کد خبر: ۷۲۹۷

حکیم مهر - تیمی از پژوهشگران انگلیسی با کشف پاشنه آشیل مالاریا نشان دادند که انگل این بیماری چگونه به گلبولهای قرمز نفوذ می کند.

همه ساله در حدود ۳۰۰ میلیون نفر به مالاریا مبتلا می شوند و در حدود ۸۰۰ هزار نفر جان خود را در اثر این بیماری از دست می دهند.

اکنون به نظر می رسد که محققان موسسه Wellcome Trust Sanger در کمبریج توانسته اند با کشف پاشنه آشیل این بیماری یک گام به سوی توسعه واکسن ضد مالاریا نزدیک شوند.

این تیم موفق شدند با استفاده از تکنیک جدیدی روشی را کشف کنند که انگل Plasmodium falciparum برپایه آن موفق می شود به درون گلبولهای قرمز هجوم ببرد.

این دانشمندان نشان دادند که انگل Plasmodium falciparum از طریق گیرنده ای که در سطح آن وجود دارد، هجوم خود را انجام می دهد و بنابراین می توان امیدوار بود که با متوقف کردن این گیرنده بتوان از توسعه بیماری جلوگیری کرد.

براساس گزارش گاردین، تاکنون تصور می شد زمانی که Plasmodium falciparum با یک ورودی بسته مواجه می شود به سراغ ورودی بعدی می رود. این درحالی است که برپایه تحقیقات جدید، تنها یک گیرنده قطعی و حتمی برای این انگل وجود دارد.

این تیم تعامل میان پروتئینی به نام PfRH۵را بر روی این انگل و یک گیرنده با عنوان "باسیگین" را بر روی گلبولهای قرمز خون کشف کردند که تعامل میان این دو عنصر عامل اصلی مالاریا است.

دانشمندان از سالهای بسیار دور به دنبال توسعه واکسنی برای توقف ورود این انگل به سلولهای خون هستند اما تاکنون هیچ موفقیتی به دست نیاورده اند. مشکل در اینجا است که این انگل بسیار سازگارپذیر است.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "نتایج یافته های ما غیرمنتظره است و کاملا روش نگاه ما به فرایند هجوم انگل به خون را تغییر می دهد. به نظر می رسد که این نتایج، نقطه ضعف و یا پاشنه آشیل تکنیکی را نشان می دهد که این انگل به کمک آن به ارگانیسم حمله می کند."

این دانشمندان افزودند: "این کشف می تواند پایه درمانهای جدیدی باشد. درحقیقت، این گیرنده می تواند به عنوان یک هدف موثر در توسعه واکسن مورد استفاده قرار گیرد."

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه