کد خبر: ۷۰۶۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: روند ابتلا به بیماری تب مالت در شهرستان های شمالی استان همدان نظیر کبودرآهنگ، فامنین، رزن و درگزین افزایشی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سید جلال بطحائی» روز دوشنبه اظهار داشت: میزان ابتلا به تب مالت در شهرستان های شمالی بیشتر از شهرستان های جنوبی است و بانوان خانه دار روستایی و دامداران به علت تماس بیشتر با دام بیش از سایرین در معرض این بیماری قرار دارند.

وی با بیان اینکه تب‌ مالت جزو بیماری‌های باکتریایی و مشترک بین انسان و حیوان است افزود: دانشگاه علوم پزشکی همدان یکسری اقدامات کنترلی نظیر بیماریابی و آموزش و اطلاع رسانی را برای پیشگیری از شیوع تب مالت انجام داده و واکسیناسیون نیز بر عهده  است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: بیماری تب مالت در فصل های زاد و ولد حیوانات، ورود عشایر به مناطق، حضور مردم در طبیعت و تماس با حیوانات افزایش می یابد.

بطحائی مهمترین راه انتقال این بیماری را مصرف لبنیات غیربهداشتی دانست و به مردم توصیه کرد: از  لبنیات های پاستوریزه و بسته بندی شده به جای لبنات های سنتی و فله ای استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در صورت مصرف شیر فله ای نسبت به جوشاندن آن اقدام کنند همچنین پنیر مصرفی را به مدت چند روز در آب و نمک قرار داده تا به طور کامل ضد عفونی شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید کرد: با این وجود تا زمان پایداری تب مالت در استان مصرف شیر، پنیر، خامه، ماست و لبنیات فله ای و سنتی به هیچ وجه توصیه نمی شود بلکه باید فرآورده های دامی پاستوریزه مورد تایید وزارت بهداشت را مصرف کرد

بطحائی با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از ابتلا به تب مالت گفت: نشست های مشترکی با حضور دامپزشکی و استانداری برگزار شده است که امید می رود به زودی روند ابتلا به این بیماری سیر نزولی پیدا کند.

به گزارش ایرنا از یک هزار و ۴۲۰ بیماری شناخته شده بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین حیوان و انسان است که شایع ترین آنها تب کریمه کنگو، تب مالت، سل، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، توکسوپلاسموز، هاری و سیاه زخم است.

تب مالت (بروسلوزیس) نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می‌شود؛ علائم تب مالت می‌تواند شامل تب، درد مفاصل و خستگی باشد که اغلب با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نجابت- فارس
|
Lithuania
|
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
1
0
وقت بخیر
نیاز است هر چه سریعتر و قبل از ابلاغ تعرفه 1401
تعرفه واکسیناسیون بروسلوز از سایر واکسنها تفکیک شده و چند برابر افزایش یابد.
دو سوال بسیار مهم و راهگشا

‌ چرا بیماری بروسلوز در اکثر نقاط کشور ( احتمالا) در جمعیت دامی و انسانی در حال افزایش است؟

چرا پوشش واکسیناسیون بروسلوز بخصوص در جمعیت بره و بزغاله( FDrev1)، و احتمالا دام سنگین بسیار پایین است و دلیل عدم استقبال واکسیناتورها و مراکز واکسیناسیون از تزریق این واکسن چیست؟
‌‌‌باید تفاوت بین واکسیناسیون بروسلوز با سایر واکسنها دقیق تر مورد توجه قرار گیرد.
شاید مهمترین دلیل/ دلایل،
یکسان بودن تعرفه تمامی واکسنها بدون توجه به
۱- ‌زمانبر بودن واکسیناسیون بروسلوز نسبت به سایر واکسنها به دلایل زیر باشد
به عبارتی برای واکسیناسیون بروسلوز ( بخصوص در دام سبک) بجز مرحله ی واکسیناسیون ، حداقل نیاز است دو تا سه (پیش) مرحله زمانبر زیر سپری شود
الف -جلب رضایت دامدار و نیروهای کمکی جهت ‌تفکیک و مهار دام
ب - مرحله ی شناسایی دام هدف‌ در گله ( ماده، جوان، غیر آبستن و..)
ج - مرحله تفکیک و مهار عملی دام و..

۲- زمانبر بودن کار با واکسن تب مالت بدلیل خطرات ناشی از زئونوز (و live ) بودن این واکسن و لزوم افزایش دقت واکسیناتورها در زمان حل کردن واکسن

نجابت
۱۴۰۱/۵/۵
نظر شما
ادامه