کد خبر: ۷۳۵۹۰
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
رئیس نظام دامپزشکی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر رضا دادخواه» افزود: تعرفه‌های بخش خصوصی پزشکی هر سال به موقع و متناسب با تورم ابلاغ و اجرا می‌شود، اما متاسفانه تا امروز تعرفه‌های سال ۱۴۰۱ حوزه دامپزشکی ابلاغ نشده است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «ابلاغ تعرفه‌های خدمات دامپزشکی یک خواسته به حق بخش خصوصی است.» این را رئیس نظام دامپزشکی آذربایجان شرقی به حکیم مهر می‌گوید: «اگر بخواهیم مقایسه‌ای با نظام پزشکی انجام دهیم، می‌بینیم که تعرفه‌های بخش خصوصی پزشکی هر سال به موقع و متناسب با تورم ابلاغ و اجرا می‌شود، اما متاسفانه تا امروز و در حالی که سال در حال اتمام است، تعرفه‌های سال ۱۴۰۱ حوزه دامپزشکی ابلاغ نشده است.»

از نظر «دکتر رضا دادخواه» بحث آزادسازی قیمت‌ها، مردمی‌سازی یارانه و... باعث کاهش جمعیت دامی شده و از طرفی گرانی و تورم مخصوصا گرانی داروها باعث شده که دامدار خیلی راغب به درمان نباشد: «از این بابت همکاران خیلی متضرر می‌شوند، مخصوصا آن دسته که در فیلد دام بزرگ کار می‌کنند در آستانه ورشکستگی هستند که این کار را برای ما کمی سخت کرده است.»

وی در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «یک بخش قابل توجه از عدم اجرای ماده ۱۹، خود مسئولین فنی هستند که بعضی از آنها گاهی قرادادهای دوم و پشت پرده می‌بندند و توافقاتی با کارفرما می‌کنند که دیگر کاری از دست نظام دامپزشکی و اداره کل برنمی‌آید.»

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی در استان آذربایجان شرقی چه چیزهایی هستند؟

مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی که بسیار زیاد است اما اگر بخواهم به طور خلاصه به مهمترین آنها اشاره کنم، به نظر من ابلاغ تعرفه‌های خدمات دامپزشکی یک خواسته به حق بخش خصوصی است. کمااینکه اگر بخواهیم مقایسه‌ای با نظام پزشکی انجام دهیم، شما مستحضر هستید که تعرفه‌های بخش خصوصی پزشکی هر سال به موقع و متناسب با تورم ابلاغ و اجرا می‌شود، اما متاسفانه تا امروز و در حالی که سال در حال اتمام است، تعرفه‌های سال ۱۴۰۱ حوزه دامپزشکی ابلاغ نشده است. ابلاغ به موقع و متناسب با تورم سالانه تعرفه‌ها یکی از مطالبات به حق و از مهمترین خواسته‌های بخش خصوصی دامپزشکی است که باید یک فکر اساسی برای آن کرد.

حکیم مهر: اگر فرض کنیم همین امروز تعرفه‌های دامپزشکی ابلاغ شود، ضرر و زیان ناشی از یک سال گذشته را چطور می‌شود جبران کرد؟

اینکه بخواهیم بگوییم این ضرر و زیان قابل جبران است، عملا ممکن نیست اما می‌توان با تسهیلات ارزانقیمت و سهل‌‌الوصول، کمکحالی برای بخش خصوصی ایجاد کنیم که لااقل بتوانند سرپا بایستند. این یکی از راه‌هایی است که می‌تواند عملیاتی شود.

حکیم مهر: وضعیت اجرای ماده ۱۹ آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی در استان آذربایجان شرقی چگونه است؟

خوشبختانه در حوزه ماده ۱۹ نظام دامپزشکی استان با اداره کل یک تفاهم و همکاری تنگاتنگ و نزدیک دارد. ما تا جایی که در توان اداره کل و نظام دامپزشکی است، سعی می‌کنیم که این قانون حداقل در واحدهای صنعتی و وابسته به صنایع دام اجرا شده و قراردادها مطابق فرم ماده ۱۹ بسته و تاریخ‌ها رعایت شود. اما یک بخش قابل توجه این قضیه خود مسئولین فنی هستند که بعضی از آنها گاهی قرادادهای دوم و پشت پرده می‌بندند و توافقاتی با کارفرما می‌کنند که در مورد آن دیگر از دست نظام دامپزشکی و اداره کل کاری برنمی‌آید.

حکیم مهر: چه راهکاری به نظر شما می‌رسد که بتوان از این قراردادهای پشت پرده جلوگیری کرد؟

به نظر من عملی‌ترین و بهترین راهکار این است که ارتباط مالی بین کارفرما و مسئول فنی کلا قطع شود. در غیر اینصورت کوچکترین وابستگی از نظر دستمزد و حقوق، بحث تعارض منافع را پیش می‌آورد و عملا یک مساله غیرممکن رخ می‌دهد. وقتی که در حرفه ما بیکاری وجود دارد، همکاران برای اینکه شغل خود را از دست ندهند، مجبور به انجام توافق هستند و آنجا دیگر کارفرماست که تعیین می‌کند دستمزد چقدر باشد و مسئول فنی در آنجا چگونه کار کند؛ لذا تا زمانی که این ارتباط مالی کاملا قطع نشده، اختیار در دست کارفرما خواهد بود.

حکیم مهر: تعامل شما با بخش دولتی و اداره کل دامپزشکی استان چگونه است؟

ما در تمام جلساتی که که از طرف اداره کل برگزار می‌شود، شرکت می‌کنیم. جلساتی که در حوزه ماده ۱۹ یا کمیته‌های فنی و کمیته تشخیص درمان شکل می‌گیرد. در طرف مقابل، آنها هم در جلساتی که ما می‌گذاریم، مثل کمیسیون‌های نظام و جلسات ماهانه به صورت فعال شرکت می‌کنند و از این بابت مشکلی نداریم.

حکیم مهر: یکی از مشکلاتی که برخی استان‌ها با آن مواجه هستند، اجبار به انتقال کلینیک‌های دامپزشکی به حاشیه شهر است. این مشکل تا چه اندازه در آذربایجان شرقی وجود دارد؟

انتقال کلینیک‌های دامپزشکی به حاشیه شهر، به آن صورتی که در بعضی استان‌ها حاد بود، در آذربایجان شرقی به آن شکل نیست، علی‌الخصوص که برخی تعاملات در این زمینه، بین بخش خصوصی، نظام دامپزشکی، شهرداری و اداره کل وجود دارد و همین باعث شده که مساله خیلی حاد نباشد. اما به هرحال در چند ماه اخیر حکم دیوان عدالت اداری صادر شده و فعالیت دامپزشکان را در مناطق مسکونی ممنوع اعلام کرده است. این مساله‌ای است که باید در سطح کلان از سوی ریاست محترم سازمان نظام و سازمان دامپزشکی از طریق تعامل با دیوان عدالت اداری حل شود. کمااینکه در استان‌ها، همه مشکلات صرفا از طریق تعامل به شکل کامل حل نمی‌شود.

حکیم مهر: آیا مشکلات دیگری هم گریبانگیر بخش خصوصی دامپزشکی در استان هست؟

آزادسازی قیمت‌ها، مردمی‌سازی یارانه و... باعث شده جمعیت دامی مقداری کاهش یابد و از طرفی گرانی و تورم مخصوصا گرانی داروها باعث شده که دامدار خیلی راغب به درمان نباشد. از این بابت همکاران خیلی متضرر می‌شوند، مخصوصا آن دسته که در فیلد دام بزرگ کار می‌کنند در آستانه ورشکستگی هستند که این کار را برای ما کمی سخت کرده است.

حکیم مهر: در این یک سالی که گذشت، مهمترین اقداماتی که انجام دادید، چه بود؟

ما منتظر هستیم که برنامه‌های کلان سازمان نظام اعلام شود و ما هم همگام با آنها در هر زمینه‌ای ورود کنیم. در حوزه مباحث رفاهی قرار است سازمان فعالیت‌هایی بکند که ما نیز به دنبال اجرای همان سیاست‌گذاری‌ها هستیم و از این طریق در خدمت همکاران عزیز خواهیم بود.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

اعیاد شعبانیه و جشن بزرگ نیمه شعبان را خدمت شما و تمام همکاران شریف و زحمت‌کش خودم در جای جای میهن عزیزمان تبریک عرض می‌کنم و در سال جدید، خیر، برکت، سلامتی و یک رفاه خوب برای همه همکاران آرزو دارم. برای رسانه وزین و بسیار عالی حکیم مهر که همواره در مسیر اهداف کلان دامپزشکی تلاش می‌کنند نیز آرزوی سلامتی دارم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
علی
|
United States of America
|
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
1
2
کدوم قرار داد پشت پرده ؟!! ......................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
علی آقا ،قرارداد کاری مکتوب هم نباشد قرارداد ضمنی است که برخلاف قرارداد مکتوب ارائه شده به ادارات دامپزشکی و موافقت پشت پرده با حقوق پایینترِ رقابتی با سایر متقاضیان کار است که معمولاً بین کارفرما و مسئول فنی انجام می‌شود
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
3
اصلا همچین چیزی نیست. همه چی خوبه و عالیه (از افعال معکوس استفاده کردم که حکیم مهر سانسور نکنه و پیامم حذف نشه) !!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
حکیم جان مرسی پیامم و منتشر کردی. ولی این پیام اصلی من نبود. اون قبلی ها رو که سانسور نباید می کردین ولی انجام دادین ...
ناشناس
|
Canada
|
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
8
سلام خدمت جناب دکتر دادخواه عزیز و بزرگوار.
جناب دکتر شما فرد بسیار اخلاق‌مدار و عزیزی هستید ولی با اجازه‌تون نقدهایی به فرمایشات شما هست. در اوایل مصاحبه فرمودید که اعلام بموقع تعرفه ها. منظورتون تعرفه‌های درمانی هست ولی در مورد حقوق مسئولین فنی چطور؟ چند نفر در استان آذربایجان شرقی طبق تعرفه حقوق می‌گیرند؟ هیچکس! فقط ظاهرا معدودی از همکاران در حالی که تعرفه در سال گذشته بالای بیست میلیون بود، نهایتا پانزده میلیون میگرفتند و بیش از سه چهارم مسئولین فنی استان زیر ۱۰ میلیون می‌گرفتند. از قرارداد پشت پرده صحبت کردید. کدام پشت پرده؟ علنا همه جا حقوق دومیلیون و سه میلیون بر روی قراردادها نوشته میشه و بر اساس اون واحدها پروانه دریافت می‌کنند و مسئولین فنی غیرحضوری هستند. شنیده‌ایم که شما انسان بسیار شریف و خوش نیتی هستید ..............................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
دقیقا
وقتی شبکه و اداره کل از هر مبلغی که کارفرما تعیین میکنه حمایت میکنه ، ترسی از درج اون در قرارداد نیست
اون قرارداد پشت پرده برای وقتی بود که نظام اصرار میکرد طبق تعرفه باید قرارداد محضری بسته بشه ،
اگه لازم باشه و جرئت نشر داشته باشین بنده یک نسخه از قرارداد که باید 17 میلیون بسته بشه ولی 8 میلیون بسته شده رو براتون میفرستم ( نه برای مسئول فنی یک مرکز جمع آوری شیر 3 تن در روز ، بلکه یک کشتارگاه دام )
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
1
2
تا وقتی قراردادهای پنهانی اجتناب ناپذیر پشت پرده حقوقی پایین در دامپزشکی برقرار است ابلاغ تعرفه جدید فایده‌ای ندارد و از هیچکس کاری برنمی‌آید مخصوصا از نظام دامپزشکی که کارش چیزهای دیگری است و خود ادارات دامپزشکی که کاری هم به این کارها ندارند
مسئول فنی بدبخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
9
اقای دکتر وقتی شما ریش و قیچی انتخاب مسئول فنی را دادید به کارفرما و حق انتخاب به ادمهای اغلب بیسواد و فرصت طلب میدید باید هم مسئول فنی بدبخت مجبور به قبول شرایط رذیلانه بشه لطفا ادرس غلط ندید مشکل از خود نظام و سازمان دامپزشکی است که به هیچ عنوان پشتوانه قابل قبول و اتکایی برای دامپزشک بخش خصوصی و خصوصا مسئولین فنی نبوده و نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
2
................. خیلی جالبه، میگن تا زمانیکه این رابطه مستقیم مالی بین کارفرما و مسئول بهداشتی وجود داره ، قضیه در تمام جوانب دچار اشکاله و انتخاب و معرفی مسئول بهداشتی از طریق کارفرما هم مزید بر علته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
2
نظام مهندسی ساختمان، انتخاب کار و پرداخت رو سیستمی کرده
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
3
سلام
نظر نوشتم که بهتر است همکاران موقع انتخابات، اکثر کاندیداهای مورد نظر را از فعالین بخش غیر دولتی انتخاب کنند که آزادی ابراز نظر بیشتری داشته باشند و درد آشناتر باشند که گویا قابل انتشار دانسته نشد. جالب نیست؟
کاوه آهنگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
0
6
با سلام. به نظرم دامپزشکی از بی آینده ترین رشته هاست که هیچ آینده روشنی ندارد. کار کردن در گشتارکاه ها و مراکز خوراک دام که چندین کیلومتر با شهر فاصله دارد یا باز کردن داروخانه دامی که اصلا قابل قیاس با داروخانه انسانی نیست. ...................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
0
4
با این حجم از سانسور رفته رفته تبدیل به نشریه زرد میشوید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
0
3
دکتر دادخواه خودشون کارمند اداره کل و بازرس هستند اگر میخوان واقعا کاری کنن باید الان عملا نشون بدن
نظر شما
ادامه