کد خبر: ۷۱۱۰۶
تعداد نظرات: ۷ نظر

حکیم مهر: معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی گفت: وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری «هاری» در انسان و سازمان محیط زیست هم برای کنترل این بیماری در حیات وحش تلاش می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر کریم امیری» معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی درمورد برنامه ریشه کنی پنج بیماری مشترک بین انسان و دام در مجله علمی «روزنه» رادیو گفت وگو اظهارکرد: ریشه کنی بیماری‌های مشترک انسان و دام بخصوص بیماری‌هایی که در کشور بومی شدند کار ساده‌ای نیست.

وی افزود: تعداد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام زیاد است اما طبق آنچه که در برنامه کنترل قرار گرفته و همکاری تنگاتنگی هم بین سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت جریان دارد، قرار است بیماری «هاری» حذف شود.

امیری با بیان اینکه ما به واکسیناسیون دام‌ها ورود کردیم گفت: وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری «هاری» در انسان و سازمان محیط زیست هم برای کنترل این بیماری در حیات وحش تلاش می‌کند. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز برای جلوگیری از ابتلای سگ‌ها و حیوانات بلاصاحب به این بیماری در تلاشند بطوریکه این بیماری تا سال 2030 حذف شود.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی عنوان کرد: بیماری تب مالت اما به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام تا زمانی که در دام ریشه کن نشود امکان حذف آن در انسان خیلی کم و حتی نشدنی است و لذا تمام تلاش سازمان دامپزشکی هم این است که بیماری را در دام حذف کند.

این مقام مسئول گفت: سازمان دامپزشکی با هدف حذف بیماری در دام سالیانه حدود 14 میلیون گوسفند و بز را واکسینه می‌کند و حدود سه میلیون گاو و گوساله را هم تحت پوشش واکسیناسیون قرار داده است. این سازمان همچنین دام‌های آلوده را هر ساله شناسایی و با پرداخت غرامت از طریق بیمه کشاورزی به دامداران، آنها را حذف می‌کند.

امیری حذف بیماری از دام‌های آلوده را نیازمند توسعه برنامه ریزی، افزایش اعتبارات و افزایش جمعیت گوسفندان روستایی و عشایر تحت پوشش دانست و بر آن تأکید کرد.

وی درمورد مکانیزم پوشش بیمه‌ای در صورت حذف دام گفت: سازمان دامپزشکی قبلاً موظف به پرداخت غرامت و خسارت ناشی از حذف دام‌های آلوده بود اما با توجه به اینکه اعتبارات سازمان دامپزشکی محدود بود و امکان توسعه حجم عملیات هم وجود نداشت لذا بیمه دام از سال 1398 اجباری شد و تمامی دامداران می‌توانند دام خود را بیمه کنند ضمن اینکه 60 تا 70 درصد حق بیمه را هم دولت می‌پردازد.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه متاسفانه دامداران تمایلی به بیمه کردن دام‌های خود  ندارند گفت: دامداران فکر می‌کنند مبلغ کمی که بابت بیمه می‌پردازند زیاد است و یا فکر می‌کنند که دامشان بیمار نمی‌شود و فکر اتفاقات دیگر را هم نمی‌کنند درصورتیکه در صورت وقوع سیل و زلزله و حذف دام آلوده، بیمه کمک زیادی خواهد کرد.

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
0
5
احتمالا آقای دکتر مزاح فرموده اند ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
............... بروسلوز کاهش نیافت هیج، بیشتر هم شد
سید شهرام میرزمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
0
1
اولا ترجمه بیماری مشترک بین حیوان انسان اصطلاح غیر علمی است بهتر است
بیماری های عفونی قابل انتقال از حیوانات به انسان (Zoonoses)
بیماری های عفونی قابل انتقال از انسان به حیوان (Reverse zoonoses)
یا بیماری های عفونی قابل انتقال بین حیوانات-انسان بطور کلی استفاده شود
بهتر است همکاران در استفاده از واژگان معادل دقت نمایند

از سوی دیگر مهار و یا حذف یا ریشه کنی پنج بیماری عفونی شایع قابل انتقال از حیوانات به انسان از جمله هاری، تب مالت ،سل، لیشمانوز ، کیست هیداتید ، و سایر موارد به سادگی بیان جملات باورپذیر نیست بلکه لازم است حکیم مهر برای هرکدام از بیماری های فوق یک نشست علمی با حضور سازمان های ذینفع تشکیل دهد تا هر کدام برنامه های خود را تشریح نمایند در سنوات قبل هم از این جملات کلی زیاد بیان شده هیچ اتفاقی نیفتاده است حتما باید یک برنامه ملی با تقسیم کار ملی برای حداقل ده ساله با منابع و اعتبارات کافی برای ریشه کنی آنها تدوین ابلاغ شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
0
2
اگر حامیان و کسایی که سگ و گربه و موش و غیره دارن بذارن و واکسیناسیون انجام بدن و مسئولیت پذیر باشن
من که چشمم آب نمی خوره
ناشناس
|
Canada
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
0
3
شدنی نیست، دوستان از پشت میزهایشان نمیتوانند هاری را ریشه کن کنند
کارشناس سازمان دامپزشکی کشور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
0
دکتر امیری جان از جنابعالی بعد است که این اضهار نظر غیر علمی و غیر ممکن را اعلام می کنید
دکتر لطفا یک کشور غیر جزیره ای را معرفی کنید که توانسته بیماری هاری را ریشه کن نماید که دومش ما باشیم
در مورد دیگر بیماری ها نیز همینطور است
اگر می توانید لطفا وضعیت اسف بار بیماری ها را کنترل نمایید و صحبت از ریشه کنی تا ۲۰۳۰ واقعا حرف کاملا غیر علمی و غیر منطقی است
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
اگه برنامه ای غیر از واکسیناسیون دارند اعلام نمایند.اونم با این تعداد نیروی واکسیناتور با این همه مسئولیت که رو دوششون انداختن اگه پوشس واکسیناسیون ۹۰درصد نباشه فایده نداره
نظر شما
ادامه