کد خبر: ۷۳۰۵

حکیم مهر - معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات کلید اصلی رونق صنعت میگو را تامین سرمایه نقدی برای تولید عنوان و اظهار کرد: بسته حمایتی صنعت میگو در کارگروه ریاست جمهوری مصوب شده و منتظر حکم هیات دولت برای اجرا است.

مهدی شکوری گفت: سطح زیرکشت میگو در پنج استان گلستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر بالغ بر دو هزار و 300 هکتار است که با استمرار ذخیره‌سازی در این استان‌ها سطح زیرکشت به مرز سه هزار هکتار افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که سال گشته میزان سطح زیر کشت میگو دو هزار و 500 هکتار بوده است، افزود: امسال با توجه به این‌که زمان ذخیره‌سازی و تراکم ذخیره‌سازی از سال گذشته بهتر بوده و از اوایل فروردین ماه ذخیره‌سازی آغاز شده است میزان تولید از سال گذشته بیشتر خواهد بود.

شکوری با اشاره به این‌که سال گذشته حدود شش هزار تن میگو پرورشی برداشت شد، گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود هفت هزار و 500 تن تا 9 هزار تن میگو از مزارع پرورشی برداشت شود.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات اظهار کرد: بخشی از مزارع به دلیل بدهی معوقه به بانک‌ها قادر به تامین نقدینگی مورد نیاز برای تامین هزینه‌های جاری‌اشان نیستند که این بزرگترین مشکل پرورش‌دهندگان است. در این راستا بسته حمایتی در نهاد ریاست جمهوری تنظیم و نهایی شده است.

به گفته وی در این بسته حمایتی سود و جرایم دیرکرد بدهی‌های گذشته پرورش‌دهندگان میگو پرداخت و مصوبات هیات دولت عملیاتی می‌شود. همچنین با توجه به این‌که بازار میگو، یکی از مشکلات این محصول است یکی از اهداف این بسته حمایتی توسعه بازار میگو و افزایش مصرف داخلی این محصول است.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران گفت: طبق پیش‌بینی در بسته حمایتی همه سود و جرایم دیرکرد وام پرورش‌دهندگان ( 125 میلیارد تومان) پرداخت می‌شود و پرورش‌دهندگان پس از دوره تنفسی دو ساله اصل وام و بدهی خود را می‌پردازند. علاوه بر آن تسهیلات بانکی هم به آن‌ها پرداخت می‌شود تا بتوانند تولید داشته باشند.

به گفته شکوری این بسته حمایتی جایگزین مصوبات قبلی دولت در استان‌های جنوبی شده و این مصوبات با این بسته تکمیل شده است که امید است هرچه سریع‌تر اجرایی شود تا شاهد رونق در این صنعت باشیم.

 

 

نظر شما
ادامه