کد خبر: ۷۱۱۵۷
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر: نخستین کلینیک و مرکز درمان و تیمار حیات وحش مازندران با امکان انجام عمده اقدامات تخصصی مربوط به درمان در پناهگاه حیات وحش سمسکنده گشایش یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری به کلینیک و مرکز درمان حیات وحش مجهز شد و یکی از ۲ مرکز حیات وحش پیش‌بینی شده برای مازندران صبح امروز سه‌شنبه -۸ شهریور- با حضور سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران به بهره‌برداری رسید.

به گفته مسئولان حفاظت محیط زیست مازندران این کلینیک با توجه به تجهیزات در نظر گرفته شده، یکی از مجهزترین مراکز درمان حیات وحش کشور محسوب می‌شود که با توجه به تنوع گونه‌ای حیات وحش مازندران ساخت و بهره‌برداری از آن از نیازهای اصلی حوزه حیات وحش این استان محسوب می‌شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در مراسم بهره‌برداری از این مرکز اظهار داشت: بعد از اتفاقی که چند روز پس از پذیرش مسئولیت من در این اداره کل در قائمشهر برای پلنگ رخ داد، با توجه به کمبودهای موجود یک روز پس از آن ماجرا به صورت حضوری از سازمان حفاظت محیط زیست برای استقرار ۲ کلینیک در مازندران در خواست شد که خوشبختانه رئیس سازمان با این درخواست موافقت کرد.

به گفته عطاءالله کاویان، از طرفی نیز باتوجه به افزایش تعارض بین انسان و حیوان در جغرافیای مازندران این ضرورت احساس شد که کلینیک‌های تخصصی حیات وحش در استان ایجاد شود و کلینیک تخصصی درمان و تیمار حیات وحش سمسکنده نیز با همین هدف ایجاد شد.

افزایش میزان تعارضات حیات وحش در مازندران و وجود ۲ مرکز تکثیر در اسارت گوزن زرد و گوزن قرمز در پناهگاه‌های دشت‌ناز و سمسکنده ساری، بروز وقایع جانوری به ویژه برای گونه‌های شاخص را در پی دارد. به همین دلیل برای درمان، تیمار و بازپروری گونه‌های آسیب‌دیده راه‌اندازی ۲ کلینیک در مرکز و غرب استان پیش‌بینی شد که یک مرکز اکنون به بهره‌برداری رسید و مرکز دیگر در چالوس نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: برای تجهیز این مراکز تخصصی حیات وحش در شرق و غرب استان اعتباری بالغ بر  ۱۰ میلیارد ریال هزینه شد. کلینیک سمسکنده به طور کامل آماده بهره‌برداری است و تجهیزات کلینیک چالوس هم خریداری شد و تا حدود یک ماه آینده با تکمیل مجموعه آزمایشگاهی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، این مرکز نخستین کلینیک تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست کشور هستند. البته در بخش خصوصی نیز کلینیک‌های حیوانات را داریم که معمولا برای ارائه خدمات به حیات وحش محدودیت‌های خاص خودشان را دارند.

سبقت تعارض انسان و حیات وحش از صید و شکار

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه مازندران بزرگترین و بیشترین تنوع حیات وحش کشور را دارد، گفت: ۵۵۰ گونه جانوری در مازندران وجود دارد که ۳۰ گونه از این تعداد در معرض تهدید و خطر انقراض هستند. ضمن این که ۲ مرکز تکثیر در اسارت گوزن زرد در دشت‌ناز و گوزن قرمز در سمسکنده فعال است. استانی با این ظرفیت و اهمیت مربوط به حیات وحش نیاز داشت که چنین مرکزی داشته باشد.

کوروس ربیعی اظهار کرد: برای منطقه و محیط زیست استان ضروری بود تا در کنار حلقه اول حفاظت یعنی محیطبانان، کلینیک تخصصی نیز برای حفاظت از حیات وحش داشته باشیم که خوشبختانه با تلاش مدیرکل ظرف یک ماه این مرکز آماده شد. فضای کافی هم را در اختیار داشتیم که پس از تامین اعتبارات لازم مناسب‌سازی و تجهیز شد. کلینیک غرب استان نیز با توجه به طول مسیر یکی از الزامات حوزه حیات وحش مازندران است که به زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی شکار و صید را مهم‌ترین مشکل حیات وحش می‌دانستیم. اما اکنون شاهد هستیم که تعارضات جامعه انسان و حیات وحش اعم از تصادف و تله‌گذاری یا حضور حیوانات وحشی در مناطق مسکونی شهری و روستایی به دلایل مختلف در برخی گونه‌ها از صید و شکار سبقت گرفته است. به ویژه در گونه‌های جانوری پلنگ و خرس تعارضات بالایی وجود دارد.

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم علاوه بر درمان و تیمار گونه‌های مختلف حیات وحش، حتی اگر گونه‌ای قابل درمان نباشد و مرگش قطعی باشد شرایط را برای مرگ خاموش و بدون درد آن گونه فراهم کنیم. همه این اقدامات در ۲ مرکز تخصصی درمان و تیمار حیات وحش مازندران قابل انجام است. البته امیدواریم روزی بتوانیم دامپزشک مقیم هم داشته باشیم و این مرکز به طور کامل کار یک کلینیک را برای حیات وحش انجام دهد.

مجموعه کامل خدمات تخصصی به حیات وحش

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره کلینیک راه‌اندازی شده سمسکنده گفت: این مرکز نخستین کلینیک تخصصی حیات وحش مازندران است و در بین استان‌ها نیز با توجه به این که بسیاری از مراکز موجود درمان حیات وحش یکی از کامل‌ترین مراکز درمان و تیمار حیات وحش کشور محسوب می‌شود.

روح‌الله اسماعیلی افزود: کلینیک درمان و تیمار حیات وحش سمسکنده با حدود چهار میلیارد ریال اعتبار راه‌اندازی شد و از قابلیت انجام همه اقدامات مربوط به درمان، جراحی، تیمار، انجام آزمایش‌های مربوطه، کالبدشکافی و مطالعات پس از مرگ گونه‌های جانوری برخوردار است.

وی افزود: با راه‌اندازی این کلینیک و ضرورت حضور دامپزشک متخصص حیات وحش در مرکز نیز ایجاد شده که درخواست جذب نیروی متخصص به سازمان ارائه شد که امیدواریم با استقرار دامپزشک، بخشی از نیازهای ما در حوزه درمان حیات وحش و اقدامات فوری مرتبط با این حوزه برطرف شود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: یک مرکز درمان حیات وحش نیز برای چالوس در نظر گرفته شد تا مسائل مربوط به درمان گونه‌های حیات وحش منطقه غرب مازندران را زیر پوشش قرار دهد.

محیط زیست و توسعه

فرماندار ساری نیز در این مراسم با بیان این‌که حفاظت از محیط زیست یک اصل مهم برای توسعه محسوب می‌شود، اظهار کرد: انسان توسعه‌یافته رابطه‌اش را با خودش، خدا، دیگران و طبیعت باید تنظیم کند. در این صورت انسان به سه اصل خوبی، خوشی و ارزشمندی دست می‌یابد. محیط زیست امروز هم در توسعه‌یافتگی انسان و هم در خوبی و خوشی و ارزشمندی انسان اثرگذار است.

محمدعلی نوبخت افزود: عمیقا معتقدم محیط زیست و منابع طبیعی را باید حفظ و مدیریت کرد تا در جهت منافع ملی استفاده شود. اگر از منابع ملی در جهت منافع ملی خوب استفاده نکنیم و در این حوزه مدیری نتواند مقررات را به خوبی مدیریت کند فساد رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست و منابع طبیعی متعلق به امروز نیست زیرا ما برای آینده و تاریخ امانتدار هستیم و باید به نسل های بعدی تحویل شود. بعدها تاریخ ما را قضاوت می‌کند که این منابع را چگونه مدیریت کردیم تا به وارثان ما برسد. باید تلاش کنیم تا محیط زیست و منابع طبیعی را به بهترین شکل و با کمترین آسیب برای نسل‌های آتی حفظ کنیم.

به گزارش ایرنا، ایجاد کلینیک‌های تخصصی حیات وحش یکی از درخواست‌های جدی دوستداران محیط زیست و حیات وحش مازندران طی سال‌های اخیر بود که اکنون با تأمین اعتبار محقق شده و یکی از نیازهای جدی مازندران در حوزه حیات وحش را تا حدودی برطرف کرده است.






انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
0
0
امکاناتش چی هست؟ فقط یک میز معاینه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
0
0
جالب اینکه دامپزشک ندارد!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
0
0
الان دامپزشک هاش کیا هستن!؟
ناشناس
|
Turkiye
|
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
0
1
عنوان واژه تخصصی به معنای حضور حداقل یک همکار متخصص در زمینه حیات وحش در این مرکز درمانی هست
آیا واقعاً متخصصی در این زمینه استخدام این کلینیک شده که ازین واژه استفاده شده؟من توی متن چیزی ندیدم
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
0
0
به میز آهنی رنگ شده و دوتا پایه سرم میگن امکانات تخصصی
نظر شما
ادامه