کد خبر: ۷۲۲۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: یک استخوان باستانی به دانشمندان کمک کرده تا جدول زمانی رابطه انسان‌ها با یکی بهترین دوستان ما را اصلاح کنند. هیچ کس در این مورد نمی‌تواند با قطعیت اظهار نظر کند. اما تعیین دقیق قدمت با کربن تاریخ این رابطه را بیشتر کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از 1 پزشک، قدمت یک استخوان بازوی سگ از غار ارالا در باسک اسپانیا در سال ۱۹۸۵ بین ۱۷۴۱۰ تا ۱۷۰۹۶ سال پیش تخمین زده شد.

تجزیه و تحلیل تأیید می‌کند که استخوان متعلق به یک گرگ نیست، بلکه استخوان یک سگ بوده است. پس این استخوان بازوی قدیمی و ترک خورده نشان دهنده قدیمی‌ترین استخوان سگ تا به امروز است.

این یک نقطه زمانی باورنکردنی در زمینه تاریخ اهلی کردن سگ است و بحث‌های جدیدی را در مورد جدول زمانی و ماهیت بقایای «گرگ‌های سگ‌مانند» باز می‌کند که تصور می شود حد واسظ بین گرگ و سگ بوده‌اند.

اینکه سگ‌ها چه زمانی و چگونه از اجداد گرگ خود (Canis lupus) جدا شدند و چه زمانی اهلی شدند، موضوع بحث‌هایی است.

اگرچه برخی معتقدند که این دو گونه بیش از ۱۰ هزار سال پیش شروع به واگرایی کردند، اما به طور کلی پذیرفته شده است که اهلی کردن سگ بین ۴۰ هزار تا ۲۰ هزار سال پیش آغاز شده است . و حتی ممکن است که این روند با خود اهلی کردن گرگ‌ها آغاز شده باشد که به سکونتگاه‌های انسانی وابسته شده بودند.

شناسایی بقایای بیولوژیکی چالش برانگیز است. زمان بر روی DNA تأثیر می گذارد و تکیه بر شکل استخوان هم قابل اعتماد نیست. زیرا گرگ ها ممکن است در گذشته تنوع بیشتری از نظر شکل بدن داشته باشند، یا ممکن است تغییرات منطقه‌ای وجود داشته باشد.

محققان خاطرنشان می کنند که قدیمی ترین بقایایی که به عنوان سگ های خانگی شناسایی شده‌اند – قبل از استخوان غار Eralla – مربوط به دوران پارینه سنگی در اروپای غربی است که با فرهنگ انسان‌های شکارچی مرتبط است که حدود ۱۷۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ سال پیش شکوفا شده است. این بقایا به ترتیب از ژیروند، فرانسه و بن-اوبرکاسل، آلمان به دست آمد و مربوط به ۱۵۱۱۴ تا ۱۴۲۳۷ و ۱۴۸۰۹ تا ۱۳۳۱۹ سال پیش است.

 

اما بررسی جدید استخوان‌های قدیمی غار باسک زمان‌بندی اهلی شدن سگ‌ها را تغییر داده:

تیمی به رهبری مونتسرات هرولا متخصص ژنتیک و انسان شناس از دانشگاه کشور باسک در اسپانیا از چند تکنیک برای تجزیه و تحلیل استخوان ارالا استفاده کردند.

اول، قدمت‌سنجی رادیوکربن، تکنیکی که بر اساس زمان فروپاشی ایزوتوپ کربن تولید شده در جو زمین و جذب در بافت زنده است.

روش دیگر تجزیه و تحلیل های ژنتیکی و مورفولوژیکی (مطالعه شکل استخوان) برای کشف گونه استفاده کردند. این روش تایید کرد که استخوان متعلق به یک سگ اهلی Canis familiaris بوده است. علاوه بر این، این سگ با دیگر سگ‌های مگدالن، از ژیروند و بن-اوبرکاسل، نسب میتوکندریایی داشت.

این امر اصل و نسب قدمت این سگ‌ها را به آخرین یخبندان بزرگ ، در حدود ۲۲۰۰۰ سال پیش بازمی‌دارد، زمانی که سرمای شدیدی بر کره زمین حاکم شد.

 پس این نتایج این احتمال را افزایش می‌دهد که اهلی‌سازی گرگ زودتر از آنچه تاکنون تصور می‌کردیم، حداقل در اروپای غربی شکل گرفته باشد.

این تحقیق در Journal of Archaeological Science: Reports منتشر شده.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
القاصی المهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
1
0
دروغ که حناق نیست بگویید ۲۲۰ هزار سال.کسی اعتراض می کند ؟؟
نظر شما
ادامه