
شما فقط هر ماه از اون فردی که مسول فنی شده برگه بیمه طبق قرار داد شما رو بخوای. ۵۰ درصد ماجرا حل میشه.
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
0
2
سه تا مسئله مهم :1 عرضه و تقاضا (دکتر دامپزشک در همه جای ایران بسیار بیشتر از نیاز به دکتر دامپزشک) 2 حقوق پایین کارمندای رسمی(وقتی کارمند رسمی ۱۲ میلیون حقوق میگیره دیگه مسئول فنی چطور میتونه حقوق ۲۰ میلیونی بگیره) 3 اغلب کارفرماها ، کارخونه دار و میلیاردی و ذی نفوذ و وابسته به حکومت هستند که زور رئیس اداره کل بهیچوجه بهشون نمیرسه، چه رسد به یه مسئول فنیه معمولا از طبقه کم درآمد.... البته میشه موارد دیگه ای رو هم اضافه کرد
محمد
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
0
0
درود بر دکتر قیطاسی عزیز که هم سر و سامانی به نظام دامپزشکی استان داد و هم علی رغم فشار های و تهدیدات توانست تا حدود زیادی از بخش خصوصی حمایت کند . دست مریزاد
القاصی المهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
0
0
سلام.مثل این می ماند که بگوییم چرا بعضی از زنها تن فروش هستند و چرا بجای تن فروشی ،کلفتی یا رختشویی نمی کنند ؟؟
نظر شما
ادامه