کد خبر: ۷۳۶۱۴

حکیم مهر: از گذشته های دور حضور سگ ها در کنار انسان به عنوان یک نیروی کمکی باهوش رایج بوده است. شاید قابلیت آن ها در گذشته تنها برای آوردن شکار، محافظت و نگهبانی بود، اما این روزها استفاده از سگ زنده یاب، سگ آتش نشان و سگ های کار، به شدت رایج شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه اطلس دام پارسیان، حضور این موجودات دوست داشتنی وفادار در زندگی روزمره و زندگی اجتماعی به شدت موثر است و می تواند در بسیاری از مواقع ما را نجات دهد. در زلزله ترکیه شاهد کمک شایانی از سوی سگ های زنده یاب بودیم؛ چرا که بویایی سگ در برابر انسان چندین برابر است و می تواند به راحتی برای یافتن موجودات زنده زیر آوار سرنخ هایی ایجاد کند.

به همین دلیل قصد داریم بحث جالب توجه زلزله ترکیه و قدرت بویایی سگ زنده یاب در نجات انسان و کمک به او را بررسی کنیم.

پس همراه ما باشید.

در زلزله ترکیه چه گذشت؟

تاریخ وقوع زلزله ترکیه 6 فوریه 2023 بود که پس از آن، مناطقی از ترکیه و سوریه با خاک یکسان شد. قدرت وحشتناک زلزله ترکیه حدود ۷.۸ و ۷.۵ ریشتر بود و پس لرزه های متعدد موجب خرابی های شدیدی در برخی شهرهای ترکیه و سوریه شد. متاسفانه تعداد بالای تلفات برای همه روشن بود و شدت خرابی ها تاحدی بود که امیدی به نجات هیچ کس از زیر آوار وجود نداشت.

در میان تمام این ناامیدی ها، روزنه نوری از سمت قدرت بویایی سگ و حضور سگ زنده یاب ایجاد شد. این سگ ها که نام شان سگ آتش نشان یا سگ کار است، برای یافتن انسان زنده، آموزش دیده اند. آن ها به راحتی می توانند در چنین شرایط سختی، با معجزه بویایی خود، یک انسان زنده در زیر خروارها خاک را شناسایی کنند و برای آتش نشان ها و عملیات آواربرداری یک هدف مشخص نمایند.

همان طور که از گزارشات روزانه زلزله ترکیه مشخص بود، تعداد زیادی از انسان های زنده به کمک این سگ ها از زیر آوار خارج شدند و فرصت زندگی دوباره یافتند. در این شرایط هیچ دستگاه و تکنولوژی نمی تواند جای بویایی سگ را بگیرد و کمکی که سگ زنده یاب به تیم آوار برداری و نجات می کند را انجام دهد. به همین دلیل، در بسیاری از کشورها، سگ های زنده یاب در اداره پلیس، هلال احمر و آتش نشانی استخدام می شوند تا برای حوادث این چنینی، یافتن مواد مخدر و زنده یابی مورد استفاده قرار گیرند.

آمار نجات افراد زنده در زلزله ترکیه تا حدی مورد توجه قرار گرفت که تیم های مختلف دیگری نیز برای کمک به زلزله ترکیه به همراه سگ اعزام شدند.

بررسی دقیق تر حضور سگ زنده یاب در زلزله ترکیه

همان طور که می دانید، فوریه 2023، زلزله وحشتناکی به مرکزیت شهر "قهرمان ماراش" ترکیه رخ داد که تا شعاع چند صد کیلومتری، اثرات تخریبی وحشتناکی به جای گذاشت. تمامی کشورها کمک های خود را روانه ترکیه کردند و بخش مهمی از این کمک ها، اعزام تیم هایی به همراهی دوست وفادار انسان (سگ زنده یاب) بود!

طبق آمار اعلام شده، 388 سگ زنده یاب در زلزله ترکیه حضور داشتند که از 47 کشور مختلف برای این کار مراجعه کرده بودند. نقش اساسی بویایی سگ در نجات جان انسان های گرفتار در زلزله، بسیار جدی بود و همین موضوع موجب شد تا نگاه جهانی به سمت اقدامات صورت گرفته از سوی سگ های زنده یاب در زلزله ترکیه معطوف شود.

این سگ های آموزش دیده به عنوان سگ آتش نشان یا سگهای زنده یاب در کشورهای مختلف وجود دارند تا در مواقع لزوم از آن ها کمک گرفته شود. جالب است بدانید که حس مهربانی و وفاداری این موجودات نازنین تاحدی است که بسیاری از خانه های تخریب شده در زلزله ترکیه که سگ آن ها به شکل معجزه آسایی نجات یافته بود، عاملی برای پیدا شدن اعضای خانواده شد! در واقع، این سگ ها حتی بدون آموزش نیز تلاش می کردند تا اطلاعاتی به نیروی نجات بدهند و آن ها را به سمت محل مورد نظر در نزدیکی آوار ببرند. به همین ترتیب، چندین تن از افراد با تلاش سگ های خانگی شان نجات پیدا کردند.

تربیت سگ های زنده یاب

شاید تصور کنید که با چنین خدماتی که می توان از سمت سگ ها دریافت کرد، وجود آن ها در هر کشور و شهر ضروری است. سگ ها موجودات باهوش و با وفایی هستند که قدرت بویایی بالایی دارند. همین بویایی سگ می تواند در راه های مختلفی استفاده شود که یکی از رایج ترین آن ها نگهبانی و محافظت است. سگ گارد آموزش می بیند تا در مقابل افراد ناآشنا واکنش نشان دهد و فورا در همان شرایط از صاحب خود فرمان بردار باشد.

ایجاد این هوش و شرطی سازی سگ آتش نشان یا سگ کار برای رسیدن به هدفی خاص، یک پروسه زمان بر و حرفه ای است. برای آموزش سگ زنده یاب باشد اقدامات خاصی انجام داد تا سگ ها قابلیت دنبال کردن بو از طریق لباس، لوازم و بدن شخص را کسب کنند. به همین دلیل، در کشورهای پیشرفته مراکز معتبری برای آموزش سگ ها وجود دارد.

قابلیت بویایی سگ چگونه است!

همان طور که در حوادث مختلف زمان، طلا است و صرفه جویی در آن یکی از مهم ترین پارامترهای حیاتی برای حفظ جان افراد آسیب دیده است، آموزش سگ ها برای ارائه اطلاعات و سرنخ های لازم نیز ضروری است.

بویایی سگ خارج از تصور انسان می تواند کارهایی انجام دهد، اما درک عمیق از چگونگی مدیریت این حس بسیار اهمیت داد. تیم های تخصصی برای آموزش سگ های زنده یاب، سگ کار و سگ گارد وجود دارند که متناسب با هدف انسان می توانند پروسه آموزش را آغاز کنند.

در این مراحل، شرطی سازی و تشویق، اصلی ترین روش برای آموزش به سگ ها است. سگ ها هوش سرشاری دارند و استفاده از هوش آن ها در کنار حس بویایی سگ می تواند کارهای حیرت انگیزی را ایجاد کند. گاهی سگ ها برای کمک به کودکان اوتیسم تربیت می شوند و می توانند ارتباط مطلوبی با آن ها برقرار کنند و سطح استرس این کودکان را کاهش دهند.

در بعضی موارد سگ های کار برای کمک به بیماران یا افراد نابینا تربیت می شوند و تمام کارهایی که برای آن ها نیاز است را برعهده می گیرند. سگ های زنده یاب نیز به وسیله شرطی سازی حس بویایی و تحریک هوش سگ برای یافتن بوی مدنظر آموزش داده می شوند تا در شرایط بحرانی به بهترین شکل همراه انسان باشند و جان بسیاری از افراد را نجات دهند. به همین دلیل، در زلزله ترکیه بسیاری از کشورها برای کمک، نسبت به اعزام تیم زنده یاب همراه با سگ ها اقدام کردند.

تجربه سگ های زنده یاب در داخل ایران

استفاده از سگ های زنده یاب قبل از زلزله ترکیه در ایران نیز رایج بود. در حوادث تلخ داخلی مثل حادثه ساختمان پلاسکو، متروپل و بسیاری از زلزله ها، بویایی سگ زنده یاب به داد ما رسید تا امکان یافتن پیکرها و افراد زنده از زیر آوار فراهم شود. به همین دلیل، پرداختن به این بحث و گسترش آموزش این سگ های باهوش به شدت اهمیت دارد.

 

نظر شما
ادامه