کد خبر: ۷۳۳۹۶
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در خصوص تلف شدن یک قلاده پلنگ نر که دیروز شنبه در اطراف روستای واریان بخش آسارا مشاهده و برای درمان منتقل شد، توضیحات تکمیلی را ارایه کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مجید درگی» روز شنبه در خصوص روند مشاهده، انتقال و مرگ پلنگ نری که در ارتفاعات روستای واریان زخمی دیده شده بود، افزود: روز گذشته مردم محلی یک قلاده پلنگ نر زخمی را در اطراف روستای واریان مشاهده و بلافاصله به ماموران یگان حفاظت محیط زیست اطلاع دادند.

وی اظهار کرد: پس از اطلاع ماموران، بلافاصله تیم امداد و نجات با تجهیزات کامل همچون اسلحه بیهوشی، تور زنده گیری و قفس انتقال به همراه یگان حفاظت به منطقه اعزام شدند که با توجه به صعب العبور بودن منطقه، با قایق از سد عبور کرده و سپس بعد از حدود ۲ ساعت پیاده روی به پلنگ زخمی رسیدند.

وی گفت: پس از این مدت با یک قلاده پلنگ نر بالغ مواجه شدند که به دلیل آسیب دیدگی شدید به هیچ وجه امکان حرکت نداشت و این در حالی است که پلنگ یک حیوان وحشی است که به هیچ وجه اجازه نزدیک شدن انسان به خود را نمی دهد ولی شرایط این پلنگ به قدری وخیم بود که امکان فرار و حمله را نداشت.

درگی افزود: پلنگ گونه ای است که حتی در شرایط جراحت تا جایی که می تواند از منطقه ای که انسان به آن دسترسی دارد خود را دور کند ولی شرایط جسمی این حیوان این امکان را از او گرفته بود.

وی با بیان اینکه روز گذشته پس از حضور ماموران در منطقه، مردم محلی نیز در اطراف این منطقه تجمع کردند، اظهار کرد: به رغم تذکرات جدی به مردم و حضور ماموران نیروی انتظامی مبنی بر پراکنده شدن از محل به دلیل امکان خطر حمله از سوی پلنگ، باز هم مردم متفرق نشدند که مقداری به اخطار متوسل شدیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: بعد از دور کردن مردم و بیهوش کردن پلنگ، اقدام به مقیدسازی این حیوان کرده و کار انتقال را آغاز کردیم که به دلیل حساسیت شرایط این حیوان کار انتقال با سختی و دقت زیادی با برانکارد انجام شد.

وی افزود: تا پایان کار انتقال حیوان، نیروهای هلال احمر، بسیج، آتش نشانی و یگان حفاظت در کنار هم بودند زیرا امکان حمله حیوان زخمی وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه کار حمل برانکارد به دلیل سنگینی حیوان و شرایط صعب العبور منطقه با کمک مردم محلی انجام شد، اظهار کرد: به محض رسیدن به پایین دست و قبل از انتقال حیوان به داخل سبد سعی کردم عملیات احیاء‌را انجام دهیم و سپس حیوان را به یکی از مراکز تیمار حفاظت محیط زیست منتقل کردیم ولی پیش از رسیدن به این مرکز و در حال بیهوشی حیوان تلف شد.

درگی گفت: به محض تلف شدن حیوان فوری فرایند تشخیص علت مرگ آغاز شد که در عملیات کالبدگشایی و رادیولوژی مشخص شد این پلنگ دارای جراحات قدیمی بوده که دچار عفونت شدید شده بود به طوریکه با گشودن محل زخم و عفونت کل فضای مورد نظر را بوی عفونت شدید گرفت.

وی با بیان اینکه جراحات بیشتر در محل دست ها مشاهده می شد، افزود: یکی از دلایل زخم در این منطقه درگیری بین گونه ای به خصوص با گونه نر بر سر قلمرو می باشد و زمانیکه حیوان دچار این جراحات می شود به طور معمول جان سالم به در نمی برد.

وی با اشاره به اینکه عفونت شدید و عمق زخم ها نشان می داد که حدود ۲ هفته ای از زخمی شدن حیوان می گذرد، تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل زخمی شدن این حیوان درگیری با سگ های بلاصاحب و ولگرد اطراف روستاها می تواند باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز تعارض بین حیات وحش و سگ های بلاصاحب را یکی از مشکلات زیست بوم ها دانست و گفت: این سگ ها که ممکن است به آلودگی های شدید و بیماری هایی مبتلا باشند وقتی به حیات وحش باارزش حمله می کنند و با آن ها درگیر می شوند امکان آلوده کردن این گونه ها را به وجود می آورند.

وی افزود: همانطور که سال گذشته در شهرستان ساوجبلاغ نیز یک قلاده پلنگ ماده جوان در اثر درگیری با سگ های بلاصاحب از بین رفت که آزمایشات ابتلا به هاری در این گونه را نشان می داد.

درگی بیان کرد: امکان ابتلای این پلنگ نر به بیماری هاری نیز وجود دارد که نمونه گیری انجام شده و به مرکز تشخیص فرستاده شده و منتظر اعلام نظر این مرکز هستیم.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
0
3
در فیلم منتشر شده اثری از برانکارد نبود وحیوان در حالیکه جراحت دست هم داشت به شیوه ی کولبری حمل شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
0
2
توی فیلم اثری از حمل با برانکارد نیست! پلنگ رو انداخته روی کولش و داره میاد بالا. برانکارد کجاست دقیقا؟ اول بیهوشش کردین بعد عملیات احیا انجام دادین؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
اصلا شاید حیوان از اولش مرده بوده اینها خبر نداشتند حیوان مرده را بیهوش کردند
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
0
2
در فیلم منتشر شده میگفتن دستهای پلنگ سکسته جالبه پلنگ رو روی دوشش گرفته بود و دستاهاش رو هم گرفته بود و حمل میکرد برانگارد هم که اصلا در کار نبود
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
0
3
وقتی شرلیط پلنگ بحرانی بود باید با احتیاط از داروی بیهوشی استفاده میشد
نظر شما
ادامه