کد خبر: ۷۲۵۶۵

حکیم مهر: مدیر باغ وحش ارم گفت: برای اینکه جایگاه زمستانی‌ شامپانزه ها از حالت تاریکی خارج شود، نورگیر‌هایی را احداث کرده‌ایم، تا در طول روز نور مناسب داشته باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شامپانزه ها از کودکی به گروه های کوچک تر تقسیم می شوند و هر یک برای خود هم بازی انتخاب می کنند، نکته قابل توجه در مورد شامپانزه ها این است که آنها با اعضای خانواده خود مانند مادر و خواهر جفت نمی شوند و از یک گله‌ی دیگر برای خود همسر انتخاب می کنند .

به دلیل شباهت زیاد شامپانزه ها به انسان ها در باغ وحش های کشور های پیشرفته از استاندارد های خاصی برای ساخت جایگاه آنها استفاده میکنند، یعنی جایگاه آنها از نظر گرما، سرما، نور، فضای داخلی، نمای بیرونی، کف سازی و تغذیه اهمیت بسیار زیادی دارد .

بسیاری از باغ وحش ها و مراکز نگهداری حیوانات کشور به دلیل سهل انگاری، عدم نظارت و نبود عزم جدی سازمان حفاظت محیط زیست برای برخورد و نظارت کافی، شرایط مطلوبی ندارند  و بسیاری از حیوانات در این مراکز با شرایط بسیار بدی نگهداری و تکثیر می شوند .

در این میان باغ وحش ارم تهران استاندارد ترین باغ وحش ایران است.

اما یکی از مشکلات بزرگ این باغ وحش که سالها به صورت راکد مانده، جایگاه شامپانزه ها است، به خصوص با شروع فصل سرما که آنها را به جایگاه زمستانی منتقل می کنند، جایگاهی که شباهت بسیار زیادی به سلول های انفرادی دارد و علاوه بر تاریکی و بوی نامطبوع، صدا های گوش خراش شامپانزه ها مشکلات عصبی بسیاری را ایجاد می کند .

از طرفی دیگر جایگاه تابستانی آنها هم کف سازی مناسبی ندارد و جنس آن از سیمان و آسفالت است، و با توجه به مدل راه رفتن شامپانزه ها به مرور زمان آنها برای فرار از درد راه رفتن بر روی جسم‌ سخت از لاستیک های ماشین استفاده میکنند تا دچار زخم دست، پا و نشیمن گاه نشوند.

«پرویز قندالی» گفت: برای ساخت جایگاه جدید شامپانزه ها نیازمند دریافت استاندارد های اروپا، زمین مناسب و بودجه کافی هستیم، اما در حال حاضر برای اینکه جایگاه زمستانی آنها از حالت تاریکی خارج شود، نورگیرهایی را احداث کرده‌ایم، تا در طول روز نور مناسب داشته باشند .

مدیر باغ وحش ارم گفت: در صورت ساخت جایگاه شامپانزه های باغ وحش ارم، بازهم نمیتوانیم از این گله موجود استفاده کنیم، و باید این گله را به صورت کامل به اروپا یا آفریقا ارسال و گله جدیدی که از ابتدا در کنار هم زندگی کرده‌اند را وارد کنیم .

به گفته‌ی قندالی، هزینه جابجایی شامپانزه های باغ وحش ارم به خارج از کشور بسیار زیاد است، فرستادن باران به کنیا در سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون تومان هزینه داشت و متاسفانه با غفلت مراقبین آن در کنیا کشته شد .

سالهاست که شامپانزه های باغ وحش ارم در این جایگاه ها زندگی می کنند، برای مثال پیرترین شامپانزه این باغ وحش با نام مستعار پرویز ۶۰ سال سن دارد، باید دید با توجه به تغییر مدیریتی این مجموعه جایگاه استاندارد برای شامپانزه های ارم ساخته می شود، یا همچنان این گونه ها باید در جایگاه های غیر استاندارد زندگی کنند .

 


نظر شما
ادامه