کد خبر: ۷۰۸۶۹

حکیم مهر: هدف از نامگذاری این روز برای شیرها جلب حمایت‌ از طرف مردم، دولت‌ها و سازمان‌های مربوطه برای مراقبت از این گربه سان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دهم آگوست برابر با ۱۹ مرداد روز جهانی شیر نامگذاری شده است. این گونه با ارزش متاسفانه با شکار بی رویه پادشاهان وقت و از بین رفتن زیستگاه طبیعی آن‌ها رو به انقراض رفته است.

این گربه سان اکنون فقط در طبیعت قاره آفریقا، آمریکا و کشور هندوستان یافت می‌شود که از آن در برابر شکارچیان و قاچاقچیان به شدت حفاظت می‌شود اما همچنان شیر آفریقایی به دلیل زاد و ولد راحت در دسترس‌ترین گزینه برای قاچاقچیان حیات وحش است و در بسیاری از باغ وحش ها ، سیرک ها و ...  از شیر آفریقایی استفاده می‌کنند.

تمام ملل‌ها شیر را به عنوان سلطان جنگل‌ می‌شناسند و از این حیوان قدرتمند در تمام روایت‌ها و آثار هنری خود استفاده می‌کنند. در گذشته با ابهت‌ترین شیر جهان متعلق به کشور ایران بود.

در دهه‌های بسیار دور و حکومت‌های گذشته چندین قلاده شیر ایرانی به باغ وحش‌های خارج از ایران منتقل شد، اما پس از منقرض شدن نسل شیر ایرانی در کشور، مسئولین به فکر واردات  این گونه با ارزش به کشور افتادند. پس از چندین سال تلاش سرانجام در سال ۹۸ دو قلاده شیر ایرانی از انگلیس و ایرلند وارد باغ وحش ارم تهران شد.

شیر نر این باغ وحش با نام هیرمان در ابتدا با مشکلات خونریزی از ناحیه بینی  روبرو بود اما پس از درمان اکنون حال بهتری دارد و با ماده شیر این باغ وحش با نام ایلدا جفت شده است.

به دلیل پایین بودن کیفیت این ۲ قلاده شیر، امکان زاد و ولد و تکثیر آن‌ها وجود ندارد و همچنان مشکلات فک و دهان برای هیرمان باقی مانده است.

 

نظر شما
ادامه