کد خبر: ۷۳۶۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: تحقیقات جدید نشان داده که سمورهای دریایی در حال تلف شدن بر اثر عفونت ناشی از یک انگل مرگبار و نادر هستند که ممکن است به سایر گونه‌ها از جمله انسانها هم سرایت کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، دانشمندان می‌گویند این عفونت مرگبار ناشی از انگل «توکسوپلاسما» یک تهدید بزرگ برای موجودات دریایی و سایر موجودات به شمار می‌رود و حتی ممکن است تهدیدی علیه سلامتی انسانها باشد.

یک گزارش اداره شیلات و حیات وحش کالیفرنیا و دانشگاه کالیفرنیا حاکی است که لاشه چهار سمور دریایی بتازگی در سواحل غربی آمریکا یافت شده است.

به گفته دانشمندان، این بیماری بر اثر یک انگل میکروسکوپی موسوم به «توکسوپلاسما گوندی» ایجاد می‌شود. توکسوپلاسما گوندی یک انگل داخل سلولی است که انسان و سایر پستانداران را آلوده می‏کند و از طریق خوردن گوشت پخته‌نشده یا نیم‌پز وارد بدن می شود. آنها خاطرنشان می‌کنند که این عامل بیماری‌زای نادر در گذشته هیچگاه در میان آبزیان مشاهده نشده بود و اکنون می‌تواند یک تهدید سلامتی برای سایر موجودات دریایی و حتی انسانها باشد.

یافته‌های اولیه حاکی است که «توکسوپلاسموز» (toxoplasmosis) در میان سمورهای دریایی شایع شده و می‌تواند مرگبار باشد.

دانشمندان می‌گویند این عامل نامعمول ظاهرا بسیار مرگبار و کُشنده است و قابلیت آن را دارد که سمورهای دریایی سالم را به سرعت به کام مرگ بکشاند. آنها نگران این مساله هستند که اگر این عامل بیماری موجب آلودگی در محیط و چرخه غذاهای دریایی شود می‌تواند یک ریسک برای سلامت عمومی باشد.

به گفته پزشکان، انگل یاد شده در مدفوع گربه‌های وحشی و خانگی هم وجود دارد و هر چند انسان‌های سالم به ندرت علائمی نشان می‌دهند اما توکسوپلاسموز می‌تواند موجب سقط جنین و همچنین بیماری‌های عصبی بشود.

منبع: دیلی استار 



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
0
1
این چه خیریه ، خبرهای دامپزشکی کشور را نمیدهی این چه بار علمی یا آگاهی دارد
نظر شما
ادامه