کد خبر: ۷۳۶۰۳

حکیم مهر: یک کانون بیماری آنگارا در یک واحد مرغ گوشتی در شهرستان چگنی مشخص و معدوم سازی گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی لرستان، رئیس شبکه دامپزشکی چگنی در این باره بیان داشت که پیرو گزارش مسئول فنی بهداشتی یک واحد مرغ گوشتی مبنی بر ابتلاء این واحد در سن ۲۱ روزگی به بیماری آنگارا، بازدید و کالبدگشایی از تلفات صورت گرفت و نمونه های لازم جهت آزمایش اخذ و به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان لرستان ارسال و پس از تایید مثبت بودن بیماری توسط آزمایشگاه و همچنین تلفات بالای واحد و عدم پاسخ به درمان گله و همچنین  به جهت کنترل و پیشگیری بیماری در شهرستان، تعداد 6303 قطعه جوجه گوشتی مبتلا، به روش بهداشتی و با رعایت اصول امنیت زیستی معدوم شدند.

لازم به ذکر است که تعداد 14500 قطعه جوجه در این فارم وجود داشت که تعداد 8147 قطعه در اثر بیماری تلف و مابقی آنها معدوم گردید.

«دکتر علی سپهوند» افزود: سندرم آب آوردگی پریکارد و هپاتیت (HHS) یک بیماری عفونی و مسری است که از علائم ابتلا به آن تلفات بالا در واحد مرغداری می‌باشد و انتقال این بیماری بصورت افقی یعنی از یک واحد مبتلا به واحد دیگر و عمودی یعنی از مرغ‌مادر به جوجه گوشتی می‌باشد. تا کنون درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد و این بیماری تهدید جدی برای صنعت طیور کشور بحساب می آید.

وی در ادامه از کلیه مرغداران خواست جوجه ریزی خود را از مزارع مرغ مادر واکسینه شده علیه بیماری آنگارا انتخاب کنند و مسائل بهداشتی قرنطینه ای و امنیت زیستی را در واحد خود رعایت کرده و در صورت هرگونه تلفات غیر متعارف در اسرع وقت مسئول فنی بهداشتی واحد خود و شبکه دامپزشکی را مطلع نمایند.

 

نظر شما
ادامه