کد خبر: ۷۲۴۷۵

حکیم مهر: «دکتر نقیبی» کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان املش از مشاهده یک گونه نادر «موش خرطوم‌دار» در شهرستان املش طی روز‌های اخیر خبر داد.

به گزارش حکیم مهر، دکتر نقیبی افزود: این جانور با نام علمی Suncus etruscus یک گونه از سرده حشره‌خوارهای مشکین است که کوچک‌ترین پستاندار شناخته شده در جهان محسوب می‌شود. وزن این حشره‌خوار در حدود 5/2-5/1 گرم است که بیش از ۱۰ درصد آن را مغز تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه این گونه نادر جثه‌ای شبیه موش ولی بسیار کوچک‌تر (در حدود 5-3 سانتی‌متر)، دمی نسبتاً بلند و پوزه‌ای کشیده و شبیه خرطوم دارد، با تغذیه از تعداد زیادی از حشره‌های زیان‌آور و لارو آن‌ها، اهمیت چشمگیری در کنترل آفت‌های مزارع کشاورزی این منطقه خواهد داشت، افزود: با توجه به این‌که در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد وضعیت زیستی و تولیدمثلی این گونه در ایران وجود ندارد، اقدامی در مورد حفاظت از این جانور نیز صورت نپذیرفته است.

دکتر نقیبی به نحوه مشاهده این جانور اشاره کرد و گفت: متاسفانه این جانور به صورت کاملا تصادفی در تله چسب موش رویت شد و با توجه به ظرافت فوق‌العاده این جانور امکان زنده‌گیری آن میسر نبود. این پستاندار آن‌قدر کوچک است که اگر توسط انسان لمس شود، ممکن است در اثر ایست قلبی بمیرد.

کارشناس شبکه دامپزشکی املش همچنین افزود: زیستگاه این پستاندار در جنوب اروپا، جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا پراکنده است. در ایران تاکنون در دشت مغان، منطقه‌ی تجن در مرز ترکمنستان و گرگان دیده شده است و برای اولین بار یک نمونه از آن در شهرستان املش استان گیلان شناسایی شده است. با توجه به وسعت مناطق بکر جنگلی و شرایط جغرافیایی شهرستان املش، احتمالا این منطقه زیستگاه فوق‌العاده مناسبی برای گونه‌های نادر حیات وحش در کشور است.


نظر شما
ادامه