کد خبر: ۷۲۷۱۰

حکیم مهر: معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: محیط‌بانان منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین در حین پایش و گشت و کنترل منطقه از یک قلاده پلنگ ایرانی تصویربرداری کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علیرضا باغچقی» روز چهارشنبه اظهار کرد: منطقه ساریگل در شهرستان اسفراین یکی از پرتراکم ترین مناطق در جهان به لحاظ جمعیت پلنگ است و مشاهده این گونه زیبا و ارزشمند در این زیستگاه نشان از پایدار حفاظت از این حیوان با ارزش است.

وی افزود: پلنگ در بیشتر کوهستان های استان مشاهده می شود و این نشان دهنده مناسب بودن زیستگاه های استان برای پلنگ است و پارک ملی ساریگل وضعیت بهتری در میان زیستگاه های این گونه وحشی دارد.

باغچقی در بخش دیگر سخنان خود درباره حمله پلنگ به گوسفندان در شهرستان مانه و سملقان گفت: بر اساس گزارش دریافتی، سه راس گوسفند در اثر حمله پلنگ تلف شد و این اداره کل تلاش دارد تا خسارت های حمله پلنگ به دامداران پرداخت شود و در این باره پرونده تشکیل و مورد رسیدگی قرار می گیرد.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۷ هزار هکتار مدیریت می کند.


نظر شما
ادامه