کد خبر: ۷۰۷۴

حکیم مهر - مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی از آمادگی اداره کل دامپزشکی این استان جهت مشارکت در برنامه‌های آموزشی و حقوقی کمیسیون حقوق بشراسلامی مرتبط با حقوق بشر خبر داد.

دکتر بهراد زندیه در حاشیه بازدید از دفتر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی در محل خانه ستارخان گفت: هدف اصلی دامپزشکی جلوگیری از گسترش بیماری ها در بین دام و طیور ، مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام و تامین امنیت غذایی مردم از طریق نظارت بر فرآورده های خام دامی است و نظارت و پیگیری اینگونه مسائل عین تحقق حقوق بشر و در راستای اهداف عالیه کمیسیون حقوق بشراسلامی می باشد.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی تامین امنیت غذایی مردم از طریق نظارت را عین تحقق حقوق بشر دانسته و افزود: سازمان دامپزشکی با اقدامات خویش باعث سلامت افراد و عدم تضییع حقوق مردم می گردد لذا باید بیش از این به فعالیت دامپزشکان در جامعه توجه شود.
وی گسترش آموزش، افزایش سطح آگاهیهای مردم در رابطه با فعالیت های بشردوستانه دامپزشکی را از اولویت های اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: مهمترین ره آورد دامپزشکی تضمین سلامت جامعه است و همین خود عاملی مهم برای توسعه فعالیت های این بخش به شمار می رود.
دکتر زندیه با اشاره به جایگاه دامپزشکی در تامین سلامت جامعه گفت: باید در نظر داشت که نیمی از حفظ سلامتی جامعه با فعالیت دامپزشکان تحقق می یابد و این درحالی است که اکثر اقشار جامعه با حدود و وظایف دامپزشکان ناآشنا هستند.
وی کنترل بیماری های دام و طیور را از عوامل مهم در پیشگیری از بروز بیماری ها و حفظ سلامت غذایی افرادجامعه دانست و گفت: برای تحقق اهداف دامپزشکی و تامین حقوق بهداشتی مردم در جامعه باید با ارایه راهکارهای جدید حرکت های نویی صورت داد که قطعا فرهنگ سازی و آموزش سلامت غذایی در رسانه ها و بکارگیری این شیوه ها عامل رونق سلامت جامعه خواهد شد.
مهندس وحید کاظم زاده دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی در این دیدار ضمن تبریک سال 2011 بعنوان سال جهانی دامپزشکی به خانواده دامپزشکی کشور افزود: دنیا بایستی برای گرامیداشت حرفه دامپزشکی یک نهضت جهانی تشکیل دهد و این موضوع برای مردم شرح داده شود که دامپزشک تنها دکتر حیوانات نیست بلکه نقش مهمی هم در بهداشت و سلامت عمومی جامعه ، بهداشت مواد غذایی اعم از کیفیت و ایمنی ، تحقیقات بیومدیکال ، کاهش تعداد گرسنگان دنیا ، حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی و کنترل بیماریهای متعاقب تغییر آب و هوا دارد.
وی از نقش بی بدیل خدمتگزاران صدیق مردم در اداره کل دامپزشکی استان تجلیل نموده و از حضور مجموعه خدوم دامپزشکی در کارگروه توسعه کشاورزی و حفاظت از محیط زیست شمالغرب کشور استقبال نمود.
گفتنی است جملاتی که در این خبر به دبیر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی نسبت داده شده دقیقاً مشابه جملاتی است که دکتر جورنا رئیس قبلی انجمن جهانی دامپزشکی در یک سخنرانی به مناسبت سال جهانی دامپزشکی (2011) بیان کرده بود.

دکتر جورنا گفته بود : من قبلاً هم گفته‏ام که دنیا باید برای گرامیداشت حرفه دامپزشکی به مناسبت سال 2011 یک نهضت جهانی تشکیل دهد و باید این موضوع برای مردم شرح داده شود که دامپزشک تنها دکتر حیوانات نیست بلکه نقش مهمی هم بهداشت و سلامت عمومی جامعه ، بهداشت مواد غذایی اعم از کیفیت و ایمنی ، تحقیقات بیومدیکال ، کاهش تعداد گرسنگان دنیا ، حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی و کنترل بیماریهای متعاقب تغییر آب و هوا دارد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه