کد خبر: ۷۲۶۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با اشاره به شناسایی ۷ کانون بیماری هاری در سطح استان زنجان گفت‌: ۱۲ هزار قلاده سگ در سطح استان زنجان علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از موج رسا، «دکتر مجید اسکندر‌پور» با اشاره به اینکه سگ‌ عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان است، اظهار داشت: ۲۴۰ تا ۲۵۰ بیماری مشترک بین انسان و سگ وجود دارد که قابلیت انتقال دارند.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان از نزدیک شدن به سگ‌های بدون صاحب پرهیز کنند، افزود: چرا که بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها روی می‌دهد.

معاون سلامت دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار و سگ‌های گله یکی از راهکارهای اصلی مبارزه با بیماری هاری گفت: سالانه واکسیناسیون این سگ‌ها توسط دامپزشکی انجام می‌گیرد و امسال نیز بیش از ۱۲ هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری در استان واکسینه شده‌اند

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۴ کانون بیماری هاری در استان شناسایی شده بود، تصریح کرد: در سال جاری نیز تاکنون ۷ مرکز هاری شناسایی شده است که یک مورد مربوط به گاو، یک مورد مربوط به گوسفند و بقیه مربوط به سگ بوده است.

اسکندرپور با اشاره به اینکه هاری از جمله خطرناک‌ترین بیماری‌های عفونی است گفت: متاسفانه ۱۰۰ درصد مبتلایان جان خود را از دست می‌دهند و تنها راه مقابله با آن پیشگیری از مواجهه و ابتلا است.

وی با بیان اینکه بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری انتقال می‌یابد اذعان کرد: ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0
0
این امارها نشان می دهد که داریم با سرعت نور به ریشه کنی طی دوسال نزدیک می شویم
نظر شما
ادامه