کد خبر: ۷۱۶۹

حکیم مهر - در حالی که سال جهانی دامپزشکی (2011) رو به پایان است رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس دراین باره یادداشتی منتشر نموده است.

این یادداشت به قلم عباس رجایی در نشریه وقایع استان مرکزی و خبرگزاری خانه ملت منعکس شده و متن آن بدین شرح است :

" هم‌اکنون موضوع تأمین امنیت‌غذایی یکی از کلیدی‌ترین موضوع‌ها در کشور است که باید به آن توجه زیادی شود.

از دیدگاه قانون‌گذاری شامل موارد زیادی از جمله این‌که غذا باید فراوان، مطابق با استانداردهای جهانی، دارای کیفیت مناسب، ارزان و در دسترس و این‌که هر کس به هر میزان که احتیاج دارد بتواند از غذای مورد علاقه خود استفاده کند ر ا شامل می‌شود.

در حوزه سلامت غذا مباحث زیادی مورد توجه است که بخشی از مهم‌ترین آن‌ها از جمله سلامت غذا به وظایف سازمان دام‌پزشکی مربوط می‌شود، چرخه تولید غذا از مرحله تولید تا مصرف را باید بتوانیم سالم و در امان نگه داریم تا بتوانیم غذایی سالم و بهداشتی را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار دهیم.

مقرر شده است مقدار سرانه پروتئین در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله افزون‌بر دو برابر افزایش پیدا کند، که با افزایش مصرف پروتئین از سوی افراد به‌طور طبیعی باید بخش‌های تأمین‌کننده پروتئینی هم‌چون دام‌پروری، آبزی‌پروری و بخش دام و طیور افزایش پیدا کند.

با توجه به این ‌که در بحث امنیت غذا در جهان شاهد تحول‌های عظیمی هستیم باید با افزایش همکاری در بخش‌های مربوط به امنیت غذا بتوانیم خود را با استاندار‌های جهانی مطابق کنیم.

بحث مهم دیگری که در امنیت‌غذایی حائز اهمیت فراوان است بحث قاچاق دام است که می‌تواند زمینه‌ساز کاهش کیفیت مواد‌غذایی و ایجاد بیماری‌های جدیدی در افراد و دام‌ها شود که باید با جدیت تمام به این موضوع رسیدگی شود تا موضوع قاچاق دام در کشور به صفر کاهش پیدا کند.

هم‌چنین باید با انجام کار‌های مفید در حوزه آموزش‌همگانی به مردم و فرهنگ‌سازی در راستای استفاده از غذای سالم در حوزه دامپزشکی بتوانیم مردم را از آموزش‌های لازم برخوردار کنیم.

با توجه به این‌که سال ۲۰۱۱ سال جهانی دامپزشکی نام گرفته است، ما هم باید بتوانیم خود را با این رسالت جهانی همگام کرده تا یکی از پیشروترین کشورها در حوزه دامپزشکی و سلامت غذایی باشیم. "

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه