کد خبر: ۷۲۱۴
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر - تصاویر / صادرات دام از اسکله شهید رجایی استان هرمزگان با نظارت دامپزشکی

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر مجتبی مرتضوی .تبریز
|
-
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
0
0
چه طور است که برای دام های صادراتی از کشور ما کشور وارد کننده هیچ نماینده ای را اعزام نمی کند ولی ما برای واردات گوشت از برزیل تخم مرغ از ترکیه گوسفند زنده از ارمنستان و... کارمند اعزام می کنیم و به جبر روزانه 1510 دلار هم از وارد کننده می گیریم .
دکترمرتضوی ازتبریز
|
-
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
0
0
1-در کتاب کد OIE اصلی است به نام MONDATE&OBLIGATION که کشور های عضو باید از آن پیروی نمایند .در فصل 4 این کتاب در الزامات، بازرسی از محموله ها را جزو وظایف دامپزشکی کشور مبدا می دانند .کشور ما تنها کشوری است که برای خرید های خارجی خود بازرس اعزام می کند .برزیل سالیانه 7 میلیون تن گوشت قرمز به 70 کشور دنیا صادر می کند و فقط ایران است که دامپزشک اعزام می کند .اتحادیه اروپا در سایت رسمی خود ec.europea.eu/food در 4 صفحه شرایط کلی خود را برای واردات گوشت قرمز نوشته و استاندارد eec/433/64 را تدوین کرده و در مبادی ورودی خود ازمایشات دقیق و علمی انجام می دهد .البته مطالعات ریسک آنالیز و مانیتورینگ خود را با دقت و وسواس تمام انجام می دهد - کاری که ......... به انجام ان اعتقادی ندارد
یک دوست
|
-
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
0
0
...دکترمرتضوی
دکتردامپزشک ازایران به کشورهای دیگرجهت نظارت بروضعیت کیفی محصولات اعزام میشوندواسمشان ناظربهداشتی است نه بازرس بهداشتی ووظیفه انهانظارت برکاربازرس بهداشتی همان کشورمبدااست.
وضرورت حضوراین ناظرین برمسولین کشورروشن است وشرکتهای واردکننده هم کاملا توجیه به موضوع بوده وبهره 1510دلارپرداختی خودرامی برند.
این وسط ماندیدحضرتعالی که بایدخواسته واقعی خودراثابت قدم ومنطقی پیگیرباشید
1-اعزام ناظربایدانجام گیردولی ازبخش خصوصی نه بخش دولتی.(خواسته سال قبل جنابعالی که جواب راازمسولین مربوطه دریافت داشته اید)رجوع به پست های سال قبل
2- اعزام ناظریک بدعت یامن دراوردی یاسلطه جویی یامختص ایران و....به هرحال غلط است که دولت به شرکت های واردکننده تحمیل میکند.بهتراست شماحرص وجوش نخورید.مسولین امرحتما جوابی برای موضوع دارندولی من وشما صالح برای آگاهی از ان موضوع ها نیستیم زیادی بخودت فشارنیارکه این گونه اظهارنظرها بیشتربهت لطمه میزنه ووضع راخرابتر میکنه.
پسرخوب 40سالته یه جا سریه کاربشین وبرا خودت توهمون شرکت بین المللی عراق حال کن توکه می تونی هروقت هرجاروخواستی بری ودرهرکاری هو تخصص وتجربه داری دیگران راهم ول کن اگه خودشون توانستندبرن پی حق وحقوقشون. ویک دوست
دکتر مرتضوی
|
-
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
0
0
......و یک دوست بنده سلام عرض می کنم به شما و .............................اما چند نکته باید بگویم
-بنده متولد 1355.04.31 هستم و 40 سالم هم نیست .
از نظر امکانات مالی از هم سن و سال های خودم در بخش دولتی البته ان هایی که صادقانه کار کردند کم و کسری ندارم ...................
1-سیاست گذاری ،برنامه ریزی ،نظارت عالیه و تعیین استاندارد ها جزو وظایف حاکمییتی سازمان دامپزشکی بوده و فرایند اجرایی اعمال استاندارد های بهداشتی بر واردات و صادرات ،نمونه برداری از محموله های وارداتی و صادراتی و... جزو موارد تصدی گری بود که این وظایف بایستی مطابق تاکیدات مقام معظم ولایت و قوانین کشور به بخش خصوصی واگذار گردد.
2-در سخنان رییس محترم سازمان دامپزشکی یک تناقض آشکاردیگری هم وجود دارد .در متن IHR مربوط به نیاز های بهداشتی لازم برای واردات گوشت منجمد گوساله از برزیل و سایر کشور ها و الزامات بهداشتی واردات گوشت منجمد مرغ از ترکیه و تقریبا در تمام IHR ها ی مربوط ،مساله طور دیگری طرح شده است .
در سایت اداره قرنطینه www.e-ivo/iR امده است :
HEALTH REQURMENTS IMPORTFROZEN BONLESS BEEF MEAT INTO iran
در بند اول این متن امده است.
1.iran veterinary organization (IVO) is entitled to dispatch its own representative/s to carryout
ante-mortem during slaughter and post mortem inspection and final handling ,hncluding storage and loading.
کاری نداریم که IHR های نوشته شده توسط دوستان ما در سازمان دامپزشکی در مقایسه با استاندارد eec/433/64 اتحادیه اروپا و دستورالعمل های این اتحادیه برای واردات گوشت چقدر ناقص است ولی کلمه نوشته شدن کلمه carryout آن هم با املای به صورت دو کلمه چسبیده در متن IHRها خیلی مهم است .در فرهنگ لغات آکسفورد در مقابل عبارت carry sth out چنین آمده است .
Carry sth out :to do and complete a task
اما کلمه carryout به شکل چسبیده از نظر گرامری فعل نبوده و بلکه اسم است و به معنی مترادف take away یعنی restaurant that cooks and sells food that you take away and eat somewhere else(carryout AME) A
و همان غذاهای خانگی ما و....خدا می داند که نوشتن این کلمه اشتباه و غلط ازنظر گرامری،در یک متن رسمی دولتی ان هم سازمان تخصصی دامپزشکی ،چقدر باعث ..... و تحقیر علمی ما شده است البته در تمام متون IHR این کلمه آمده است و به نظر نمی رسد اشتباه تایپی باشد .به هر حال در سایر لغت نامه ها هم عبارت CARRY….OUT به معنی انجام دادن آمده است .پس اگر قصد نویسنده IHR, ،نظارت بر روند بازرسی ها بود می بایست یکی ازعبارت های proctorship, presidency ,surveillance ,supervision ,stewardship,را استفاده می کرد که همگی معنی نظارت می دهند . با دقت در موارد فوق،نتیجه می گیریم به کار بردن عبارت نظارت و آن هم نظارت عالیه بر روند واردات گوشت ،توسط رییس سازمان با توجه به متن IHR ارایه شده توسط خود سازمان ............در داخل کشور می باشد .چه طور می شود یک کاری در داخل ایران نظارت تعریف شود و برای طرف خارجی انجام عملیات نوشته و تعریف گردد. ...........................
3- در این رابطه یک تناقض دیگری هم وجود دارد ،در کشتارگاه های داخل کشور انجام عمل بازرسی بر عهده بخش خصوصی صلاحییت دار است که انصافا با سواد و دقت زیادی کار خود را انجام می دهند چون کار تخصصی ان ها بازرسی گوشت است . وسازمان دامپزشکی هم به عنوان حاکمییت بر کار بخش خصوصی نظارت می نماید.چرا چنین شیوه ای در داخل کشور اجرا می شود ولی وقتی بجث ماموریت به خارج و حق ماموریت ........!پیش می اید مساله معکوس می شود ؟.چه طورمی تواند چنین تناقضی اتفاق بیفتد که بازرسی در خارج از کشور حاکمیتی باشد ولی در داخل کشور تصدی گری محسوب گردد.در نظر داشته باشیم که واگذاری امور به بخش خصوصی در اولویت برنامه ها دولت می باشد
4-در مورد جایگاه و وظایف سازمان های دولتی و بخش خصوصی در کل دنیا با استفاده از تعاریف سازمان oie(office international des epizooties یا the world organization for animal heath که به عنوان ارگان رفرانس WTO معرفی شده است و در سال 2011 تعداد 176 کشور عضو رسمی آن هستند و تعداد زیادی از ngo ها و ارگان های بین حکومتی به عنوان اعضای آبزرور می باشند .(www.wikipedia.org و www.oie.int ) به عنوان سازمان رفرانس مورد قبول دنیا می باشد .اصطلاحات مربوط به این بحث را از قسمت terrestrial animal health code. glossary ریز به ریز ترجمه و در حد نیاز تفسیر می کنیم و سپس به جواب دوستان می پردازیم .
official veterinary
در مورد جایگاه و وظایف سازمان های دولتی و بخش خصوصی در کل دنیا با استفاده از تعاریف سازمان oie(office international des epizooties یا the world organization for animal heath که به عنوان ارگان رفرانس WTO معرفی شده است و در سال 2011 تعداد 176 کشور عضو رسمی آن هستند و تعداد زیادی از ngo ها و ارگان های بین حکومتی به عنوان اعضای آبزرور می باشند .(www.wikipedia.org و www.oie.int ) به عنوان سازمان رفرانس مورد قبول دنیا می باشد .اصطلاحات مربوط به این بحث را از قسمت terrestrial animal health code. glossary ریز به ریز ترجمه و در حد نیاز تفسیر می کنیم و سپس به جواب دوستان می پردازیم .
4-دامپزشکی علمی وسیع است و دارای زیر شاخه های متعدد تخصصی می باشد .اما در اعزام کارمندان دولتی اکثرا افرادی اعزام شده اند که در زیر شاخه های غیر تخصصی فعالیت می کنند و یا اصلا کشتارگاه مدرن را ندیده اند .این واقعییت است باور ندارید بیایید در همین استان خودمان افرادی را نشان بدهم که در برزیل هستند ولی علایم stunning مناسب در حیوان را نمی دانند .البته لازم هم نیست که تمام کارمندان به صورت تخصصی بازرس گوشت باشند ولی اعزام افرادی این چنین به نام نماینده دولت ایران و برای تضمین کیفیت محموله افرادی که تمام دارایی خودرا صرف این تجارت نموده اند ،کار بسیار خطرناکی است که دل و جرات فراوانی هم می طلبد .مگر این که ریش و قیچی هردو دست یک نفر باشد در این صورت هیچ سرو صدایی نخواهد شد خود سازمان مجوز می دهد و خودش هم در مبادی ورودی تست می کند .
5--دولت در هر کشوری شان و جایگاه مقدسی دارد ،تنزیل شان دولت و جایگاه آن غیر قابل پذیرش و تصور است .اما سازمان محترم دامپزشکی در این مورد به جای این که ناظر عالی باشد خودرا در مقام پاسخگویی قرار داده است .به فرض اگر اشتباعی رخ دهد مثلا در pcr مشخص شود که دام ماده به جای گوساله نر کشتارشده و ارسال شده است یا محموله با PHنامناسب و بار میکروبی بالا به کشور ارسال شود و چنین محموله ای فاقد استاندارد های لازم برای وارد شدن به کشور باشد چه کسی به غیر از ناظر اعزامی سازمان دامپزشکی مقصر است .وباید سازمان پاسخگو باشد.اگر بخش خصوصی به خود جرات داد تا از سازمان شکایت کند و اگر هم توانست حق خودرا در محاکم ثابت کند ؟آیا سازمان ردیف بودجه مناسبی برای دادن غرامت دارد؟یا چند میلیارد تومان غرامت را از حقوق کارمند کسر می کنند !!!!..............! نه این که نمایندگان اعزامی کاملا وارد به تمام مراحل و تکنیک های کشتار و عمل اوری وحمل گوشت بود ه اند و کیفییت و امنیت بهداشتی فدای سکوت مصلحتی شده است؟!! .پس بهتر و منطقی این است که این کار به شرکت ها و افرادی داده شود که ضمانت نامه ها ی بانکی معتبری در نزد بانک مرکزی دارند .
6-از نظر حقوقی ،اگر اعزام کارمند دولتی برای نظارت (اجرای بازرسی) به نام اعمال وظیفه حاکمیتی !؟ درست و قانونی است پس چرا هزینه از شرکت های خصوصی در یافت میشود ؟به عبارتی دولت در این مورد برای اجرای وظیفه حاکمییتی هزینه خود را از بخش خصوصی می گیرد .مثالی در این مورد می آوریم .2 نفر در خیابان دعوا میکنند،مردم زنگ می زنند پلیس 110 که صد در صد دولتی است به محل اعزام می شود ودعواکنندگان را به کلانتری می برد .آیا پلیس برای اجرای این وظیفه حاکمیتی خود در جهت حفظ نظم جامعه از مردم پول می گیرد .یا از دولت ؟ آن دو نفر به دادگاه می روند .دادگاه تشکیل می شود آیا قاضی دادگاه که نماینده دولت است بابت قضاوت از آن دو نفر پول می گیرد . پس در همه جا دولت برای اجرای وظایف حاکمییتی خود هزینه های خود را هم از محل های بودجه تعریف شده می گیرد .
7-ماده 6 آیین نامه نظارتی بر مسافرت های خارجی دستگاه های اجرایی به تاریخ تصویب 18/5/1383 می گوید :.
-هزینه سفر اعضای هیات های اعزامی به خارج ازکشور که در ان ها رییس هیات در سطح پایین تر از وزیر می باشد ،از محل اعتبارات آن قوه پرداخت می گردد.
وماده 10 می گوید:دستگاه های اجرایی موظف هستند در اعزام کارکنان به خارج از کشور نکات زیر را رعایت کنند .
الف:سیاست های اصلی دولت کاهش میزان ماموریت ها ومحدود کردن آنها در حد ضرورت است (ازنظر تعداد روز ،موضوع ماموریت و...)
ب:در مطالعات و تعاملات با طرف های خارجی ،استفاده بیشتر از روش های غیر ضروری نظیر بهره گیری ازسازوکارها وفناوری های ارتباطات و اطلاعات واینترنت و غیره ضروری است .
8-همین اعمال سلیقه اجباری سازمان برای اعزام کارکنان خود ،باعث شده است که خریداران به عوض خرید از طریق اعتبارات اسنادی L/c که در معاملات بین المللی عرف است ودر این روش معامله، بانک به نیابت از خریدار تا زمان دریافت تایدیه از سوی خریدار وجه را پرداخت نخواهد کرد ،مجبور به خرید نقدی شده اند که باعث پایمال شدن حق آن ها در برزیل و خارج می شود.که این امر هم باعث افت کیفیت محصول و گرانی گوشت وارداتی هم میشود .اینکه ایران در تحریم است و بانک های خارجی طرف ایرانی را برای گشایش اعتبار قبول نمی کنند ،نمی تواند دلیل تاثیر گذار باشد چون بخش خصوصی ما طی این چند سال یاد گرفته است که چگونه تحریم ها را دور بزند .اگر روند خرید از طریق گشایش اعتبار اسنادی یا L/c باشد شرکت های بازرسی تخصصی هم مامور می شوند امر بازرسی را انجام دهند تا نظر بانک تامین شود و این شرکت ها نزد بانک مرکزی ضمانت نامه های معتبری دارند .
9-در تاریخ 29/7/1389 به شماره 169069 ت ن45462 توسط نمایندگان ویزه رییس جمهور موضوع اصل 127 قانون اساسی تصمیم گرفته شد که کنترل بهداشتی و کیفییتی مواد پروتینی وارداتی در چارچوب پروتکل سازمان هایبین المللی بازرسیی کننده در مبدا و در چارچوب ضوابط سازمان دامپزشکی کشور توسط شرکت های کنترل کیفی کالا در مقصد صورت گیرد
مصوبه اصل 127 قانون اساسی یعنی عین قانون و نیازی هم به طرح در صحن علنی مجلس نداردکه البته حاصل چند صد ساعت کار کارشناسی و مشاوره ای صورت می گیرد .اما جوابیه رییس سازمان در مصاحبه با سایت حکیم مهر در اسفند سال 89 خیلی جالب است .ایشان گفته اندآن چه در مورد بخشنامه اشاره می کنید ما پیگیری کردیم و مذاکراتی داشتیم و توجیهات فنی سازمان دامپزشکی را درباره نظارت بر بازرسی ارایه نموده ایم و توافقاتی هم حاصل شده است که این جوابیه دکتر دستور ......... به امضای معاون اول رییس جمهور و اعضای نمایندگان ویژه رییس جمهور موضوع اصل 127 قانون اساسی میباشد که ......... .دوست خوبم بسه یا باز هم بگم
ضمنا پرونده در دیوان مطرح است و تا بهمن ماه به نفع طرف حق دار حکم داده خواهد شد .
ضمنا لطفا در مقام نصیحت و مسایل خصوصی نباشید که خیلی بدم می اید .من در تبریز دفتر دارم ان هم در بهترین نقطه تبریز و 5 نفر هم از تشکیلات بنده حقوق می برند که این هم ذخیره اخرت منه .پس دلسوزی نکنید لطفا
سلیمی
|
-
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
0
0
سلام بر دکتر مرتضوی
سال قبل هم در پاسخ به شما نوشتم ولی ظاهرا جنابعالی ....و به کرار دچار اشتباه تایپی می شوید تا .......... جنابعالی حق ماموریت را 15 برابر زیادتر نوشته اید که سال قبل نیز مشابه همین اشتباه را کرده بودید و تذکر داده بودم. در ضمن کشورهای زیادی کارشناس برای نظارت اعزام می کنند و حتی اتحادیه اروپا گروههای 8 الی 10 نفره بصورت سیار در برزیل به کشتارگاهها اعزام می کند . در ضمن در فصل 4 ازکتاب مورد اشاره شما ، بازرسی را از وظایف مبدا دانسته ولی حق نظارت را وارد کننده سلب ننموده است و همچنین قانون سازمان دامپزشکی مصوبه مجلس ، نظارت بر واردات را از وظایف سازمان دانسته و این موضوع را نمایندگان حقوقی شرکتهای وارد کننده هم پذیرفته اند و نمی دانم چرا شما از این موضوع ناراحتید و همانند سال گذشته حق ماموریت را بسیار کاذب بالا نشان می دهید!!!
نظر شما
ادامه