کد خبر: ۷۱۹۸۱

حکیم مهر: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پنج راس گوزن زرد ایرانی از استان ایلام به خوزستان انتقال داده شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سیدعادل مولا» دوشنبه با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای مدیریت مناطق حیات وحش بیان کرد: به همین منظور مجوز انتقال ۱۷ راس گوزن زرد ایرانی از سایت پرورش این گونه حیوانی به خوزستان از سوی سازمان محیط زیست صادر شده است.

وی با بیان اینکه این اقدام به منظور حفظ و تولید مثل و افزایش جمعیت این گونه حیوانی در استان انجام می شود گفت: با توجه به اعلام استان ایلام در خصوص امکان انتقال تعداد بیشتری از گوزن زرد ایرانی به خوزستان در صدد هستیم تا مجوز سه گوزن دیگر گرفته شود.

مولا ادامه داد:  اولین‌محموله گوزن که توسط تیم زنده گیری ایلام و خوزستان در زیستگاه این حیوان در استان ایلام گرفته شده بودند وارد استان شدند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشت: این تعداد گوزن با ترکیب جنسی مناسب برای تولید مثل بیشتر انتخاب شده اند و تا ۲ هفته آینده سایر محموله های این گوزن وارد استان می شوند.

مولا با اشاره به اینکه این گوزن ها در حال حاضر در قرنطینه هستند افزود: این تعداد گوزن فردا در منطقه حفاظت شده دز با حضور جمعی از دوستداران و فعالان حوزه محیط زیست و طبیعت رها سازی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه ۲ منطقه کرخه و دز از محل های نگهداری و پرورش گوزن زرد ایرانی است افزود: در حال حاضر  در منطقه کرخه هشت راس گوزن زرد ایرانی به صورت محصور و در منطقه دز ۱۶ راس گوزن به صورت آزاد زندکی می کنند.

پیش از این نیز ۱۷ راس گوزن زرد از ایلام به پارک ملی دز در خوزستان در بهمن ماه ۱۳۹۸ منتقل شده بود

تا نیم قرن پیش تصور می‌شد نسل گوزن زرد در دنیا، برای همیشه منقرض شده است.اما حدود ۵۰ سال پیش چهار راس گوزن زرد در دز و کرخه مشاهده شده و برای تکثیر بهتر در مناطق مختلف ایران پراکنده شدند.

گوزن زرد ایرانی طبق فهرست ارایه شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (که به فهرست سرخ معروف است)، در رده EN  قرار دارد و در معرض خطر محسوب می‌شود.

جنگل‌های کرخه و دز زیستگاه اصلی گوزن زرد به شمار می‌آیند. پارک ملی کرخه در حوزه شهرستان شوش و پارک ملی دز در حوزه جغرافیایی دزفول و شوشتر قرار دارد.

 

نظر شما
ادامه