کد خبر: ۷۱۳۱۵

حکیم مهر: فناوری دیجیتال در دهه گذشته حرفه دامپزشکی را متحول کرده است و پاندمی ویروس کرونا در سال گذشته تنها به این تحول سرعت بخشیده است. اما چقدر تغییراتی که هوش مصنوعی[1]، کلان داده[2] و واقعیت مجازی[3] برای ما به ارمغان آورده اند، برای باقی مانده در کسب و کار دامپزشکی به آنها باید توجه شود؟ این سوال اصلی بود که متخصصان دامپزشکی پیشرو در یک جلسه مجازی درباره آینده مشاوره های دامپزشکی که توسط انجمن دامپزشکی بریتانیا به آن پرداختند.

1- کلان داده و هوش مصنوعی به دامپزشکان کمک می‌کنند تا افسانه‌ها را نابود کنند و «ناشناخته‌های ناشناخته» را روشن نمایند.

شرکت‌کنندگان توافق کردند که کلان داده و هوش مصنوعی با توجه به توانایی آن‌ها در پیشبرد دامپزشکی فرادقیق[4]، نقش مهم‌تری در آینده ایفا خواهند کرد: دامپزشکان در حال حاضر به طور منظم توصیه‌های مبتنی بر شواهد[5] را درباره روش‌ها و درمان‌ها برای شرایط رایج در حیوانات خانگی ارائه می‌کنند.

«دکتر دن اونیل» بنیانگذار پروژه مراقبت دامپزشکی[6]، استدلال کرد که مراقبت های دامپزشکی مبتنی بر شواهد می تواند به دامپزشکان کمک کند تا سوالات درستی درباره سلامت حیوانات خانگی بپرسند. داده‌ها می‌توانند بینش‌هایی را نشان دهند که می‌توانند هم محققان و هم متخصصان دامپزشکی را در مسیر درستی برای تحقیقات بیشتر قرار دهند. دکتر اونیل خاطرنشان کرد: «داده ها را جستجو کنید، ببینید چه چیزی پیدا می کنید، و ممکن است یک افسانه را از بین ببرید.»

یک مثال خوب از اینکه چگونه داده ها می توانند با تصور رایج در تضاد باشند، مطالعه اخیر VetCompassTM[7] است که عوامل خطر مرگ ناشی از گرما را در سگ های بریتانیا تجزیه و تحلیل کرد. علیرغم این تصور که بسته بودن در داخل وسیله نقلیه در یک روز گرم به احتمال زیاد منجر به گرم شدن بیش از حد سگ ها می شود، با نگاهی به سوابق دامپزشکی بیش از 900 هزار سگ بریتانیایی دریافتند که در 75 درصد موارد، محرک گرمازدگی در واقع، تلاش ورزش بیش از حد سگ ها - به ویژه نژادهای سگ مستعد ابتلا به بیماری های ناشی از گرما - بسیار کشنده تر از رها کردن سگ ها در ماشین های گرم شده است. این بینش نیاز به اطلاع دقیق صاحبان حیوانات خانگی درباره تمام عوامل خطر گرمازدگی در سگ ها را برجسته می کند.

2- همکاری دامپزشکان با توسعه دهندگان فناوری = برد-برد

«دکتر تیموکلیا کوسی» بنیانگذار آینده پژوه دامپزشکی[8]، تاکید کرد که دامپزشکان فرصتی برای همکاری با توسعه دهندگان فناوری برای آزمایش و بهبود پوشیدنی های حیوانات خانگی[9] دارند. با توجه به ظرفیتی که این فناوری های نوظهور[10] در اندازه گیری سلامت مادام العمر حیوان خانگی دارند، اطمینان از مناسب بودن آنها برای این هدف بسیار مهم است.

دکتر کوسی اضافه کرد که دامپزشکان باید از فناوری‌هایی استفاده کنند که قبلاً تأیید شده‌اند و به توسعه خدمات آنها کمک کنند، با توجه به ارزشی که پوشیدنی‌ها می‌توانند برای همه درگیر با کسب و کار دامپزشکی از جمله حیوانات خانگی، صاحبان آنها، پزشکان و توسعه‌دهندگان داشته باشند.

این نشست استدلال کرد که تشخیص مبتنی بر هوش مصنوعی[11] نقش مهمی را در اتاق مشاوره دامپزشکی آینده ایفا خواهد کرد. نظام های مدیریت روش ها و شیوه های آینده[12] بسیار بیشتر از یک دفترچه خاطرات خواهند بود: سیستم‌های یادگیری ماشینی[13] علائم بالینی را تفسیر می‌کنند و تشخیص‌های بالقوه را برای کمک به اصلاح آزمایش‌ها یا درمان‌های بیشتر پیشنهاد می‌کنند. این بدان معناست که پزشکان به ابزارهای مناسب و سازگاری نیاز دارند که بتوانند داده ها را تفسیر کنند و توصیه های مراقبت مبتنی بر شواهد را ارائه دهند. دکتر اونیل افزود: شیوه‌های دامپزشکی با استفاده از چندین ابزار دیجیتالی متناسب با نیازهای مراقبت شخصی شده حیوانات خانگی[14] نیز به احتمال زیاد از نوآوری‌های آینده استقبال خواهند کرد.

3- آموزش مداوم، برای پذیرش فناوری حیاتی است

«دکتر کریس کوئین» نویسنده کتابدامپزشک خوره[15]، پیش‌بینی کرد که پیشرفت‌های کلان داده‌ها زودتر از سایر فناوری‌ها مانند واقعیت مجازی روی دامپزشکی تأثیر می‌گذارد. اما چگونه دامپزشکان می توانند در تجزیه و تحلیل و درک ارزش کلان داده هاتخصص کسب کنند؟ آموزش مداوم موضوع اصلی بحث بود و اعضای میزگرد اذعان داشتند که برنامه های درسی دانشگاه باید با نوآوری هایی که در حال حاضر شروع به تغییر مراقبت های دامپزشکی می کنند، به روز بماند.

دکتر کوئین اشاره کرد که واقعیت مجازی پتانسیل بسیار زیادی برای آموزش عملی دانشجویان دامپزشکی دارد، به ویژه در دوره فعلی یادگیری از راه دور[16]. واقعیت مجازی همچنین می‌تواند به بهبود مهارت‌های حرفه‌ای دامپزشکی کمک کند. دکتر کوئین خاطرنشان کرد که دانشجویان دامپزشکی ابتدا باید ارزشی را که این فناوری می‌تواند به ارمغان بیاورد، تجربه کرده و درک کنند تا بتوانیم شاهد جذب قابل توجهی در آموزش و تربیت مبتنی بر واقعیت مجازی[17] باشیم.

این نشست همچنین نگرانی برخی از کسانی که در حرفه دامپزشکی هستند را تشخیص داد که فناوری ممکن است تهدیدی برای امنیت شغلی آنها باشد، اما اضافه کردند که پذیرش فناوری مناسب در واقع مهارت های آنها را غنی می کند. با اجازه دادن به فناوری و کلان داده هابرای ارائه بینش درباره سلامت حیوانات خانگی، دامپزشکان می توانند بهتر بر تفسیر یافته ها و ایجاد مسیرهای مراقبت کارآمد برای هر حیوان خانگی تمرکز کنند.

4- به سوی عصر مراقبت های دامپزشکی مبتنی بر رابطه[18]: مشارکت، حمایت و همکاری

«دکتر دن اونیل» افزود که آموزش مداوم دامپزشکی[19] شامل تغییر ذهنیت نیز می شود. به لطف نوآوری مراقبت از حیوانات خانگی، دکتر اونیل استدلال کرد که ما اکنون وارد دوره مراقبت های دامپزشکی مبتنی بر رابطه می شویم، جایی که صاحبان حیوانات خانگی، دامپزشکان و محققان در شرایط برابر با یکدیگر همکاری می کنند. صاحبان حیوانات خانگی که از فناوری دیجیتال استقبال می کنند، در حال تبدیل شدن به همکاران هستند و داده های مورد نیاز دامپزشکان را برای اتخاذ تصمیمات مراقبت شخصی شده[20] در اختیار دامپزشکان قرار می دهند. این همکاری می تواند به دامپزشکان کمک کند تا توصیه های قوی مبتنی بر شواهد ارائه دهند که به نوبه خود باعث تقویت همکاری با صاحبان حیوانات خانگی می شود.

این نشست همچنین به شدت احساس می‌کرد که دامپزشکان نقش مهمی در کمک به مالکان برای گذر از بار اطلاعاتی بالقوه و راهنمایی آنها به منابع قابل اعتماد ایفا خواهند کرد. با ایجاد منابع دیجیتالی که صاحبان می توانند قبل از آوردن حیوانات خانگی خود به کلینیک به آن دسترسی داشته باشند، دامپزشکان می توانند اطمینان حاصل کنند که صاحبان به خوبی برای گفتگوی سازنده در مورد سلامت حیوان خانگی خود مجهز هستند.

اگر این نشست را از دست داده اید، برای تماشای ضبط کامل به وب سایت نمایشگاه دامپزشکی لندن[21] مراجعه نمائید. درباره نحوه پیشرفت علم مبتنی بر داده[22] برای کمک به حیوانات خانگی برای داشتن زندگی شاد و سالم بیشتر مطالعه نمائید.

منبع:

- 4 ways innovation is changing veterinary care as we know it, https://www.waltham.com/news-events/biomarkers/4-ways-innovation-changing-veterinary-care

 



[1]Artificial intelligence

[2]big data

[3]virtual reality

[4]precision veterinary medicine

[5]evidence-based recommendations

[6]veterinary surveillance project

[7]VetCompassTMیک ابتکار بین المللی است. این پروژه تحقیقاتی غیرانتفاعی با همکاری کالج سلطنتی دامپزشکی (RVC)، انگلستان و دانشگاه سیدنی است که از طریق آن هدف آنها بررسی دامنه و فراوانی مشکلات سلامتی حیوانات همراه و شناسایی عوامل خطر مهم برای رایج‌ترین اختلالات آنها است.

[8]founder of The Vet Futurist

[9]pet wearables

[10]emerging technologies

[11]AI-driven diagnostics

[12]Future practice management systems

[13]machine learning systems

[14]pets’ personalized care

[15] The Nerdy Vet(دامپزشک حیوانات کوچک، دونده‌های فوق‌العاده، و ادم‌های فنی. در میان چیزهای دیگر)

[16]remote learning

[17]VR-based training

[18]relationship-based veterinary care

[19]continuous veterinary education

[20]personalized care

[21]London Vet Show website

[22]data-driven science


نظر شما
ادامه